• Skehamn2012

Snart kan du straffas med böter direkt på plats om du skräpar ner! Rätt eller fel?

Från och med 1 juli så kommer man få böta 800 kr direkt på plats om man ertappas när man slänger skräp på marken.

Det är inte klokt anser jag. Vi behöver inget bevakningssamhälle. Jo till viss del såklart men det börjar verkligen gå till överdrift mu.

FEL FEL FEL säger jag! Man ska inte skräpa ner men tvingas böta 800 kronor för att man slänger ett godispapper på marken. Nej säger jag bara!

Är detta rätt eller fel?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 08:38
    Alltså det är ju bra till viss del. Det tycker jag också. Det händer dock ibland att godispapper eller kvitton ramlar ur fickan. Ska man få böter för det? Nja det känns inte rätt i det fallet.

Jo hundägarna kommer bli ruinerade för det är så många som inte plockar upp.

Ska man börja bötfälla folk så måste man isåfall se till att det finns soptunnor och hundlatriner överallt och dom måste tömmas regelbundet. Många ggr är dom så fulla att man får mosa in hundbajspåsen där för att på plats med den. Inte särskilt trevligt och ibland ramlar påsarna ut för att det är alldeles för fullt. Sånt måste lösas först innan man börjar utdela böter hit och dit.

Sen förstår jag inte hur detta ska gå till. Ska regeringen skicka ut "sopspioner" som vaktar på folk eller kan man som vanlig medborgare ta fast "brottslingen" och hålla kvar denna till polisen kommer....skumt....

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Snart kan du straffas med böter direkt på plats om du skräpar ner! Rätt eller fel?
  • Isalel
    busgrodan skrev 2011-02-19 21:05:26 följande:
    helt rätt, med tanke på hur mycket skräp folk bara slänger på marken så verkar det ju behövas nåt drastiskt för att få slut på det,, anser att denna regel även bör gälla för hundskit.
    Hundskit på annat ställe än långt in i skogen borde det vara 2000 kronors böter för! Finns inget äckligare! Kattskit också för den delen men det är ju svårare att kontrollera
  • DenNamnbitne
    Isalel skrev 2011-02-19 21:07:58 följande:
    Hundskit på annat ställe än långt in i skogen borde det vara 2000 kronors böter för! Finns inget äckligare! Kattskit också för den delen men det är ju svårare att kontrollera
    Bajspåsar är äckliga men inte bajset i sig. Det är naturligt!
  • Lady without tattoo
    DenNamnbitne skrev 2011-02-19 21:08:43 följande:
    Trampa i en hundskit tycker du det är bra?
    Matte till en renrasig hund
  • Isalel
    DenNamnbitne skrev 2011-02-19 21:08:43 följande:
    Må så vara att det är naturligt, men jag tycker ändå det är äckligt...tycker inte ens mitt eget bajs är särskilt mysigt trots att det är så naturligt..Särskilt äckligt är när man av misstag trampar i hundbajs/ kör barnvagnen i en hög och man släpar med det hem...

Men det är mitt personliga tycke. Lite OT men ändå :)
  • DenNamnbitne
    Lady without tattoo skrev 2011-02-19 21:11:34 följande:
    Trampa i en hundskit tycker du det är bra?
    Man får väl se sig lite för
  • DenNamnbitne
    Isalel skrev 2011-02-19 21:12:10 följande:
    Må så vara att det är naturligt, men jag tycker ändå det är äckligt...tycker inte ens mitt eget bajs är särskilt mysigt trots att det är så naturligt..Särskilt äckligt är när man av misstag trampar i hundbajs/ kör barnvagnen i en hög och man släpar med det hem...

Men det är mitt personliga tycke. Lite OT men ändå :)
    Äckligt men naturligtTomte
  • Lady without tattoo
    DenNamnbitne skrev 2011-02-19 21:13:02 följande:
    Man får väl se sig lite för
    Strunt samma bajspåsar är inte dyra.Och är man för lat för att plocka upp efte sin egen hund skall man ej ha hund.Punkt slut.
    Matte till en renrasig hund
  • randigadamen

Rätt. Har väntat på det. Det är så skräpigt här jämfört med många länder där det finns en sådan lag. Kanske skulle behövas lite fler papperskorgar också dock.

• DenNamnbitne
    Lady without tattoo skrev 2011-02-19 21:15:25 följande:
    Strunt samma bajspåsar är inte dyra.Och är man för lat för att plocka upp efte sin egen hund skall man ej ha hund.Punkt slut.
    Det där håller jag helt med om. Jag tycker också att hundar är överskattade. Men jag ser inte bajs som nedskräpning- det är uträttande av naturbehov.
  • randigadamen
    DenNamnbitne skrev 2011-02-19 21:06:07 följande:
    Hundbajs tycker jag är annorlunda. Det är naturligt skräp!!!
    Så äckligt. Är det ute i skogen, långt från en stig så är det ok. Men annars vill jag inte se andras bajs.
Svar på tråden Snart kan du straffas med böter direkt på plats om du skräpar ner! Rätt eller fel?