Inlägg från: Pimey |Visa alla inlägg
  • Pimey

Tycker du att det är djurplågeri att ha "innekatt"?

Phillippa skrev 2011-05-24 20:34:07 följande:
    Ja! Om man inte aktiverar den enormt mycket och har ett jättestort hus och en kattkompis. I en liten lägenhet är det djurplågeri. Bor man i lägenhet i stan får man skaffa ett annat djur anser jag.

Hellre att min katt får gå ut och vara lycklig och riskera att bli tagen av rovdjur i skogen, än sitter inne och drömmer om att få gå ut.

jaså? jag har tre innekatter i våran rätt så stora 2:a och dom mår inte dåligt? dom är glada och nöjda katter som går ut på balkongen då och då ..ibland tar vi en promanad ute också :)
  • Pimey
    IngvarIsbjorn skrev 2011-05-24 13:02:36 följande:
    Nej, vi har inte gjort vår lägenhet till ett fängelse för katten, som många verkar tro, utan en fristad. Våra katter slipper riskera att bli överkörda, skadade av rovdjur, andra katter eller galna människor (jo, det kryllar av dem!).
    Dessutom stör de ju ingen annan, genom att bajsa i folks trädgårdar eller liknande.

Vi aktiverar dem varje dag, tränar jaktlekar och de har ställen att klösa och klättra. De ägnar mycket tid till att busa med varandra eller ligga och mysa tillsammans. Vi har ju dessutom stenkoll på dem, kan se om de ändrar beteende och kan kolla om något är fel.
    = Alla nöjda. Ingen plågad.
  • Pimey
    Night Angel skrev 2012-01-13 13:06:12 följande:
    Pimey skrev 2011-11-20 23:56:10 följande:
    jaså? jag har tre innekatter i våran rätt så stora 2:a och dom mår inte dåligt? dom är glada och nöjda katter som går ut på balkongen då och då ..ibland tar vi en promanad ute också :)
    3 innekatter i en två tycker jag är alldeles för mycket eller rättare sagt för trångt för katterna..har själv haft 3 innekatter bor i hus med 6 rum +kök och inglasad terass(varav katterna fick vara i 3 av rummen  + terassen) och det var för trångt för dessa tre katter. Det finns på jordbruksverket eller sverak regler hur många kvadratmeter per katt behöver likaså när det gäller ute inhängnade till katter..
    nej där tycker jag gränsen för 3 katter i en 2.a är alldeles för mycket till 2.an..

trångt? men snälla gere nu dom har det hur bra som helst och blir aktiverad varje dag. de är varken stressade eller uttråkade. tänker mig knappast göra mig av med en
  • Pimey
    Phillippa skrev 2012-01-13 12:08:20 följande:
    Gud vad glad jag är att jag inte är katt och bor hos dig!

jaha och vad var det för idiotiskt påstående? mina katter mår bra, är i min fyskisk form och aktiveras varje dag. nå fel eller?
  • Pimey
    Phillippa skrev 2012-01-15 20:11:39 följande:
    Ja, enligt mig är det för litet och jag tycker att det är fel att ha innekatter.

Jo men seru jag vill inte ha mina katter överkörda, uppätna, sjuka eller stulna (har raskatter) sen så när vi är ute med dom så är dom inte rädd för nått och kan gå in hos vem som helst. dom är helt enkelt inte lämpade utelkatter 
  • Pimey
    Suzy QX skrev 2012-01-16 10:12:53 följande:

Men seru då kan man ju säja samma sak om sina barn.. Inte släppa ut dem ur huset förrän de är myndig. De kan ju bli sjuka, överkörda, rånade eller tja uppätna av björnar (om de är o skidrar i skogen).. Fritzls barn(barn) hade ju aldrig varit utomhus. Men nog tror jag att de saknade att få gå ut ändå.

men herregud du kan ju inte jämnföra barn med katter. barn kan man lära att inte springa framför bilar det kan du ju inte med en katt. Vi går ut med våra katter i koppel många ggr i veckan och de går fint och snällt brevid och får utforska hur mycket de vill. de har kattkompisar som går ute. kan ju tillägga att 2 katter har blivit stulna från detta område och med tanke på att jag har fina raskatter så är de lovliga byten. Jag är RÄDD om mina katter, jag ser till att det inte händer dem någonting. vill man ha utekatt och så finns det risk att de dör inom några år om man bor nära trafikerad väg osv men jag vill gärna ha mina katter i 15 år till.
  • Pimey

kan ju tillägga att vi försökte ha två utav dom som utekatter för några år sedan men det gick bara inte, de satt och skrek och pissade på sig oavsett om vi försökte vänja dem lite i taget men det gick inte. Så nu får tycka att det är elakt ni som tycker de men är det inte mer elakt att bara slänga ut fast de inte ens vill vara ute?=

Svar på tråden Tycker du att det är djurplågeri att ha "innekatt"?