• Rakad Apa

Tycker du att det är djurplågeri att ha "innekatt"?

Anser du att det är djurplågeri att ha en så kallad innekatt? Alltså, en katt som bara är inomhus och som aldrig får gå ut. Motivera gärna!

Formerly known as Rakad Apa
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att det är djurplågeri att ha "innekatt"?
  • Phillippa
    Pimey skrev 2011-11-20 23:56:10 följande:
    jaså? jag har tre innekatter i våran rätt så stora 2:a och dom mår inte dåligt? dom är glada och nöjda katter som går ut på balkongen då och då ..ibland tar vi en promanad ute också :)
    Gud vad glad jag är att jag inte är katt och bor hos dig!
  • Night Angel
    Phillippa skrev 2012-01-13 12:08:20 följande:
    jaså? jag har tre innekatter i våran rätt så stora 2:a och dom mår inte dåligt? dom är glada och nöjda katter som går ut på balkongen då och då ..ibland tar vi en promanad ute också :)
    3 innekatter i en två tycker jag är alldeles för mycket eller rättare sagt för trångt för katterna..har själv haft 3 innekatter bor i hus med 6 rum +kök och inglasad terass(varav katterna fick vara i 3 av rummen  + terassen) och det var för trångt för dessa tre katter. Det finns på jordbruksverket eller sverak regler hur många kvadratmeter per katt behöver likaså när det gäller ute inhängnade till katter..
    nej där tycker jag gränsen för 3 katter i en 2.a är alldeles för mycket till 2.an..
    DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Suzy QX

Kort och gott.. Ja. Med några få undantag.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Capt Janeway

Jag var tvungen att rösta på "annat".

Mina katter var innekatter det första året, för jag var rädd om dem och dagen samhälle inte är gjort för katter med all trafik och många elaka människor. Men när sommaren kom och speciellt den ena katten bara låg och såg deppad ut vid ytterdörren valde jag att släppa ut dem.

De har det verkligen jättekul utomhus! De klättrar, jagar, bråkar, solar, myser...

Men ja, det finns nackdelar också. Min endast två-åriga katt blev (förmodligen) påkörd. Hon kom hem, men mådde dåligt så jag tog henne till veterinären. Mjälten var krossad så det var inget att göra. Jag är glad jag fick mysa med henne och ta farväl dock.

Jag tycker nog fortfarande att det är rätt att släppa ut dem. Hon hade det så vansinnigt bra där ute och var oftast inne på nätterna, medans de mest sov, åt och "deppade" när de var innekatter.

• Mandel

Det beror på vilken kattras och vilken boyta man har.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Pimey
    Night Angel skrev 2012-01-13 13:06:12 följande:
    3 innekatter i en två tycker jag är alldeles för mycket eller rättare sagt för trångt för katterna..har själv haft 3 innekatter bor i hus med 6 rum +kök och inglasad terass(varav katterna fick vara i 3 av rummen  + terassen) och det var för trångt för dessa tre katter. Det finns på jordbruksverket eller sverak regler hur många kvadratmeter per katt behöver likaså när det gäller ute inhängnade till katter..
    nej där tycker jag gränsen för 3 katter i en 2.a är alldeles för mycket till 2.an..

trångt? men snälla gere nu dom har det hur bra som helst och blir aktiverad varje dag. de är varken stressade eller uttråkade. tänker mig knappast göra mig av med en
  • Pimey
    Phillippa skrev 2012-01-13 12:08:20 följande:

jaha och vad var det för idiotiskt påstående? mina katter mår bra, är i min fyskisk form och aktiveras varje dag. nå fel eller?
  • Phillippa

Ja, enligt mig är det för litet och jag tycker att det är fel att ha innekatter.

• frida20

det är många som har inne katter. när jag va mindre så hade vi 2st.

• SHAKAWKAW

Så länge man har nog med utrymme och aktiverar sin katt är det inte djurplågeri. Om man har möjlighet kan man ta med sig katterna på en kortare promenad utomhus. Det brukade jag göra med min förra katt, men han gillade det inte.

• Dixie

beror på - har katterna alltid varit innekatter och verkar nöjda med detta ser jag inga problem med det - men om jag helt plötsligt hade slutat släppa ut mina katter, som älskar att vara utomhus - ja, då hade det varit djurplågeri..........

• Pimey
    Phillippa skrev 2012-01-15 20:11:39 följande:
    Ja, enligt mig är det för litet och jag tycker att det är fel att ha innekatter.

