Hej Lotta!
Tillbaka igen efter vårt äventyr i Warszawa :). Som jag lovade, här kommer mina intryck från Invicta i detalj!
Kliniken i sig är modern och fräsch, men belägen på en ruffig bakgata i centrala Warszawa. Iofs är de flesta gator lite ruffiga i Warszawa

eftersom man håller på att rusta upp staden, som är ganska nergången... Annars jättevackra sekelskifteshus med stor potential!
Först hade de problem med att hitta vår bokning, och vi fick vänta i en kvart. Sen följde ett inskrivningssamtal med den enda i receptionen som kunde engelska, och den var knagglig, minst sagt. Jag fick sätta mig i en gynekologstol med armarna i "benställningen"

, min man på en brits. Saknades stolar i rummet nämligen

.
Sen följde besök hos en kvinnlig läkare, en trevlig dam i 30-årsåldern. Men hon blev chockad när hon insåg att vi inte talade polska, och upplyste oss om att hon inte kunde engelska... trots det gjorde hon ett tappert försök att sälja in ex antal IVF (egna ägg) till oss, för det var det enda hon diskuterade. ÄD viftade hon bort med att "the kwai" (antar hon menade kö) var längre än ett år.. mellan raderna kunde vi tyda att polska ägg är till för polska kvinnor i första hand, då kön är lång även för dom. Donatorerna får ingen ekonomisk ersättning.
Hon visade mig statistik från Invicta på "min åldersgrupp" (som är 39+) - 15 % chans per försök med egna ägg. Jag påpekade flera gånger att vanligt IVF inte är av intresse för oss då jag är 43,5, men hon underströk hela tiden "15-procent-chansen". Dessutom menade hon att det inte fanns någon lag i Polen som hindrade oss från att göra 15 IVF om vi så ville!
Rent spontant: oseriöst av en läkare att föreslå 15 IVF till en snart 44-åring. Oseriöst/okunnigt att hävda 15% chans per försök innan undersökning och AMH-test etc. Särskilt med tanke på min ålder. Tror personligen chansen är lägre än 10%.. Hon gjorde ett vaginalt ultraljud slutligen (utan glidmedel

), som visade på några äggblåsor. Inte så många, men hon kunde inte säga något om mina chanser utan ett AMH. Det skulle labbet testa. Livmodern såg iaf bra ut, tjock o fin slemhinna. Alltid något

..
Dessutom blandade hon hela tiden i hop vilka undersökningar vi skulle göra, redan hade gjort samt inte behövde! Och då gällde det vanligt IVF, som vi inte var intresserade av. Det verkade inte gå fram; om det beror på språkproblem eller annat är svårt att veta. Kanske en mix av att inte vilja veta/förstå. Läkarna där är säljare, och IVF är big business på Invicta. Vi såg minst 20 patienter i väntrummet!
Så när vi satt och väntade på att få prata med labbet (skulle ta 10 min, men ingen reaktion efter 30 min) valde vi att helt enkelt resa oss upp och gå. Ingen reagerade, ingen sa hej då och ingen har hört av sig till oss efteråt heller.
Så det blir inte Invicta eller Polen för oss. De har helt enkelt inte tillräckligt med ägg, så jag rekommenderar ingen från Sverige att åka dit för ÄD. Då de talar mkt dålig engelska är vanligt IVF inte något alternativ heller, anser jag. Kan man inte kommunicera så är det svårt att känna trygghet. Antagligen är Invicta i Gdansk bättre! Tror inte Isisisis hade gjort reklam för Invicta om hon varit i Warszawa...
Har idag tagit min första östrogen-tablett som de skickade från Unica-kliniken i Brno, och nu har ÄD-processen i Tjeckien börjat på allvar!! Denna klinik känns betydligt bättre och de vill verkligen ha oss som
ÄD-kunder! Det enda jag är lite skeptisk till är deras krav på "dilation of the cervical canal", men jag antar att varje klinik har sina speciella krav. EGV i Riga vill t ex att man testar "vaginal smear", men det har ingen i Brno sagt någonting om..
Så om allt går bra hittar de snart en lämplig donator, och vi kan åka ner i början av september för befruktning och ET

. Vi ångrar dock inte vårt besök i Polen, för det är alltid bra att kolla upp lite innan, jämföra, känna efter och ta ställning. Dessutom hade vi en bra semester (warszawa är en vacker och sevärd stad, särskilt den gamla stadskärnan som påminner om en saga) och fick shoppat en del porslin och kristall! Billigt i Polen, och väldigt hög kvalitet. Så vi är nöjda ändå

!
Hur går det för dig?
Kram från Juliette!
--- Late66 skrev 2011-07-19 09:45:37 följande: ---
Kanon! Ha en bra resa!
L
--- Juliette F skrev 2011-07-18 22:54:28 följande: ---
Tack så mycket Lotta, och självklart återkommer jag med alla intryck, i detalj

! Ska pressa dom lite på info, om det är 7 månader eller 2 år som gäller. Kan kanske nämna för dom att det florerar lite olika uppgifter på nätet kanske ...
Btw - fick mina östrogentabletter från kliniken i Brno idag! Ska börja med dem på 5 mensdagen i nästa cykel, så det lär väl bli om 8-9 dar eller så alltså. Nu börjar det verkligen kännas på riktigt. Det är på g, och med lite (eller mycket) flyt kan jag vara gravid i september

!! Tänk om, tänk om..
Ha det bra så länge o lycka till!
Kram,
Juliette
--- Late66 skrev 2011-07-18 21:08:07 följande: ---
Hej!
Hoppas det går bra för er i morgon!
Vill bara berätta att jag skall prata med labbet i morgon. Vill kolla upp det där med väntelistan på 2 år som Mela pratade om. Annars försöker vi boka in en tid nu för jag skall ha mens i slutet på veckan/början nästa. Passar ju bra när jag ändå har semester
Jag är jättenyfiken på dina intryck av kliniken och hoppas du skriver och berättar.
Ciao!
Lotta
--------------------------------------------------