• Rakad Apa

Tycker du att det är djurplågeri att ha "innekatt"?

Anser du att det är djurplågeri att ha en så kallad innekatt? Alltså, en katt som bara är inomhus och som aldrig får gå ut. Motivera gärna!

Formerly known as Rakad Apa
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att det är djurplågeri att ha "innekatt"?
  • Pimey
    Phillippa skrev 2011-05-24 20:34:07 följande:
    Ja! Om man inte aktiverar den enormt mycket och har ett jättestort hus och en kattkompis. I en liten lägenhet är det djurplågeri. Bor man i lägenhet i stan får man skaffa ett annat djur anser jag.

Hellre att min katt får gå ut och vara lycklig och riskera att bli tagen av rovdjur i skogen, än sitter inne och drömmer om att få gå ut.

jaså? jag har tre innekatter i våran rätt så stora 2:a och dom mår inte dåligt? dom är glada och nöjda katter som går ut på balkongen då och då ..ibland tar vi en promanad ute också :)
  • Pimey
    IngvarIsbjorn skrev 2011-05-24 13:02:36 följande:
    Nej, vi har inte gjort vår lägenhet till ett fängelse för katten, som många verkar tro, utan en fristad. Våra katter slipper riskera att bli överkörda, skadade av rovdjur, andra katter eller galna människor (jo, det kryllar av dem!).
    Dessutom stör de ju ingen annan, genom att bajsa i folks trädgårdar eller liknande.

Vi aktiverar dem varje dag, tränar jaktlekar och de har ställen att klösa och klättra. De ägnar mycket tid till att busa med varandra eller ligga och mysa tillsammans. Vi har ju dessutom stenkoll på dem, kan se om de ändrar beteende och kan kolla om något är fel.
    = Alla nöjda. Ingen plågad.
  • enavmig

Beror på katterna, olika katter har helt enkelt olika behov utifrån personlighet och även ras. Hur katterna har levt tidigare (om man adopterar en äldre katt) spelar också roll. Ett katt som har gått gå ute och älskar det behöver få fortsätta gå ut. En katt med traumatiska upplevelser bakom sig mår ofta bättre inomhus där de känner sig trygga.

Ska man ha sin katt ute utgår jag ifrån att man anpassar sitt boende efter det långt bort ifrån högtrafikerade gator, kastrerar och märker katten tydligt.

• Litet My

Nej, inte så länge man aktiverar dem och lägger tid på dem.

Däremot kan jag tycka det när man ser en katt i en etta, utan klättermöjligheter eller leksaker som sitter ensam kanske 9-10 timmar per dag.

• ModestyB

Nej, men en katt behöver aktivering, lekyta och möjligheter att få utlopp för sina kattliga behov. Det är INTE ok med utekatter som släpps ut utan tillsyn.

• LCG

Jag har två sphynxar och dom är innekatter. På somrarna får dom vara med oss ute i sele. Om det är kallare än 15 grader vill dom inte gå ut dom små nakenfisarna

• Hermioney
    Rakad Apa skrev 2011-05-23 18:58:19 följande:
    Anser du att det är djurplågeri att ha en så kallad innekatt? Alltså, en katt som bara är inomhus och som aldrig får gå ut. Motivera gärna!
    nej verkligen inte
    när vår katt var inne var han alltid hel och ren och aldrig full av mask, rivsår, utan tänder eller skitig som han var då han var utekatt
  • Night Angel

nepp tycker jag inte..
    Har själv innekatt..och hon får komma ut ibland på lina..Där vi bor är det hög trafikerad väg och jag skulle aldrig vilja släppa ut henne lös bara för att bli påkörd

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Phillippa

Tycker n inte ens att det är ok med utekatter på landet? Min katt har kattlucka och går och kommer som hon vill. 95 % av alla grannar har också katter och ingen har någonsin klagat. Katterna är faktiskt vänner och leker tillsammans. Min katt har aldrig blivit skadad av en annan katt.

Svar på tråden Tycker du att det är djurplågeri att ha "innekatt"?