• Juliette F

Någon som vet något om Invicta i Polen?

Jag har precis själv upptäckt kliniken, och har kontakt med Patrycja. Jättetrevligt bemötande, och svaren kommer snabbt. Har hört gott om Invicta i Polen från en annan här på Familjeliv. Vi kommer att åka dit om några veckor för ett första besök inför ÄD, känns hur spännande som helst! Väntetiden för att få donator är ca 7-12 mån, ibland mindre. Men vad gör det när man, som vi, väntat i över 6 år på baby?? Hur som helst är hotellen i Warsawa både fräscha och billiga, och då polackerna har zloty så blir det ganska många zloty för vår svenska krona. Ett billigt land mao. Tror att de tekniskt sett är ganska framstående också.. Kliniken har iaf ISO Certifiering. Det var ett absolut krav från vår sida. Av den anledning föll bl a en av våra "favoriter" bort tidigt, Elite Clinic i Estland. De saknar ISO Certifiering. Det behöver givetvis inte betyda att de är dåliga, men det är ändå en slags kvalitetsstämpel som är viktig för oss. Det handlar om hälsa, liv samt mycket pengar. Då ska man ställa höga krav, anser jag!

Oj, det blev ett långt inlägg. Mitt första dessutom, då jag är ny här i forumet!

• Juliette F

Mela, vad jag känner till så har signaturen Isisis varit där, och hon har nu fått tvillingar genom dem. Jag vet faktiskt inte om det är lång kötid till försök nr 2, har glömt att fråga.. men jag tänker mig att man får tillräckligt med ägg för en eller ett par frysförsök, om man inte lyckas på det första försöket. Man köper ju hela "äggskörden" om man väljer äggdonation. Men success rate på 60% gäller väl isf vid "vanlig" IVF? Jag fick svaret från Patrycja att de inte för statistik på äggdonationer. Iofs lite märkligt, men de kanske inte gör så många ÄD? Väntetiden är ju väldigt lång, och många väljer kliniker i Lettland, Estland och Finland, då de är trötta på att just vänta. Ofta har man ju väntat väääldigt länge innan man väljer äggdonation, och är säkert uppe i åren... I vårt fall har vi som sagt väntat i över 6 år, så vi har ingenting emot att vänta några månader, om det medför att vi kan göra 3 ÄD till priset av 1 ÄD i AVA Åbo tex! Success rate blir ju högre ju fler försök "man har" tänker vi, inte vilken klinik man väljer att åka till.. och vi vill inte bara "bli med barn", vi vill också få hålla en baby i famnen, nämligen :)). Lite så tänker vi.

Vad gäller success rate så beror det nog alltså på om man får ett eller två embryon insatta, 60% på ett försök med ett embryo låter vääl högt. På vårt IVF-försök förra året höjdes våra odds iaf rejält då jag fick två embryon insatta. Tyvärr tog det sig inte, och nu är det alltså ÄD som gäller. Håller tummarna för oss!

• Juliette F

Ooops, har blivit lite osäker om det var Invimed eller Invicta som Isisis rekommenderade..då jag hittade en gammal tråd där Isisis avfärdade Invicta avseende IVF. Men nu är det ju ÄD vi talar om, så jag hoppas Isisis läser detta och kan reda ut begreppen! Förstår dock om hon är väldigt upptagen med tvillingbebisar :). Har letat förgäves i gamla trådar för att hitta Isisis inlägg. Man vill ju inte påstå något som inte är sant/går att belägga. Minnet spelar ibland spratt, men jag är säker på att det var positivt om Polen som ÄD-land iaf :).

Enligt svar från Invimed utför de inte ÄD om man inte själv hittar en donator, pga stor brist. Tidigare kunde man tydligen får ÄD där. Embrydonation kan de dock tänka sig. Efterfrågan gällande fertila ägg börjar bli stor för vi är MÅNGA som missat både "det naturliga tåget" samt "IVF-tåget" och bara har ÄD kvar att ta till.. men å andra sidan är ju chanserna så goda i vår ålder (ofta 38++-are) att faktiskt lyckas få en bebis, jämfört med IVF så! Ljuva tanke att faktiskt lyckas och få hålla en mjuk liten kotte i famnen om ett år eller så... 

