• Rakad Apa

Tycker du att det är djurplågeri att ha "innekatt"?

Anser du att det är djurplågeri att ha en så kallad innekatt? Alltså, en katt som bara är inomhus och som aldrig får gå ut. Motivera gärna!

Formerly known as Rakad Apa
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att det är djurplågeri att ha "innekatt"?
  • aaaaa

Det beror på kattens personlighet och hur mycket sällskap och stimulans den får.

• tinkerbell

nej jag tycker inte det e djurplågeri,,däremot så kan det vara en pina i röven för den som får sina saker förstörda av alla katter som springer lösa ute,uppfatta mig inte fel,jag älskar katter o hundar,,har en hund själv,men varför ska katter plötsligt ha rätt att få va lösa ute och hundar ska kopplas o hållas sånn koll på,,en katyt kan ska da oxå,rivas,bitas förstöra saker mm,,,det är inte hundarnas natur heller att hela tiden vara bakom fyra väggar.

sen så tycker jag det e helt fel när en med rasrena katter säger att,,aja men en bonnis kan man ju ha ute,,de e ju ändå billiga i inköp,,men minsan jag släpper inte min raskatt ut,,dubbelmoral,,javisst,,

har inget emot att man tar sin katt ut,,men koppla den,,på så sätt e både du o katten skonade från arga grannar o skador som kan uppkomma både på katten o andras egendom..

• DeathByPickles

TS fråga är lite felformulerad tycker jag - för faktum är att de flesta innekatter jag känner till kommer ut dagligen på koppelpromenad och/eller inhägnad balkong eller tomt. Typ en rastgård.
    I min åsikt är det vettig och kärleksfull katthållning som, tillsammans med bra mat, pälsvård, veterinärvård och stimulering borde vara det enda rätta. Att låta sin katt löpa vind för våg över vägar och bland illasinnade människor, rovdjur och andra faror är inte förenligt med kärlek och ansvar tycker jag.... för att inte tala om vad det gör för grannsämjan. ^^

Strikt ägaransvar gäller för ALLA andra husdjur och jag kan inte för mitt liv begripa varför katten fortsätter vara ett undantag trots att problemen med vildkatter är ett faktum vi alla är medvetna om.
    Inte nog med det:
     Tar min hund en katt får jag och jycken stå  vid skampålen och skämmas, betala veterinärkostnader och kanske överväga munkorgstvång - men om samma katt på MIN tomt skulle få för sig att riva ett öga på en av valparna står ägarna till kisse helt utan ansvar. Detsamma gäller skadegörelse på bilar, möbler och andra olägenheter. 
    Lite pinsamt tycker jag det är att ingen gjort någonting åt detta ännu.

Jag hänger (egentligen) bara här för att jag blivit blockad på flashback.
  • DeathByPickles
    IngvarIsbjorn skrev 2011-05-24 13:02:36 följande:
    Nej, vi har inte gjort vår lägenhet till ett fängelse för katten, som många verkar tro, utan en fristad. Våra katter slipper riskera att bli överkörda, skadade av rovdjur, andra katter eller galna människor (jo, det kryllar av dem!).
    Dessutom stör de ju ingen annan, genom att bajsa i folks trädgårdar eller liknande.

Vi aktiverar dem varje dag, tränar jaktlekar och de har ställen att klösa och klättra. De ägnar mycket tid till att busa med varandra eller ligga och mysa tillsammans. Vi har ju dessutom stenkoll på dem, kan se om de ändrar beteende och kan kolla om något är fel.
    = Alla nöjda. Ingen plågad.
    Jag ville bara ge en tumme upp!
    Jag hänger (egentligen) bara här för att jag blivit blockad på flashback.
  • PumpkinQueen
    IngvarIsbjorn skrev 2011-05-24 13:02:36 följande:
    Nej, vi har inte gjort vår lägenhet till ett fängelse för katten, som många verkar tro, utan en fristad. Våra katter slipper riskera att bli överkörda, skadade av rovdjur, andra katter eller galna människor (jo, det kryllar av dem!).
    Dessutom stör de ju ingen annan, genom att bajsa i folks trädgårdar eller liknande.

Vi aktiverar dem varje dag, tränar jaktlekar och de har ställen att klösa och klättra. De ägnar mycket tid till att busa med varandra eller ligga och mysa tillsammans. Vi har ju dessutom stenkoll på dem, kan se om de ändrar beteende och kan kolla om något är fel.
    = Alla nöjda. Ingen plågad.
  • PumpkinQueen
    lövet2 skrev 2011-05-23 20:49:08 följande:
    Generellt - ja. Men det finns undantag i form av sönderavlade och/eller neurotiska katter.
    Eller också är det ägarna till utekatterna som är sönderavlade och neurotiska, när de inte bryr sig om att skydda sina katter...
  • Trialanderror

Absolut inte.

Det skulle vara mer djurplågeri att ha våra katter ute.
    Dom är sedan många många många generationer innekatter och självklart pga detta så har ju många av deras "naturliga" behov försvunnit.
    Jag låter dom gå i koppel då och då under sommaren och det nöjer dom sig med för att sedan nöjt gå in och lägga sig på sängen och sova.

Sen anser jag att man inte skall ha katter fritt i tätbebyggt område. Risken för att dom ska bli påkörda eller skadade av folk som vill dom illa är allt för stor så jag skulle aldrig någonsin utsätta dom för det.

Dom trivs utmärkt inne där dom får mat, vatten, torr sovplats, värme, leksaker, klätterställningar och framförallt kärlek och närhet av oss.

• Frontline

Tycker man att det är djurplågeri vad är det inte då om man har en fågel, råtta, hamster, kanin eller andra djur i bur i hemmet.
    En katt rör sig ju iaf fritt inom hushållet...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Gizza

Nej, jag har själv innekatter TROTS att jag bor på landet. Mina katter har inga större "instinkter" än mina tre hundar, och inte sjutton släpper jag ut dem att klara sig själva!  Och mina katter är helt vanliga huskatter, ingen som helst rasblandning som gör att de skulle trivas bättre som innekatter... De trivs alldeles utmärkt med att spana ut från vår uteplats pch vi har aldrig haft problem med att de skulle längta ut eller nåt annat som man kan höra emellanåt. De är dessutom både försäkrade, kastrerade och idmärkta, även fast de är innekatter...

• Ringtail

Nej. Jag tyckte det tidigare, men ändrade mig efter att en av våra katter blev påkörd och var nära att dö och den andra blev skadad i ett kattslagsmål och utvecklade stressymptom och agressioner av att vara ute. Vi lät dem bli innekatter för att rädda deras hälsa och de är nu glada och friska och har inte velat gå ut en enda gång. Lite kattgräs i krukor, klösmöbler, mysiga sovplatser och en laserpekare att leka med så är de nöjda sen.

Svar på tråden Tycker du att det är djurplågeri att ha "innekatt"?