• Skehamn2012

Snart kan du straffas med böter direkt på plats om du skräpar ner! Rätt eller fel?

Från och med 1 juli så kommer man få böta 800 kr direkt på plats om man ertappas när man slänger skräp på marken.

Det är inte klokt anser jag. Vi behöver inget bevakningssamhälle. Jo till viss del såklart men det börjar verkligen gå till överdrift mu.

FEL FEL FEL säger jag! Man ska inte skräpa ner men tvingas böta 800 kronor för att man slänger ett godispapper på marken. Nej säger jag bara!

Är detta rätt eller fel?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 08:38
    Alltså det är ju bra till viss del. Det tycker jag också. Det händer dock ibland att godispapper eller kvitton ramlar ur fickan. Ska man få böter för det? Nja det känns inte rätt i det fallet.

Jo hundägarna kommer bli ruinerade för det är så många som inte plockar upp.

Ska man börja bötfälla folk så måste man isåfall se till att det finns soptunnor och hundlatriner överallt och dom måste tömmas regelbundet. Många ggr är dom så fulla att man får mosa in hundbajspåsen där för att på plats med den. Inte särskilt trevligt och ibland ramlar påsarna ut för att det är alldeles för fullt. Sånt måste lösas först innan man börjar utdela böter hit och dit.

Sen förstår jag inte hur detta ska gå till. Ska regeringen skicka ut "sopspioner" som vaktar på folk eller kan man som vanlig medborgare ta fast "brottslingen" och hålla kvar denna till polisen kommer....skumt....

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Snart kan du straffas med böter direkt på plats om du skräpar ner! Rätt eller fel?
  • ikafika

Helt rätt med böter för nedskräpning! Tänk vad fint vi skulle kunna ha det och mycket bättre för miljön också! Jag jobbade som fastighetsskötare/lokalvårdare på ett bostadsområde och jävlar vad många timmar jag har lagt ner på att plocka skräp efter folk. De tänker liksom inte så att om de inte slängde skräpet på marken så skulle jag kunna lägga de timmarna på annat som skulle gynna dem. Till exempel städa tvättstugor oftare, trapphusen noggrannare, rensa ogräs oftare osv.

• ikafika
    chockgravid skrev 2011-02-21 12:20:36 följande:

ÄNTLIGEN!!!!

Hoppas verkligen att dör följs också. Jag förstår inte folk som slänger skräp överallt! Hur kommer vår värld att se ut om 50 år om vi inte börjar ta ansvar för vår miljö???

Tycker också att de ska bli lag på att alla MÅSTE sortera hushålls soper! Börja med att fastighetes bolagen måste sätta in soterings kärl i ALLA hus.

Fast det kan jag tycka är fel väg att gå. Sopsortering kostar mycket att ha. Tex i den bostadsrättsförening jag bor i är det bara fyra trapphus med 6-9 lägenheter i varje, en liten förening alltså. Om vi skulle vara tvugna att ha sopsortering i huset så skulle det kosta oss mycket pengar och vi skulle behöva höja avgifterna. Det finns ju sopsortering längre ner på samma gata. Dessutom är det ju inte så miljövänligt om sopbilen måste åka till varenda flerbostadshus för att hämta sopsorteringen.

Ett annat förslag som jag tycker är bättre, som redan finns i vissa kommuner, är att man får betala avgift för sina hushållssopor per kg. Då skulle folk nog få arslet ur och börja sopsortera. Funkar ju kanske dock bättre på villaägare än hyresgäster eller bostadsrättsinnehavare som inte ser kostnaderna direkt utan får det på hyran/avgiften.
  • Hallonmumsan

jätte bra med böter så kanske park och natur här i göteborg hinner med att klippa gräsmattorna oftare när dom slipper plocka skräp hela dagarna.

sen spelar det ingen roll om det finns fler papperskorgar eller inte. när jag varit ute med hunden och inte ser en papperkorg så bär jag med den hela promenaden och slänger den hemma.
    jag och min sambo pratade om detta senast igår när vi var ute och gick och sonen inte ens fick springa på gräsmattat pga att det låg skit varje meter och sönderslagna flaskor mm. så trist att barnen inte ska kunna springa barfota så som man själv gjorde som barn bara för att nån lat idiot inte kan plocka upp efter sig.

pengarna dom får in av böter kanske kan användas för att göra det finare i parker och lekplatser.

