• Stig Björne

Stig Björne: Vilka barnvagnar gäller 2012-2013?

Ni som vart med här på Familjeliv i 100 år, vilka barnvagnar rekommenderar ni?
    Vi har nu tre barnvagnar och ingen håller måttet. En klarar inte snö, men är lätt att fälla ihop, väger lite och är smal. Den andra barnvagnen klarar snö, men är tung och går inte igenom porten. Den tredje vagnen kan inte svänga bra, klarar snö, kommer inte in genom porten men är hyffsat lätt.

Stig Björne: Vilka barnvagnar gäller 2012-2013?
  • Svar på tråden Stig Björne: Vilka barnvagnar gäller 2012-2013?
  • Novelli

Jag säger bara att faaan vad jag ångrar att jag inte köpte den vagn jag funderade på först: EmmaLjunga Ozone- eller Nitro City.
    Jag köpte en Smart Duo Combi och det är väl inget fel med det förutom att de andra är så mycket lättare att köra, speciellt Ozonen.
    Jag sålde Smart Duon på Blocket för två månader sen och köpte några dagar senare en begagnad svart Nitro. Men efter ytterligare två veckor så fick jag syn på en begagnad Ozone och slog till på den. Sen sålde jag Nitron och nu är jag så nöjd, förutom färgen. Hade velat ha en svart PP färg men den jag har är grå.

Den är så himla lätt att köra.

Hade jag köpt den från början så hade jag sparat många tusenlappar.

Till mina långpromenader måste jag dock ha en jogger. Då är nya BT Amsterdam den bästa. Den slår till och med BJ City Eliten.

5 barnsmamma, 85,90,98,99 och 11
  • Calma

Vad är det som gör att du tycker att Amsterdam är bättre än City elite? Bara undrar

• Novelli
    Calma skrev 2012-07-14 19:38:48 följande:
    Vad är det som gör att du tycker att Amsterdam är bättre än City elite? Bara undrar
    Ryggstödet på Amsterdam är mycket lättare att fälla upp och blir rakare. I Elite satt han som en ostbåge och hängde och det var krångligare att dra upp ryggstödet som sagt.
    Amsterdam är också mjukare i gången, alltså luftpumpade däck. Elite har en kärna av luft i mitten men är så hårda på utsidan så det blir lite hårdare gång på den.

Elite är för bred över axlarna. Amsterdam är mycket smalare vilket gör att det är lättare att komma in i trånga utrymmen.

Dock är ju Elite oslagbar när man fäller ihop den. Den blir otroligt liten.
  • marago

Novelli! står verkligen i valet och kvalet mellan Babyjogger Amsterdam (den nya modellen), Babyjogger City elite och urban jungle. Du tycker alltså att Babyjogger är bäst. hade en gammal modell av den innan och tyckte den var helt stum..men den nya har ju fjädring nu så då kanske den är bättre? Går mycket både i stan och på typ grus och elljusspår. Inte för skumpig? Hur tidigt började du använda den? Jag menar med tanke på att den bara är framåtvänd :)

Andra får gärna svara med som har nån av de andra vagnarna? :) 

• Novelli
    marago skrev 2012-08-06 20:18:46 följande:
    Novelli! står verkligen i valet och kvalet mellan Babyjogger Amsterdam (den nya modellen), Babyjogger City elite och urban jungle. Du tycker alltså att Babyjogger är bäst. hade en gammal modell av den innan och tyckte den var helt stum..men den nya har ju fjädring nu så då kanske den är bättre? Går mycket både i stan och på typ grus och elljusspår. Inte för skumpig? Hur tidigt började du använda den? Jag menar med tanke på att den bara är framåtvänd :)

Andra får gärna svara med som har nån av de andra vagnarna? :) 
    Jag tycker det är svårt för de är bägge bra på sitt sätt.

+Eliten är bättre kvalitet i tyget och chassit känns stabilare.
    +Liten ihopfälld och mycket lätt att fälla ihop.
    -Dock tycker jag att Eliten var lite stum i fjädringen (vet inte hur de nya är).
    -Han satt som en ostbåge i den för att ryggstödet inte går ända upp.
    -Den var för djävla bred över axlarna, i alla fall om man går i stan (affärer). Ute i terräng är ju det bara ett plus.
    -Svår att fälla upp ryggstödet på

+Amsterdam tycker jag är bättre i stan (affärer) för den är smalare (kanske sämre i terräng då) 
    +Fjädringen är skön.
    + Han sitter bättre i den mer rakt upp.
    +Det är lättare att fälla upp ryggstödet på den.
    -Sämre tygkvalitet och kanske chassi (tar inte lika mycket i vikt)
    -Större ihopfälld.

Detta är vad jag kan komma på på rak arm.
    .
  • Novelli

Jag vill tillägga en sak och det är PRISET.

Amsterdam är ju mycket billigare och jag tycker att den är prisvärd.

Eliten är svindyr och man kan inte räkna med att få tillbaka pengarna vid en försäljning.

Amsterdam har ett bättre andrahandsvärde.

• Stig Björne

Vi har fortfarande inte köpt en bättre vagn som klarar vinter, men det börjar bli dags att sammanfatta hela tråden och sedan för oss inhandla vald vagn... and the winner is.... (återkommer snart)

• Calma

Den nya city elite har bättre "sittläge" på ryggstödet. Du har ju fjädring på framhjulet.
    Anledningen till att den är bred bak är för stabiliteten. För att den inte ska kunna tippa i sidled/bakåt.
    Så det är en säkerhetsgrej. Andrahandsvärde vet jag inte om jag håller med om!
    Jag hittar ingen elite på blocket för mindre än 2800 kr, och då är det gamla modeller.
    Nya kostar 5500 kr.

