• Rakad Apa

Tycker du att det är djurplågeri att ha "innekatt"?

Anser du att det är djurplågeri att ha en så kallad innekatt? Alltså, en katt som bara är inomhus och som aldrig får gå ut. Motivera gärna!

Formerly known as Rakad Apa
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att det är djurplågeri att ha "innekatt"?
  • mg79

Beror helt på omständigheterna. Tycker helst att katter ska få gå ute, om möjligheten finns. Men är alternativet att de far illa utomhus så ser jag inget fel i att ha dem inne. Har träffat flertalet katter som inte vill vara ute, och då är det helt klart bra att de får vara innekatter! Glad

• StoltaManne

Nej, däremot är det förargelseväckande beteende att ha en utekatt som bajsar i folks rabatter och småbarns sandlådor.

• The past is now

Nej det tycker jag inte. Jag hade en katt som jag gick ut i koppel med ,helt fantastisk var han!

• Förtrollad

Nej absolut inte. Det är inte alla katter som vill vara ute ens.

Jag försökte vänja min katt vid att vara ute när han var unge, men han var livärdd för allt. Blad som blåste, insekter, grässtrå som petade till honom. Han klättrade i panik uppför mina ben och gnällde ynkligt till han fick komma in. Jag försökte vänja honom i 5 månader men jag gav upp.

Nu är han 6 år och vågar sig ut på balkongen om glasen är för (inglasad balkong) men är de öppna så det blåser in vill han inte gå ut.

Det plågsammaste för honom vore att bli tvingad att vara utomhus.

• Zenobia

Jag tycker inte det är plågeri, här där vi bor får inte katterna vara ute själva. Mina kissar har varit ute katter förut då vi bodde i hus men dom vänjer sig lätt vid nya miljöer och balkongen funkar lika bra här där vi bor nu

• Iryelle

Jag övertog en innekatt på två år och hade henne inne i fyra år efter det. Iofs så bodde jag i en rätt liten lägenhet men hon fick några "ryck" om dagen och flög runt i ilfart. Av olika orsaker så flyttade hon senare till min mamma där hon bor än idag. Hon har det så mycket bättre där, det märks verkligen! Där får hon vara ute nästan varje dag och hennes humör har förbättras jättemycket och nästan inga ryck alls. Jag vill inte skaffa en innekatt igen för jag hade fått jättedåligt samvete.

• La Lola

Nä, jag tycker det är mer plågeri att låta katten springa fritt utan att ha nån jävla koll på den.
    Vad som helst kan ju hända då!

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • MammaOchMatte

Ja, precis som hundar behöver katter komma ut i sele och koppel minst 1 gång/dag. Vet ingen som har innekatt som tar ut sin katt varje dag.

• Verkligen

Jag kan varken svara ja eller nej på den här frågan. Alla katter är ju olika individer med olika behov. Rent generellt så tycker jag inte att det är djurplågeri. Så länge katten verkar vara välmående, får bra mat & omsorg samt har ren låda och klösbrädor och andra sysselsättningar i hemmet så ser jag inga problem.
    Jag hade 2 innekatter till nyligen. Den ena kissade inne, var nervös och verkade inte må så bra. Han fick flytta ut på landet och stortrivs där medans min andra katt mår prima här hemma.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
Svar på tråden Tycker du att det är djurplågeri att ha "innekatt"?