Tycker du att det är djurplågeri att ha "innekatt"?
Anser du att det är djurplågeri att ha en så kallad innekatt? Alltså, en katt som bara är inomhus och som aldrig får gå ut. Motivera gärna!
Anser du att det är djurplågeri att ha en så kallad innekatt? Alltså, en katt som bara är inomhus och som aldrig får gå ut. Motivera gärna!
Kort och gott.. Ja. Med några få undantag.
Jag var tvungen att rösta på "annat".
Mina katter var innekatter det första året, för jag var rädd om dem och dagen samhälle inte är gjort för katter med all trafik och många elaka människor. Men när sommaren kom och speciellt den ena katten bara låg och såg deppad ut vid ytterdörren valde jag att släppa ut dem.
De har det verkligen jättekul utomhus! De klättrar, jagar, bråkar, solar, myser...
Men ja, det finns nackdelar också. Min endast två-åriga katt blev (förmodligen) påkörd. Hon kom hem, men mådde dåligt så jag tog henne till veterinären. Mjälten var krossad så det var inget att göra. Jag är glad jag fick mysa med henne och ta farväl dock.
Jag tycker nog fortfarande att det är rätt att släppa ut dem. Hon hade det så vansinnigt bra där ute och var oftast inne på nätterna, medans de mest sov, åt och "deppade" när de var innekatter.
Det beror på vilken kattras och vilken boyta man har.
Ja, enligt mig är det för litet och jag tycker att det är fel att ha innekatter.
det är många som har inne katter. när jag va mindre så hade vi 2st.
Så länge man har nog med utrymme och aktiverar sin katt är det inte djurplågeri. Om man har möjlighet kan man ta med sig katterna på en kortare promenad utomhus. Det brukade jag göra med min förra katt, men han gillade det inte.
beror på - har katterna alltid varit innekatter och verkar nöjda med detta ser jag inga problem med det - men om jag helt plötsligt hade slutat släppa ut mina katter, som älskar att vara utomhus - ja, då hade det varit djurplågeri..........
Innekatt.. Fisk i glasskål.. Marsvin i bur.. Eremitkräfta i GB-bunke.. Pappegoja i fågelbur.. Orm i terrarie..
Det finns nog många exempel på djur som befinner sig i ett alldelles för trångt utrymme för sitt eget bästa, då även jag själv tycker jag förtjänar minst 300 kvadratmeter ytterliggare boyta för att må som bäst.
Men om jag däremot fick välja bästa tillfälle att skaffa katt, även om jag haft innekatt också, så vore det nog där katten kunde få springa i någon form av utemiljö då dom är territoriella och utforskande djur.
kan ju tillägga att vi försökte ha två utav dom som utekatter för några år sedan men det gick bara inte, de satt och skrek och pissade på sig oavsett om vi försökte vänja dem lite i taget men det gick inte. Så nu får tycka att det är elakt ni som tycker de men är det inte mer elakt att bara slänga ut fast de inte ens vill vara ute?=