Jo men seru jag vill inte ha mina katter överkörda, uppätna, sjuka eller stulna (har raskatter) sen så när vi är ute med dom så är dom inte rädd för nått och kan gå in hos vem som helst. dom är helt enkelt inte lämpade utelkatter 
  • Suzy QX
    Pimey skrev 2012-01-16 08:07:36 följande:

Jo men seru jag vill inte ha mina katter överkörda, uppätna, sjuka eller stulna (har raskatter) sen så när vi är ute med dom så är dom inte rädd för nått och kan gå in hos vem som helst. dom är helt enkelt inte lämpade utelkatter 

Men seru då kan man ju säja samma sak om sina barn.. Inte släppa ut dem ur huset förrän de är myndig. De kan ju bli sjuka, överkörda, rånade eller tja uppätna av björnar (om de är o skidrar i skogen).. Fritzls barn(barn) hade ju aldrig varit utomhus. Men nog tror jag att de saknade att få gå ut ändå.
  • Arcitect

Innekatt.. Fisk i glasskål.. Marsvin i bur.. Eremitkräfta i GB-bunke.. Pappegoja i fågelbur.. Orm i terrarie..

Det finns nog många exempel på djur som befinner sig i ett alldelles för trångt utrymme för sitt eget bästa, då även jag själv tycker jag förtjänar minst 300 kvadratmeter ytterliggare boyta för att må som bäst.

Men om jag däremot fick välja bästa tillfälle att skaffa katt, även om jag haft innekatt också, så vore det nog där katten kunde få springa i någon form av utemiljö då dom är territoriella och utforskande djur.     

Game Over
  • Pimey
    Suzy QX skrev 2012-01-16 10:12:53 följande:

Men seru då kan man ju säja samma sak om sina barn.. Inte släppa ut dem ur huset förrän de är myndig. De kan ju bli sjuka, överkörda, rånade eller tja uppätna av björnar (om de är o skidrar i skogen).. Fritzls barn(barn) hade ju aldrig varit utomhus. Men nog tror jag att de saknade att få gå ut ändå.

men herregud du kan ju inte jämnföra barn med katter. barn kan man lära att inte springa framför bilar det kan du ju inte med en katt. Vi går ut med våra katter i koppel många ggr i veckan och de går fint och snällt brevid och får utforska hur mycket de vill. de har kattkompisar som går ute. kan ju tillägga att 2 katter har blivit stulna från detta område och med tanke på att jag har fina raskatter så är de lovliga byten. Jag är RÄDD om mina katter, jag ser till att det inte händer dem någonting. vill man ha utekatt och så finns det risk att de dör inom några år om man bor nära trafikerad väg osv men jag vill gärna ha mina katter i 15 år till.
  • Pimey

kan ju tillägga att vi försökte ha två utav dom som utekatter för några år sedan men det gick bara inte, de satt och skrek och pissade på sig oavsett om vi försökte vänja dem lite i taget men det gick inte. Så nu får tycka att det är elakt ni som tycker de men är det inte mer elakt att bara slänga ut fast de inte ens vill vara ute?=

• Suzy QX
    Pimey skrev 2012-01-16 12:47:43 följande:

men herregud du kan ju inte jämnföra barn med katter. barn kan man lära att inte springa framför bilar det kan du ju inte med en katt. Vi går ut med våra katter i koppel många ggr i veckan och de går fint och snällt brevid och får utforska hur mycket de vill. de har kattkompisar som går ute. kan ju tillägga att 2 katter har blivit stulna från detta område och med tanke på att jag har fina raskatter så är de lovliga byten. Jag är RÄDD om mina katter, jag ser till att det inte händer dem någonting. vill man ha utekatt och så finns det risk att de dör inom några år om man bor nära trafikerad väg osv men jag vill gärna ha mina katter i 15 år till.
    Klart man kan. En katt är inte ett litet barn heller som många verkar tro. Jag hade en stadskatt tidigare. Hon klarade sig utmärkt i stan. Vi bodde gatan ovanför huvudgatan. När hon gick ut gick hon uppåt mot en närliggande skog. Såg sig alltid över vägen när hon gick och under de 6 åren vi bodde där blev hon aldrig skadad. Hon blev 15 år. För henne var tydligen landet farligare. Hon fick ett punkterat öga efter ett kattslagsmål och på vet kliniken ville de inte söva (för operation) eftersom hon var så gammal. Därför valde jag att avliva henne eftersom det inte läkte och hon hade ont.

Jag har också en Fin Raskatt GIC* Hon får gå ute ändå efterson hon älskar det. Nu bor jag dock inte i staden längre utan i utkanten av ett mindre samhälle (tomten gränsar mot en stor åker).  Oavsett vad som händer så är det värt för kattens skull att få ha haft den friheten. Synen av henne när hon kom in med sitt första byte var oskattbar. Vintertid håller hon sig inne dock (precis som även stadskatten gjorde).

Min mammas 2 hankatter (utekatter) blev väldigt gamla. 22 år. 

Men jag förstår att ni gärna vill behålla tanken på att alla som har utekatter skiter i sina katter och gärna vill bli av med dem. Allt för att rättfärdiga ert eget ställningstagande.

Jag har fö inget emot folk som har sina barn i koppel. För barn är barn. Men vuxna katter är vuxna katter.     
Svar på tråden Tycker du att det är djurplågeri att ha "innekatt"?