• Skehamn2012

Snart kan du straffas med böter direkt på plats om du skräpar ner! Rätt eller fel?

Från och med 1 juli så kommer man få böta 800 kr direkt på plats om man ertappas när man slänger skräp på marken.

Det är inte klokt anser jag. Vi behöver inget bevakningssamhälle. Jo till viss del såklart men det börjar verkligen gå till överdrift mu.

FEL FEL FEL säger jag! Man ska inte skräpa ner men tvingas böta 800 kronor för att man slänger ett godispapper på marken. Nej säger jag bara!

Är detta rätt eller fel?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 08:38
    Alltså det är ju bra till viss del. Det tycker jag också. Det händer dock ibland att godispapper eller kvitton ramlar ur fickan. Ska man få böter för det? Nja det känns inte rätt i det fallet.

Jo hundägarna kommer bli ruinerade för det är så många som inte plockar upp.

Ska man börja bötfälla folk så måste man isåfall se till att det finns soptunnor och hundlatriner överallt och dom måste tömmas regelbundet. Många ggr är dom så fulla att man får mosa in hundbajspåsen där för att på plats med den. Inte särskilt trevligt och ibland ramlar påsarna ut för att det är alldeles för fullt. Sånt måste lösas först innan man börjar utdela böter hit och dit.

Sen förstår jag inte hur detta ska gå till. Ska regeringen skicka ut "sopspioner" som vaktar på folk eller kan man som vanlig medborgare ta fast "brottslingen" och hålla kvar denna till polisen kommer....skumt....

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Snart kan du straffas med böter direkt på plats om du skräpar ner! Rätt eller fel?
  • PerG

Rätt, men det borde vara dubbla böter för de som inte plockar upp hundbajset (som jag definitivt hoppas innefattas i denna lagstiftning)!

• PerG
    Skehamn2011 skrev 2011-02-19 20:45:49 följande:
    Ska man börja bötfälla folk så måste man isåfall se till att det finns soptunnor och hundlatriner överallt och dom måste tömmas regelbundet. Många ggr är dom så fulla att man får mosa in hundbajspåsen där för att på plats med den. Inte särskilt trevligt och ibland ramlar påsarna ut för att det är alldeles för fullt. Sånt måste lösas först innan man börjar utdela böter hit och dit.
    Det där är ett vanligt argument, men ändå så brukar det vara rätt "sopigt" trots (långt från fulla) soptunnor inom typ 10-20m... Om man inte kan kasta det där man står, då får man ta med sig det tills man kan kasta det!? Om jag springer omkring ute i skogen och t.ex. har ätit upp min kexchoklad, ska jag då bara släppa pappret på marken för att kommunen inte har satt upp någon soptunna där 2km in i skogen?

Såg för övrigt en tjej komma ut från McDonalds och bara släppte en tom pappmugg på gatan typ 2m från dörren.. om hon hade vänt sig om och gått tillbaka 3 meter hade det funnits en helt okej papperskorg där att använda sig av..
  • poirot

Håller med PerG där, det är ju liksom inte ok att kasta skräp på marken bara för att det inte finns en soptunna i närheten. Mitt skräp hamnar iallafall i fickan eller handväskan tills vidare då, något annat är otänkbart

• Boothwalker

Jag hade med mig en tom mugg på tunnelbanan i London. Från ena änden av stan till den andra. För att de inte har papperskorgar i tunnelbanorna (störigt men jag förstår anledningen) Har en känsla av att många skulle ställt ifrån sig den på tåget. Men vanan att inte slänga saker utom i papperskorgar ligger djupt rotad =)

Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Esmiso

ja, man kan ju tom ta med en tom påse om man är orolig att det inte ska finnas papperkorg. Oavsett är det ALDRIG ok att skräpa ner!!! Så jävla nonchalant attityd att skräpa ner!

• Apocalypso

Helt rätt, orkar man bära med sig godis mm innan man ätit upp det orkar man även bära med sig skräpet som tar ännu mindre plats. Är man hundägare har man påsar med sig, en påse får man i värsta fall ta med sig hem och slänga i sin egen soptunna om det är fullt överallt annars. Jag ser verkligen fram emot den dagen det blir bötesbelopp och tycker de kan höja det rejält! {#emotions_dlg.djavulsk}

• Vanilj L
    Skehamn2011 skrev 2011-02-19 21:28:36 följande:
    Det hoppas jag verkligen inte, folk kommer bli ruinerade.
    Men det är ju i så fall deras problem om de blir ruinerade. Annars är detväl bara att plocka upp.
  • chockgravid

ÄNTLIGEN!!!!

Hoppas verkligen att dör följs också. Jag förstår inte folk som slänger skräp överallt! Hur kommer vår värld att se ut om 50 år om vi inte börjar ta ansvar för vår miljö???

Tycker också att de ska bli lag på att alla MÅSTE sortera hushålls soper! Börja med att fastighetes bolagen måste sätta in soterings kärl i ALLA hus.

• snorkan

Helt rätt!

Jag håller på att få nått fel när jag ser folk slänga skräp!

Ibland när man är ute och åker bil kan man se idioter som slänger ut skräp genom rutan.....shit vad störd jag blir på det, vart tror dom att skräpet försvinner liksom?!

• Waldo

Jag har alltid lagt mitt tomma godispapper i fickan om jag inte sett en papperskorg så jag fattar inte ursäkten med fulla papperskorgar.

Jag tycker det är bra

Och det skulle börja med att införas på hundägare.
    För mig som hundägare finns det inget pinsammare än alla andra lata jävlar som vägrar plocka upp efter sina hundar
    Äckliga är ni!

Svar på tråden Snart kan du straffas med böter direkt på plats om du skräpar ner! Rätt eller fel?