Amsterdam finns det för kring 1000 kr... Nya kostar ca. 3500-4000 kr. Sen är jag osäker på vilken maxvikt Amsterdam har. Babyjogger Elite har 35 kg som maxvikt och det får plats ett STORT barn däri. (Har testat med min 8 åring hehe!)

A 040211 L 070130 och liten i magen BF 130425
  • Novelli

City Elite kostar 5500 ny ca. Du kan få en begagnad/ en 2012 med nya chassit för ca 4000/4500.
    Jag såg en begagnad Amsterdam för 2300, nya chassit, och då  kostar de nya 2700 nu.

Enligt mina beräkningar så känns det som om andrahandsvärdet är högre på Amsterdam och då jämför jag det nya chassit på de båda vagnarna.

Jag vet att de breda axlarna är till för att vagnen inte ska välta men jag tycker att de tagit i i överkant.

Att ha en unge i vagn tills den väger 35 kilo känns också väl i överkant. Själv vägde jag 28 kilo när jag var 11 liksom.

Jag tycker att City Elite är bra men de har överdrivit allt en aning.

Min åsikt är att Amsterdam är klart mest prisvärd.

• Hannathu

35kg är egentligen den totala lastvikten på chassit, så anges de flesta vikter.

så ett barn på 15kg och packning på 18 plus sitsen som ett exempel (eller tvärtom) så är du uppe i maxvikt

• Novelli

Jag har haft bägge vagnarna och jag förlorade stort på Eliten när jag sålde den. Jag tyckte det var ett jätteproblem med de extra breda axlarna och skulle aldrig välja en sån igen.

Jag fastnade överallt när jag var på stan och i affärer. Med Amsterdam är det inte alls så.

Frågan var vilken som var mest prisvärd och jag tycker inte att Eliten är det i dagsläget.

18 kilos packning är inget man orkar gå med varje dag. De flesta vill ha lätta vagnar för att man ska slippa slita så.
    Att då packa vagnen med ballast är väl bara korkat.

• Stig Björne

Follow up! Vi gjorde ett impulsköp och köpte en vintertålig Teutonia som nu står undanställd eftersom snön börjar försvinna. 

• emilsmamma

Hej!
    Kul tråd, läste igenom den på jakt efter den perfekta vagnen.. (Finns den??)
    Har en 2,5 åring, han åker numera MacLaren techno xt - funkar fint till och från dagis och parken, bra resvagn. Rymlig för lång kille och fullt liggläge, grym suflett. (Rekommenderas varmt, dock med två minus, köpte den begagnad och handtagen smular sönder i en kladdig gegga (löst med supertejp) och varukorgen har tappat all form dvs risk att det som ligger där faller ut)
    Men, det är inte därför jag skriver - jag vill ha en ny vagn. En grym vagn som funkar från nyfödd till iaf 3 år.
    Har haft såna skitvagnar tidigare och jag är galet trött på det! Började med en teutonia spirit s3, efter ändlösa reparationer och ett chassi-byte fick vi till slut reklamera den helt. En Mountain Buggy Swift var hemma hos oss och vände, fin vagn men ingen vidare idé med ett rätt långt barn. Sen en iCandy apple jogger, trodde det skulle vara den perfekta vagnen men h-vete vad jag hatar den. Ser så fram emot att få totalkrascha den innan vi slänger den på tippen (skulle aldrig med gott samvete kunna sälja vidare en sån mardröm att köra.) Om jag skulle drömma fram en vagn hade det varit en vändbar Urban Jungle. Det här är vad jag letar efter:
    Krav:
    Nyfödd - 3 år (inte bara viktmässigt, inga trånga korta sitsar eller fasta fotstöd på hög höjd)
    Vändbar sits
    Smidig att köra i stan och i terräng, i grus, i löv, i snö. Lätt att vända och svänga
    Max 63 cm bred
    Stor bra suflett också i liggläge
    Ordentligt liggläge i sittdelen
    Helt handtag, dvs inte paraplystil - ska gå lätt att manövrera vagnen med en hand i tex mataffären
    Hög kvalité (slittålig och inga plastiga detaljer som lätt går sönder)
    Stort bonus:
    3 hjul
    Punkteringsfria hjul
    Ordentlig varukorg 
    Runt handtag
    Ingen höjdjustering mitt i handtaget 
    Bygel som går att ta av / öppna på ena sidan 
    13 kg eller mindre 

Så vad säger ni, finns den? Flört
    Tar tacksamt emot förslag Glad

• Jossi

Favoritar tråden. Glad

Emilsmamma - vi verkar ha samma krav ungefär. Fast med följande bonustillägg:
    - Fyra hjul, spelar ingen roll om de är punkteringsfria eller luft. Har fått för mig att lufthjul är mer dämpande.
    - Att liggdelen går att gunga om man ställer den på golvet.

Har också kikat på Buffalon, men den är i dyraste laget även om man köper den från polen tycker jag.

Får smått i september så tills dess vill jag ha en ny, eller bli övertygad om att behålla den jag har.
    Började med en Teutonia Spirit S3 till dottern, men gillade inte att den kändes så vinglig att balansera upp på tex trottoarkanter. Därav min önskan om fyra hjul. Dessutom blev den gigantisk ihopfälld.
    Bytte till en Mutsy 4-Rider Singlespoke, som jag varit rätt nöjd med. Dock är den nog byggd för längre personer än mig, hävpunkten blev lite för hög så det känns ibland lite svårt att lyfta den upp på trottoarer. Den är även rätt stum och väger en del. 

Får se om jag nöjer mig med Mutsyn tills killen i magen blivit stor nog att byta till sittdel. Den är ju trots allt rätt snygg.

Svar på tråden Stig Björne: Vilka barnvagnar gäller 2012-2013?