• MiaKelekia

Hade ett ex som hade för vana att bara släppa allt där han gick, och han slängde alltid ut skräpet ur bilen i farten oavsett om det var stora McDonaldspåsar eller annat. Det gjorde mig fullständigt vansinnig. Så jävla respektlöst, tycker jag. Lata kräk som inte kan ta vara på sitt eget avfall.
    Helt rätt, alltså, med böter för den som skräpar ner.

• Mamma och Fru
    Skehamn2011 skrev 2011-02-20 05:47:15 följande:
    Jo hundägarna kommer bli ruinerade för det är så många som inte plockar upp.
    Inte mitt bekymmer om hundägare inte plockar upp trots vetskapen om lagen! Kommer absolut inte tycka synd om den som kastar skit/skräp och åker dit på böter, det är ju självförvållat!!

Ska tillägga att där vi bor så töms "hundbajskärlen" ca 1 gång i veckan, och dom hinner i princip aldrig bli överfulla! Skulle det tex vara fullt eller inte finnas ett "hundbajskärl" så kan jag traska vidare med påsen hem till vår tunna om det är så!
  • MiaKelekia

Håller med om hundbajset. Skiter min hund i stan så får jag väl för sjutton plocka upp det. Finns det ingen hundlatrin så kan jag bära bajset hem. Är man för äcklad av det så ska man inte ha hund och förtjänar dessutom böter.

• Themis

Så jävla rätt!

Kan inte folk lära sig att bete sig så får väl hålet i plånboken lära dem, jag kommer aldrig att få några böter i alla fall.

Det kostar kommunerna fyra gånger så mycket att hantera ett kolapapper som ligger utanför papperskorgen som i den. Så det är rätt mycket av våra skattepengar som går till detta onödiga plockande efter folk som beter sig som grisar. Börja gärna i parkerna vid stora studenthögtider, det kan nog finansiera en polistjänst i ett år...

• lennartsdotter

Så förbannat jävla rätt! Förutom att det ser helt åt helvete ut med skräp överallt kan skräpet skada både vilda och tama djur... även barn.

• FragileAngel

Rätt helt klart. Det ser förjävligt ut i parkerna och på stranden på somrarna. För att inte tala om hur det påverkar miljön med all skit !

Förutom att se det hela ur ett miljöperspektiv så kan man se det såhär: Hur mysigt är det om era barn skulle trampa i glas på stranden efter en trevlig fyllefest där natten innan?

Vet dessutom en flicka som trillade i sanden och fick en glasbit i benet som de fick operera bort.

• Decnet

Droppen för mig var när polaren från staterna hittade en fågel som fortfarande drog sina sista andetag efter att ha nästlat in sig i vanligt standard-skräp folk ta för givet dom kan kasta vart fan som helst..

Fågeln dog i hans egen hand varpå han också skrev meddelande till sin borgmästare om att detta kunde ha undvikits om bara ALLMÄNHETEN GÖR SITT JÄVLA JOBB och att kommunen TAR SITT JÄVLA ANSVAR när det kommer till att hålla skräpet borta från allmänheten...

Det tog fart och området har tydligen aldrig varit renare.. Men det är juh synd att död skall behöva involveras för att folk skall förstå allvaret i "vanlig nedskräpning".. Nästa gång sätter nån unge ett gammalt hårt tuggummi i halsen och jag lyssnar ideligen på dom lama ursäkterna "förövaren" skulle kunna tänkas ha på lager att förklara en annans död på grund av egen idioti. "Amen vadå?? Behöver jag tänka på fler än mig själv?? JAG störs juh inte av att det ligger skräp där...."

Tryck till dom där jävlarna ordentligt som tror att nedskräpning och indirekt fara för liv för andra är en jävla rättighet bara för man inte orkar röra sitt feta arsel till designerade avfallsplatser...