• Juliette F

Hej igen, jo det var rätt från början, det var Invicta i Polen som Isisis varit på! Hittade hennes inlägg till slut :)

I tråden: "Vi "gamlingar" som fått + efter ÄD del 2"

SID 14

Tors 3 jun 2010 10:52

Tack
    Mina killar är också gjorda i Polen.
    Vilken klinik var du på?
    Vi var på Invicta.
    isisisis
  • Juliette F

Tack Isisisis för att du redde ut begreppen! Fast till oss har Invicta svarat jättesnabbt på mejl, faktiskt snabbast av alla kliniker vi kontaktat.

En liten fråga bara, hur länge fick du vänta innan Invicta hittade en donator till dig? Vi ska till Invicta i Warsawa, och där har man sagt till oss ca 7-12 månaders väntetid.  Men det kan nog variera mycket. Vi får väl hoppas på det bästa :). Vi har bokat flyg och trevligt hotell och ser fram emot en trevlig semester iaf! Warsawa har vi aldrig varit i och det finns säkert en del att upptäcka där också, så att man inte bara "fixerar sig" vid ÄD. Det är så lätt hänt, tänker på vårt IVF förra året. Gråter Det är nog bra om man kan släppa pressen (vet att det är svårt) och bara glida med. Blir det så blir det.

Hoppas allt är bra med dina tvillingar, och du ger hopp till oss som så gärna vill bli föräldrar genom ÄD, att det faktiskt kan sluta lyckligt! Det är lätt att misströsta i all denna evighetsväntan och längtan..Baby 

• Juliette F

Tack Isisisis, gulligt av dig Skrattande! Vi åker till Polen om några veckor, men men..vi är lite "fula" av oss, så vi har faktiskt bokat in oss på en annan klinik också, i Tjeckien, i början av september Skäms. Där kan vi få ÄD på studs. Lyckas vi inte där, då står vi ju kvar i kön hos Invicta. Tjeckien är betydligt dyrare än Polen, men det är sååå svårt att vänta och några tusen hit eller dit för ÄD-försök 1 spelar kanske inte så stor roll. Men behöver vi göra många försök då räcker inte pengarna, då får det bli Polen sen. Lite så tänker vi. 

Kul att höra att det har gått så bra för dig till slut, jag förstår att du gjort ett antal försök med tanke på alla städer du nämner.. Men trägen vinner, som min mormor brukade säga Flört. Kram till er alla 3!

• Juliette F

Hej på er!

Vi är nu tillbaka från vårt besök på Invicta i Warsawa! Vill gärna dela med mig lite av våra intryck.

Kliniken i sig är modern och fräsch, mycket personal. Många patienter i väntrummet -- ca 20 räknade vi till under den timme vi var där!

Nästan ingen där talar engelska, och de få som gör det knagglar sig fram. Inskrivningen var lite originell, då det saknades stolar i rummet. Jag fick sätta mig i en gyn-stol med armarna i benställningarna, och min man på en brits.Obestämd

Sen fick vi träffa en oförberedd kvinnlig läkare i 30-årsåldern, visserligen mycket rar och gjorde sitt bästa. Men som sagt helt oförberedd på vårt besök från utlandet. Talade mycket knagglig engelska och hade stora problem med att förklara. Så det slutade med att jag fick tala om för henne vad hon ville ha sagt, eftersom jag varit med förr (IVF) och det var den enda hon försökte sälja in. IVF med egna ägg... till en 43,5-åring..

15% chans upprepades hela tiden, det var statistiken för min åldersgrupp dvs 39+. Dessutom fanns det inte någon lag i Polen som hindrade oss från att göra 15 IVF om vi så ville. Då jag flera gånger påpekade att det var ÄD vi var intresserade av, fick jag bara svaret att "the kwai" (kön) var mycket lång, över ett år. Detta pga att donatorerna inte får någon ekonomisk ersättning. Läs mellan raderna: polska ägg tillhör i första hand polska kvinnor. Inget konstigt med det, jag hade tänkt likadant om rika amerikanare hade kommit till Sverige och velat köpa sig före i ÄD-kön här Flört.

