• Rakad Apa

Tycker du att det är djurplågeri att ha "innekatt"?

Anser du att det är djurplågeri att ha en så kallad innekatt? Alltså, en katt som bara är inomhus och som aldrig får gå ut. Motivera gärna!

Formerly known as Rakad Apa
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att det är djurplågeri att ha "innekatt"?
  • Lillsnufflan

Nej, djurplågeri är för starkt. Men jag tycker kanske inte att det är särskilt bra. Själv väljer jag hellre att inte ha katt alls.

• April barn

Nej något djurplågeri är det absolut inte sålänge djuret får mat, vatten, omtanke och kärlek.
    Men jag tycker det är lite synd att den inte får komma ut och uträtta naturliga behov, en katt är ju ett rovdjur som är mand att vara utomhus egentligen, vi har själv en ute och en inne men det beror på att en av katterna inte vill/vågar gå utanför dörren och då tänker vi ju såklart inte tvinga henne, men lider gör hon absolut inte ;)

• IngvarIsbjorn

Nej, vi har inte gjort vår lägenhet till ett fängelse för katten, som många verkar tro, utan en fristad. Våra katter slipper riskera att bli överkörda, skadade av rovdjur, andra katter eller galna människor (jo, det kryllar av dem!).
    Dessutom stör de ju ingen annan, genom att bajsa i folks trädgårdar eller liknande.

Vi aktiverar dem varje dag, tränar jaktlekar och de har ställen att klösa och klättra. De ägnar mycket tid till att busa med varandra eller ligga och mysa tillsammans. Vi har ju dessutom stenkoll på dem, kan se om de ändrar beteende och kan kolla om något är fel.
    = Alla nöjda. Ingen plågad.

• La Lola
    IngvarIsbjorn skrev 2011-05-24 13:02:36 följande:
    Nej, vi har inte gjort vår lägenhet till ett fängelse för katten, som många verkar tro, utan en fristad. Våra katter slipper riskera att bli överkörda, skadade av rovdjur, andra katter eller galna människor (jo, det kryllar av dem!).
    Dessutom stör de ju ingen annan, genom att bajsa i folks trädgårdar eller liknande.

Vi aktiverar dem varje dag, tränar jaktlekar och de har ställen att klösa och klättra. De ägnar mycket tid till att busa med varandra eller ligga och mysa tillsammans. Vi har ju dessutom stenkoll på dem, kan se om de ändrar beteende och kan kolla om något är fel.
    = Alla nöjda. Ingen plågad.
    Du är en underbar kattägare i mina ögon!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • SamsonS

Nej det tycker jag inte, och jag tycker heller inte att det är något fel med att ha sin katt ute. Så länge katten är frisk och mår bra och får vad den behöver.

Pyret beräknad 25/7-11 <3
  • Gurkburk

Nej, det behöver det absolut inte vara, speciellt inte om de inte vet om något annat. Men som precis när det gäller andra djur är det viktigt att man sätter sig in i kattens behov och ser till att tillgodose dem. Katter har instinkter de mår bra av att få leva ut och de behöver aktiveras. Alldeles för många skaffar djur utan att förstå eller ha möjlighet att ge djuret det den behöver. Innekatter har mer behov av att aktiveras än sk utekatter. Ser man till att katten mår bra, får veterinärvård och bra mat, har bra klös- och klättermöjligheter samt aktiveras ordentligt dagligen kan många katter absolut må bra som innekatt. Aktivering är dock inte bara att fara fram och tillbaka efter en laserpekare. De behöver få använda hjärnan också, få smyga på sitt byte, känna olika lukter och jaga. Få använda alla sina sinnen. 

Våra katter får dock gå ut dagtid när vi är hemma och vi är oändligt glada att vi har möjlighet att ge katterna det livet.

• Nockanpockan

Nej det tycker jag inte.. Har en liten tjej som är innekatt och hon har valt det själv, vilket jag måste säga är skönt.. Vi har en stor trädgård där hon gärna fick vara men det är en sådan jäkla trafik på vägen utanför! Skulle inte känna mig lugn om hon var ute utan att jag visste vart hon var! Vi brukar dock försöka få ut henne i koppel när vädret är fint men hon är totalt skräckslagen! Sliter sig och rusar till ytterdörren och jamar ynkligt så vi ska släppa in henne.. Hon växte upp som utekatt men även där höll hon sig invid huset hela tiden.. Hon tycker helt enkelt inte om att vara ute..  ( Grannarna är otroligt glada över att vi har innekatt btw.. Många lösa katter i området som skiter och river i rabatter och lägger sig i utemöbler osv.. En del är jäkligt stora och faktiskt lite skrämmande.. )

• Essa83

Förr har jag tyckt det. Att katter ska få vara ute alltså. Men så blev det så att vi tog hand om en kattunge som skulle avlivas som då blev innekatt. Under nån sommar då hon bodde hos min far fick hon gå ut men höll sig mest runt huset och verkade rädd. Jag flyttade senare till bottenplan dels för kattens skull och hon fick gå ut men ville inte. Var som mest på den lilla uteplatsen. Hon gillar inte att vara ute. Kanske (troligen) hade hon gillat det om hon vuxit upp som utekatt men som det är nu så räcker balkongen gott åt henne. Så jag tycker det hänger på omständigheter men om det är möjligt så tycker jag att katten ska få chansen att gå ut iaf.

• April barn
    StoltaManne skrev 2011-05-23 19:04:16 följande:
    Nej, däremot är det förargelseväckande beteende att ha en utekatt som bajsar i folks rabatter och småbarns sandlådor.
    Hur ska man kunna veta det, man kan ju inte springa efter katten hela dagarna?
    Dessutom så multnar det bort, då är det väl värre de som plockar upp bajset i en plastpåse och kastar den i diket sen.
  • Phillippa

Ja! Om man inte aktiverar den enormt mycket och har ett jättestort hus och en kattkompis. I en liten lägenhet är det djurplågeri. Bor man i lägenhet i stan får man skaffa ett annat djur anser jag.

Hellre att min katt får gå ut och vara lycklig och riskera att bli tagen av rovdjur i skogen, än sitter inne och drömmer om att få gå ut.

Svar på tråden Tycker du att det är djurplågeri att ha "innekatt"?