• Tjobabi

Någon som vet något om Invicta i Polen?

Hej!

Är mitt uppe i äggdonatorskarusellen och även om jag egentligen bestämt mig för en klinik redan så surfar jag runt lite ändå... Trillade över Invicta i Polen. Är det någon som vet något om kliniken?
    Jag har mailat dem och de är väldigt snabba och trevliga i sina svar.
    De säger att de har 7-12 mån väntetid på äggdonator. De har dock riktigt ok priser och bra resultat enligt dem själva.
    Har ju som sagt egentligen bestämt mig för en annan klinik men undrar ändå om någon vet något om dem?!

Tack!!

• Svar på tråden Någon som vet något om Invicta i Polen?
  • Juliette F

Jag har precis själv upptäckt kliniken, och har kontakt med Patrycja. Jättetrevligt bemötande, och svaren kommer snabbt. Har hört gott om Invicta i Polen från en annan här på Familjeliv. Vi kommer att åka dit om några veckor för ett första besök inför ÄD, känns hur spännande som helst! Väntetiden för att få donator är ca 7-12 mån, ibland mindre. Men vad gör det när man, som vi, väntat i över 6 år på baby?? Hur som helst är hotellen i Warsawa både fräscha och billiga, och då polackerna har zloty så blir det ganska många zloty för vår svenska krona. Ett billigt land mao. Tror att de tekniskt sett är ganska framstående också.. Kliniken har iaf ISO Certifiering. Det var ett absolut krav från vår sida. Av den anledning föll bl a en av våra "favoriter" bort tidigt, Elite Clinic i Estland. De saknar ISO Certifiering. Det behöver givetvis inte betyda att de är dåliga, men det är ändå en slags kvalitetsstämpel som är viktig för oss. Det handlar om hälsa, liv samt mycket pengar. Då ska man ställa höga krav, anser jag!

Oj, det blev ett långt inlägg. Mitt första dessutom, då jag är ny här i forumet!

• Tjobabi

Har du någon annan referens till kliniken? Vore trevligt att veta vad fler sagt. Framför allt är det intressant att veta vad de har för resultat. Till mig skrev Patrycja att de har en successrate på ca 60%...
    Den andra från FL som prata om Invicta, hade hon varit där? Lyckades hon/de?
    Jag kommer åka till AVA Riga i juli för ett första besök men vill gärna höra mig för mer om Invicta.
    När man väl stått i kö och det kanske inte lyckas, är då kö-tiden 7-12 mån igen för försök no 2?

Skriv gärna igen och skriv absolut igen när du varit där! Jätte intressant att höra om dina/era intryck. Själv ska jag ha ett telefonmöte med dem i eftermiddag. Får se vad de säger... :)

• Juliette F

Mela, vad jag känner till så har signaturen Isisis varit där, och hon har nu fått tvillingar genom dem. Jag vet faktiskt inte om det är lång kötid till försök nr 2, har glömt att fråga.. men jag tänker mig att man får tillräckligt med ägg för en eller ett par frysförsök, om man inte lyckas på det första försöket. Man köper ju hela "äggskörden" om man väljer äggdonation. Men success rate på 60% gäller väl isf vid "vanlig" IVF? Jag fick svaret från Patrycja att de inte för statistik på äggdonationer. Iofs lite märkligt, men de kanske inte gör så många ÄD? Väntetiden är ju väldigt lång, och många väljer kliniker i Lettland, Estland och Finland, då de är trötta på att just vänta. Ofta har man ju väntat väääldigt länge innan man väljer äggdonation, och är säkert uppe i åren... I vårt fall har vi som sagt väntat i över 6 år, så vi har ingenting emot att vänta några månader, om det medför att vi kan göra 3 ÄD till priset av 1 ÄD i AVA Åbo tex! Success rate blir ju högre ju fler försök "man har" tänker vi, inte vilken klinik man väljer att åka till.. och vi vill inte bara "bli med barn", vi vill också få hålla en baby i famnen, nämligen :)). Lite så tänker vi.

Vad gäller success rate så beror det nog alltså på om man får ett eller två embryon insatta, 60% på ett försök med ett embryo låter vääl högt. På vårt IVF-försök förra året höjdes våra odds iaf rejält då jag fick två embryon insatta. Tyvärr tog det sig inte, och nu är det alltså ÄD som gäller. Håller tummarna för oss!

• Juliette F

Ooops, har blivit lite osäker om det var Invimed eller Invicta som Isisis rekommenderade..då jag hittade en gammal tråd där Isisis avfärdade Invicta avseende IVF. Men nu är det ju ÄD vi talar om, så jag hoppas Isisis läser detta och kan reda ut begreppen! Förstår dock om hon är väldigt upptagen med tvillingbebisar :). Har letat förgäves i gamla trådar för att hitta Isisis inlägg. Man vill ju inte påstå något som inte är sant/går att belägga. Minnet spelar ibland spratt, men jag är säker på att det var positivt om Polen som ÄD-land iaf :).