Fick gjort ett vaginalt ultraljud (utan gel..) till slut, och det visade på några få äggblåsor. Indikerade låg IVF-chans, men labbet skulle fixa ett AMH för säkert besked! Detta med en lista på tester som vi båda skulle göra, trots att vi redan gjort mer än hälften av de tester som krävdes, och att vi inte var intresserade av vanligt IVF! Påpekade detta, och då strök hon efterhand de onödiga testerna. Till slut kvarstod AMH och något som kallas "fragmentation of sperm". Dock skulle spermierna vara ca 3 dagar gamla, så min man hade inte kunnat göra testet där och då eftersom vi snart skulle åka hem.

Vi blev slutligen skickade ut till väntrummet inför besök på labbet. Det skulle ta 10 min, men då det gått 30 minuter utan någon reaktion någonstans så valde vi att helt sonika resa oss upp och gå. Ingen sa någonting, och ingen har hört av sig till oss efteråt heller.

Polen och Invicta har kanske varit ett bra ÄD-alternativ för oss svenskar en gång i tiden, men nu finns det bättre alternativ. Vi var visserligen i Warszawa och jag antar att Gdansk är annorlunda. Men verkligheten är denna: Det saknas ägg i Polen, eftersom donatorerna inte får någon ekonomisk ersättning. Samma gäller för Sverige. I länder där donatorerna får betalt, är köerna korta eller obefintliga!

Så vi väljer Tjeckien och Brno istället. Har tagit min första östrogentablett i dag, och processen har börjat! ÄD och ET kan ske i början av september, om allt går bra. Vi ångrar dock inte vårt Polen-besök, eftersom vi var där "på semester". Vi shoppade fint matporslin och kristallglas till mycket bra priser -- bestämt sedan innan. Så vi är jättenöjda ändå! Plus att vi fick kollat upp om det fanns alternativ till vår tjeckiska (dyrare) klinik, så att vi inte skulle ångra oss efteråt! Fick även veta att min livmoder såg bra ut, med tjock och fin slemhinna. Alltid något:).

Kram från oss, och lycka till alla ni där ute med val av klinik!

Hej Lotta!

Tillbaka igen efter vårt äventyr i Warszawa :). Som jag lovade, här kommer mina intryck från Invicta i detalj!

Kliniken i sig är modern och fräsch, men belägen på en ruffig bakgata i centrala Warszawa. Iofs är de flesta gator lite ruffiga i Warszawa Flört eftersom man håller på att rusta upp staden, som är ganska nergången... Annars jättevackra sekelskifteshus med stor potential!

Först hade de problem med att hitta vår bokning, och vi fick vänta i en kvart. Sen följde ett inskrivningssamtal med den enda i receptionen som kunde engelska, och den var knagglig, minst sagt. Jag fick sätta mig i en gynekologstol med armarna i "benställningen"Förvånad, min man på en brits. Saknades stolar i rummet nämligen Obestämd.

Sen följde besök hos en kvinnlig läkare, en trevlig dam i 30-årsåldern. Men hon blev chockad när hon insåg att vi inte talade polska, och upplyste oss om att hon inte kunde engelska... trots det gjorde hon ett tappert försök att sälja in ex antal IVF (egna ägg) till oss, för det var det enda hon diskuterade. ÄD viftade hon bort med att "the kwai" (antar hon menade kö) var längre än ett år.. mellan raderna kunde vi tyda att polska ägg är till för polska kvinnor i första hand, då kön är lång även för dom. Donatorerna får ingen ekonomisk ersättning.

Hon visade mig statistik från Invicta på "min åldersgrupp" (som är 39+) - 15 % chans per försök med egna ägg. Jag påpekade flera gånger att vanligt IVF inte är av intresse för oss då jag är 43,5, men hon underströk hela tiden "15-procent-chansen". Dessutom menade hon att det inte fanns någon lag i Polen som hindrade oss från att göra 15 IVF om vi så ville!

Rent spontant: oseriöst av en läkare att föreslå 15 IVF till en snart 44-åring. Oseriöst/okunnigt att hävda 15% chans per försök innan undersökning och AMH-test etc. Särskilt med tanke på min ålder. Tror personligen chansen är lägre än 10%.. Hon gjorde ett vaginalt ultraljud slutligen (utan glidmedelSkrikandes), som visade på några äggblåsor. Inte så många, men hon kunde inte säga något om mina chanser utan ett AMH. Det skulle labbet testa. Livmodern såg iaf bra ut, tjock o fin slemhinna. Alltid något Flört..