För mig är 800 en liten peng att betala för den mängd skada man i längden åsamkar både arbetsmässigt, visuellt och trivselmässigt för allmänheten..

*Feck the bozoz..

I need you to step out of the car sir...
  • Themis

Och i Singapore är böterna för övrigt motsvarande 5000 spänn om man kastar en fimp, så vi ligger ändå i lä.

• Oleanna

Det var på tiden. Vill inte att våra gator och torg ska se äckliga ut.
    Sunt förnuft säger att man kastar saker i papperskorgar för man kastar väl inte papper eller dylikt på golvet hemma och struntar i att ta upp det?

• Decnet
    Themis skrev 2011-02-22 12:35:17 följande:
    Och i Singapore är böterna för övrigt motsvarande 5000 spänn om man kastar en fimp, så vi ligger ändå i lä.
    Märkligt som fan eller hur?.. Att folk ens HAR något å säga i polaritet till allas välmående och trivsel är i mina ögon fullkomligt jävla ofattbart.. I min mening kan dom höja pengen till 5000 redan nu och lovar det kommer ge resultat på fundamental nivå hos barn om 10 år att man "skräpar inte ner" istället för att grunda det på moralpredikan i tro om att det går hem hos folk..

I alla tider har man sagt att nedskräpning inte är accepterat.. Ändå skiter människan högaktningsfullt i det..

Jag säger: Sätt lag på det som människan inte fattar med det egna sunda förnuftet..
    I need you to step out of the car sir...
  • Epica

Helt rätt, det är på tiden att det kommer en sådan lag. Tror inte att man kommer få böter om man skulle tappa ett kvitto eller liknande. Det syns ganska tydligt om det råkar ramla ut en liten papperslapp eller liknande om man tar handen ur fickan eller om man slänger skräp med flit.

Läste för ett tag sedan att de små sakerna som man tar itu med även kan leda till att brottsligheten minskar. Tror det var i en bok som heter The Tipping Point av Malcolm Gladwell (om jag minns rätt). Någon får gärna rätta mig om jag minns fel för det var ett tag sedan jag läste boken. Där beskrev författaren i alla fall flera "små" åtgärder som man hade infört i New York. Bland annat hade man börjat lägga krut på att se till att folk verkligen betalade för sig på tunnelbanan. Folk protesterade när de satte in polisresurser för att faktiskt arrestera folk som försökte tjuvåka och inte betala för sig. De menade att det var slöseri på resurser när det fanns mycket grövre brottslighet att ta tag i. Likaså riktade man in sig på de turer på tunnelbanan som var värst drabbade av klotter. Varje gång någon klottrat på tågvagnarna målade man om dem omgående och man gav inte upp. Till slut märkte både klottrare och tjuvåkare på tunnelbanan att deras bus inte lönade sig. Och dessutom visade det sig att den grova brottsligheten minskade i området samtidigt som dessa "små" åtgärde sattes in. Nu minns jag inte exakt hur detta förklarades eftersom det som sagt var ett tag sedan jag läste boken. Intressant var det i alla fall och jag kan rekommendera andra att läsa boken.

• Epica
    Priceless Perfection skrev 2011-02-22 18:34:25 följande:
    Ska läsa NU!
    Åh kul att någon nappade. Jag tänkte nästan att det är ingen som orkar sig igenom det där. Förklaringen till varför insatserna på de "små" brotten som klotter och att inte betala för sig på tunnelbanan gjorde att även den grövre brottsligheten minskade över tid finns i de tre sista styckena, den dom kallar för "broken window hypothesis".
  • bubbel

Jäkligt RÄTT röstade jag!

Tycker det är onödigt egentligen för är man rätt funtad så tar man hand om sin egen skit, så att säga...
    Borde va självklart att inte kasta skräp i naturen men då vissa inte fattat detta tycker jag det är helt rätt med böter vid nedskräpning. 

Svar på tråden Snart kan du straffas med böter direkt på plats om du skräpar ner! Rätt eller fel?