• Skehamn2012

Snart kan du straffas med böter direkt på plats om du skräpar ner! Rätt eller fel?

Från och med 1 juli så kommer man få böta 800 kr direkt på plats om man ertappas när man slänger skräp på marken.

Det är inte klokt anser jag. Vi behöver inget bevakningssamhälle. Jo till viss del såklart men det börjar verkligen gå till överdrift mu.

FEL FEL FEL säger jag! Man ska inte skräpa ner men tvingas böta 800 kronor för att man slänger ett godispapper på marken. Nej säger jag bara!

Är detta rätt eller fel?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 08:38
    Alltså det är ju bra till viss del. Det tycker jag också. Det händer dock ibland att godispapper eller kvitton ramlar ur fickan. Ska man få böter för det? Nja det känns inte rätt i det fallet.

Jo hundägarna kommer bli ruinerade för det är så många som inte plockar upp.

Ska man börja bötfälla folk så måste man isåfall se till att det finns soptunnor och hundlatriner överallt och dom måste tömmas regelbundet. Många ggr är dom så fulla att man får mosa in hundbajspåsen där för att på plats med den. Inte särskilt trevligt och ibland ramlar påsarna ut för att det är alldeles för fullt. Sånt måste lösas först innan man börjar utdela böter hit och dit.

Sen förstår jag inte hur detta ska gå till. Ska regeringen skicka ut "sopspioner" som vaktar på folk eller kan man som vanlig medborgare ta fast "brottslingen" och hålla kvar denna till polisen kommer....skumt....

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Snart kan du straffas med böter direkt på plats om du skräpar ner! Rätt eller fel?
  • Pussakaninen

Jag tycker det är bra. Hoppas vi får en renare natur!
    Och antaligen är det inte folk som blir "tränade" att spionera på folk som kastar skräp utan det blir troligen polisens uppgift.

• Skehamn2012
    Pussakaninen skrev 2011-02-20 09:58:45 följande:
    Jag tycker det är bra. Hoppas vi får en renare natur!
    Och antaligen är det inte folk som blir "tränade" att spionera på folk som kastar skräp utan det blir troligen polisens uppgift.
    Jaha och hur ska det gå till? Ska den som ser någon skräpa ner ringa polisen och sen hålla kvar brottslingen till polisen kommer? Eller ska polisen ägna all sin tid åt att ta fast nedskräpare. Det finns ganska många andra brott dom borde ägna sig åt istället.
  • Priceless Perfection
    Skehamn2011 skrev 2011-02-20 10:09:42 följande:
    Jaha och hur ska det gå till? Ska den som ser någon skräpa ner ringa polisen och sen hålla kvar brottslingen till polisen kommer? Eller ska polisen ägna all sin tid åt att ta fast nedskräpare. Det finns ganska många andra brott dom borde ägna sig åt istället.
    Varför tror du att polisen ska jobba med det här?

Jag tycker att det här är en utmärkt idé. Kanske det skapas lite mer jobb.
    Du är den enda som begränsar dig
  • Butterscotch

Jag ser inget fel alls med en sådan lag. Möjligtvis lite svår att hålla efter men bättre än inget i alla fall.

• Idiolatri

Helt rätt.

Angående hur det ska efterlevas kan man väl precis som man har lapplisor som bötfäller felparkerade bilar även ha "skräplisor" som bötfäller nedskräpning. Lägg ut det på entreprenad där skräpvakterna får provision efter hur många de bötfäller så lär nog nedskräpningen minska och intäkterna till kommunen öka.

Sedan att tro att man kan uppfostra bort nedskräpningsbeteendet är väl lika troligt som att man tar bort alla felparkeringsböter och satsar på att uppfostra bilisterna istället, Någon som tror att det skulle förbättra bilsituationen i city? 

• Pussakaninen
    Skehamn2011 skrev 2011-02-20 10:09:42 följande:
    All tid åt nerskräpare :S fy fan vad du överdriver -.- Jag tror inte att det kommer finnas några som specialicerar sig på nedskräpning. Dock tror jag att samtidigt som dem patrulerar i stan ex så håller dem ögona uppna för nedskräpare.

Och det finna faktiskt redan böter för folk som inte plockar upp hund bajs, tror det är 800 eller 600kr. Och inte fan ser du folk som går och spejar efter det ELLER HUR? Men ser polisen någon som inte plockar upp så är det illa om människan.
  • Polly S

rätt.

jag tror aldrig man skulle kunna åka dit för att ett kvitto åker ur fickan när man drar upp vantarna, och hundägare som inte plockar upp efter sina hundar får skylla sig själva om de blir ruinerade.

• The past is now

RÄTT!

Jag hoppas att dom patrullerar på badstränderna med. För fy fan vad det skräpas ned där. 

• bangkok

Tycker det är rätt - kostar skattepengar att plocka skit efter andra.
    När jag var i Bangkok för många år sedan fick jag böta på plats för att jag slängde en fimp på gatan - jag visste det var böter på att skräpa ner- men ögonkänare som man är kollade jag runt o såg ingen polis, men jag hade precis kastat fimpen när ngn knackade mig på axeln och var han kom ifrån är fortfarande en gåta men jag blev några hundra bath fattigare .

• Fidelis ad urnam

Helt rätt enligt mig.
    Det kostar samhället att städa efter alla som inte vet hur en soptunna fungerar, så varför inte bötfälla de som stökar ner istället?

Svar på tråden Snart kan du straffas med böter direkt på plats om du skräpar ner! Rätt eller fel?