Dessutom blandade hon hela tiden i hop vilka undersökningar vi skulle göra, redan hade gjort samt inte behövde! Och då gällde det vanligt IVF, som vi inte var intresserade av. Det verkade inte gå fram; om det beror på språkproblem eller annat är svårt att veta. Kanske en mix av att inte vilja veta/förstå. Läkarna där är säljare, och IVF är big business på Invicta. Vi såg minst 20 patienter i väntrummet!

Så när vi satt och väntade på att få prata med labbet (skulle ta 10 min, men ingen reaktion efter 30 min) valde vi att helt enkelt resa oss upp och gå. Ingen reagerade, ingen sa hej då och ingen har hört av sig till oss efteråt heller.

Så det blir inte Invicta eller Polen för oss. De har helt enkelt inte tillräckligt med ägg, så jag rekommenderar ingen från Sverige att åka dit för ÄD. Då de talar mkt dålig engelska är vanligt IVF inte något alternativ heller, anser jag. Kan man inte kommunicera så är det svårt att känna trygghet. Antagligen är Invicta i Gdansk bättre! Tror inte Isisisis hade gjort reklam för Invicta om hon varit i Warszawa...

Har idag tagit min första östrogen-tablett som de skickade från Unica-kliniken i Brno, och nu har ÄD-processen i Tjeckien börjat på allvar!! Denna klinik känns betydligt bättre och de vill verkligen ha oss som ÄD-kunder! Det enda jag är lite skeptisk till är deras krav på "dilation of the cervical canal", men jag antar att varje klinik har sina speciella krav. EGV i Riga vill t ex att man testar "vaginal smear", men det har ingen i Brno sagt någonting om..

Så om allt går bra hittar de snart en lämplig donator, och vi kan åka ner i början av september för befruktning och ET Solig. Vi ångrar dock inte vårt besök i Polen, för det är alltid bra att kolla upp lite innan, jämföra, känna efter och ta ställning. Dessutom hade vi en bra semester (warszawa är en vacker och sevärd stad, särskilt den gamla stadskärnan som påminner om en saga) och fick shoppat en del porslin och kristall! Billigt i Polen, och väldigt hög kvalitet. Så vi är nöjda ändå Skrattande!

Hur går det för dig?

Kram från Juliette!

--- Late66 skrev 2011-07-19 09:45:37 följande: ---
    Kanon! Ha en bra resa!
    L

--- Juliette F skrev 2011-07-18 22:54:28 följande: ---
    Tack så mycket Lotta, och självklart återkommer jag med alla intryck, i detalj Skrattande! Ska pressa dom lite på info, om det är 7 månader eller 2 år som gäller. Kan kanske nämna för dom att det florerar lite olika uppgifter på nätet kanske ...Flört

Btw - fick mina östrogentabletter från kliniken i Brno idag! Ska börja med dem på 5 mensdagen i nästa cykel, så det lär väl bli om 8-9 dar eller så alltså. Nu börjar det verkligen kännas på riktigt. Det är på g, och med lite (eller mycket) flyt kan jag vara gravid i septemberSolig !! Tänk om, tänk om..

Ha det bra så länge o lycka till!

Kram,
    Juliette

--- Late66 skrev 2011-07-18 21:08:07 följande: ---

Hej!

Hoppas det går bra för er i morgon!

Vill bara berätta att jag skall prata med labbet i morgon. Vill kolla upp det där med väntelistan på 2 år som Mela pratade om. Annars försöker vi boka in en tid nu för jag skall ha mens i slutet på veckan/början nästa. Passar ju bra när jag ändå har semester

Jag är jättenyfiken på dina intryck av kliniken och hoppas du skriver och berättar.

Ciao!
    Lotta

--------------------------------------------------

• Juliette F

Isisisis -- glömde att skriva att jag läste om er i Hemmets veckotidning! Fick en tår i ögat, vilken fin familj ni är! Blev särskilt rörd av att läsa om den första pussen..vilken känsla det måste ha varit. Hoppas vi får uppleva det också en dag Solig. Tack för att du delar med dig av din berättelse, och ger oss andra som sitter i samma båt ännu mer hopp!

Svar på tråden Någon som vet något om Invicta i Polen?