Enligt svar från Invimed utför de inte ÄD om man inte själv hittar en donator, pga stor brist. Tidigare kunde man tydligen får ÄD där. Embrydonation kan de dock tänka sig. Efterfrågan gällande fertila ägg börjar bli stor för vi är MÅNGA som missat både "det naturliga tåget" samt "IVF-tåget" och bara har ÄD kvar att ta till.. men å andra sidan är ju chanserna så goda i vår ålder (ofta 38++-are) att faktiskt lyckas få en bebis, jämfört med IVF så! Ljuva tanke att faktiskt lyckas och få hålla en mjuk liten kotte i famnen om ett år eller så... 

• Juliette F

Hej igen, jo det var rätt från början, det var Invicta i Polen som Isisis varit på! Hittade hennes inlägg till slut :)

I tråden: "Vi "gamlingar" som fått + efter ÄD del 2"

SID 14

Tors 3 jun 2010 10:52

Tack
    Mina killar är också gjorda i Polen.
    Vilken klinik var du på?
    Vi var på Invicta.
    isisisis
  • isisisis

Hej.Jodå.Vi har varit på Invicta i Gdansk.Där är min grabbar gjorda.
    Har lyckats där 2 ggr.Men fick tidigt mf första gången.
    De är ingen renodlad äggdonationsklinic,utan en IVF klinik för den inhemska befolkningen i första hand.
    De är väldigt kompetenta och nogranna och gör en individuell utredning på dig.
    Men de är mycket dåliga på mailkontakten under väntetiden,så det är jobbigt.
    Man får inte svar helt enkelt.
    men när sedan allt är klart fungerar det bra.
    Blodprover och blodprover i massor,både före och efter ET.
    De skiljer sig i behandlingen från många andra kliniker.
    Ingen förstagångs klinik.
    Men vet man proceduren sedan innan och vet vilka doser medicin osv man ska ta,så är kliniken superfin.
    Nära,billigt,snabbt och enkelt att ta sig,och en trevlig stad.

• Juliette F

Tack Isisisis för att du redde ut begreppen! Fast till oss har Invicta svarat jättesnabbt på mejl, faktiskt snabbast av alla kliniker vi kontaktat.

En liten fråga bara, hur länge fick du vänta innan Invicta hittade en donator till dig? Vi ska till Invicta i Warsawa, och där har man sagt till oss ca 7-12 månaders väntetid.  Men det kan nog variera mycket. Vi får väl hoppas på det bästa :). Vi har bokat flyg och trevligt hotell och ser fram emot en trevlig semester iaf! Warsawa har vi aldrig varit i och det finns säkert en del att upptäcka där också, så att man inte bara "fixerar sig" vid ÄD. Det är så lätt hänt, tänker på vårt IVF förra året. Gråter Det är nog bra om man kan släppa pressen (vet att det är svårt) och bara glida med. Blir det så blir det.

Hoppas allt är bra med dina tvillingar, och du ger hopp till oss som så gärna vill bli föräldrar genom ÄD, att det faktiskt kan sluta lyckligt! Det är lätt att misströsta i all denna evighetsväntan och längtan..Baby 

• isisisis

Hej igen.
    Jo de var bra med kontakten innan första besöket.
    De kräver ju ett förbesök.
    Efter det vart det värre under väntetiden.
    Men efter ca 7 månader hörde de av sig och då var det dags.

Sedan är det detta med att de vill helst att man kommer ner en vecka innan transfer för att ta blodprover igen.
    Men jag har kunnat snacka mig ut det(för att istället göra ett vul och blodprover här).
    Efter ET så vill de ha prover  3 ggr tagna här.
    Östrogen,progesteron och HCG.Men några dagars mellanrum.
    Inte så populärt här men man får bara be om det och säga att liniken kräver det.
    Likaså får man sedan telefontid SAMMA DAG som provet.
    Här tar det minst ett dygn att få reda på HCG:n vilket blir lite omständigt för dem i Polen.(läs irriterat).

Lite såna saker.
    Men priset är bra och de är mycket kompetenta som sagt.

Jo jag brukar också försöka få ut lite mer av resan när man ändå betalar för den
    Jag är jätteglad för att vi ändå kommit till Riga,Prag;Brno och Gdansk.Resor man kanske inte kommit iväg på anars

Tack ska du ha Jo det är fint med grabbarna.Men mycket att stå i

Lycka till nu.Om du undrar mer kan du ringa mig.Bara inboxa

• Juliette F

Tack Isisisis, gulligt av dig Skrattande! Vi åker till Polen om några veckor, men men..vi är lite "fula" av oss, så vi har faktiskt bokat in oss på en annan klinik också, i Tjeckien, i början av september Skäms. Där kan vi få ÄD på studs. Lyckas vi inte där, då står vi ju kvar i kön hos Invicta. Tjeckien är betydligt dyrare än Polen, men det är sååå svårt att vänta och några tusen hit eller dit för ÄD-försök 1 spelar kanske inte så stor roll. Men behöver vi göra många försök då räcker inte pengarna, då får det bli Polen sen. Lite så tänker vi. 

Kul att höra att det har gått så bra för dig till slut, jag förstår att du gjort ett antal försök med tanke på alla städer du nämner.. Men trägen vinner, som min mormor brukade säga Flört. Kram till er alla 3!

Svar på tråden Någon som vet något om Invicta i Polen?