• Skehamn2012

Snart kan du straffas med böter direkt på plats om du skräpar ner! Rätt eller fel?

Från och med 1 juli så kommer man få böta 800 kr direkt på plats om man ertappas när man slänger skräp på marken.

Det är inte klokt anser jag. Vi behöver inget bevakningssamhälle. Jo till viss del såklart men det börjar verkligen gå till överdrift mu.

FEL FEL FEL säger jag! Man ska inte skräpa ner men tvingas böta 800 kronor för att man slänger ett godispapper på marken. Nej säger jag bara!

Är detta rätt eller fel?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 08:38
    Alltså det är ju bra till viss del. Det tycker jag också. Det händer dock ibland att godispapper eller kvitton ramlar ur fickan. Ska man få böter för det? Nja det känns inte rätt i det fallet.

Jo hundägarna kommer bli ruinerade för det är så många som inte plockar upp.

Ska man börja bötfälla folk så måste man isåfall se till att det finns soptunnor och hundlatriner överallt och dom måste tömmas regelbundet. Många ggr är dom så fulla att man får mosa in hundbajspåsen där för att på plats med den. Inte särskilt trevligt och ibland ramlar påsarna ut för att det är alldeles för fullt. Sånt måste lösas först innan man börjar utdela böter hit och dit.

Sen förstår jag inte hur detta ska gå till. Ska regeringen skicka ut "sopspioner" som vaktar på folk eller kan man som vanlig medborgare ta fast "brottslingen" och hålla kvar denna till polisen kommer....skumt....

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Snart kan du straffas med böter direkt på plats om du skräpar ner! Rätt eller fel?
  • Skehamn2012

Alltså det är ju bra till viss del. Det tycker jag också. Det händer dock ibland att godispapper eller kvitton ramlar ur fickan. Ska man få böter för det? Nja det känns inte rätt i det fallet.

Jo hundägarna kommer bli ruinerade för det är så många som inte plockar upp.

Ska man börja bötfälla folk så måste man isåfall se till att det finns soptunnor och hundlatriner överallt och dom måste tömmas regelbundet. Många ggr är dom så fulla att man får mosa in hundbajspåsen där för att på plats med den. Inte särskilt trevligt och ibland ramlar påsarna ut för att det är alldeles för fullt. Sånt måste lösas först innan man börjar utdela böter hit och dit.

Sen förstår jag inte hur detta ska gå till. Ska regeringen skicka ut "sopspioner" som vaktar på folk eller kan man som vanlig medborgare ta fast "brottslingen" och hålla kvar denna till polisen kommer....skumt....

• Tinzi

Helt klart rätt! Man får väl se till att inte slänga något på marken och göra det till en vana, svårare än så är det väl inte! Och den som berörs illa av detta borde ju endast vara dem som inte har det som vana att slänga sin egen skit.

• Skehamn2012
    Trollet Ludenben skrev 2011-02-19 21:36:28 följande:
    bara den idiot som inte har en svart påse med sig kommer att bli ruinerad... har du en påse eller tillhör du dom som kommer att skänka alla dina pengar till statet för du inte orkar plocka upp efter din hund??
    Jag har alltid fickorna fulla av påsar och jag plockar upp efter min hund.
  • Esmiso

RÄTT givetvis. Hur kan man tycka att det är fel undrar jag?
    Hundbajs bryts ner och är en annan femma även om det är snuskigt att inte plocka upp efter sin hund. Godispapper och annan skit tar evigheter att brytas ner och förstör vår natur.

• Boel1

Rätt, och jag hoppas verkligen att de bötfäller lämnat hundbajs! Jätteäckligt om man råkar trampa i det, lukten går ju aldrig ur! Värre än skräp tycker jag.

• Snyggmorsan

RÄTT! Självklart ska det få konsekvenser att skräpa ner i naturen!! Inget snack :)

• QueenK

Jag är vanligvis emot lagar och regler men denna gillar jag faktiskt! Jag tycker att det är bevisat sedan länge att folk inte ens klarar av något så simpelt som att slänga sitt skräp. Det är så otroligt omoget och respektlöst mot vår fantastiska natur som vi behöver vårda, inte förstöra.

(Slänger aldrig varken skräp eller fimpar på marken)

Knowledge comes from others, wisdom from within
  • LillaNovaK

Helt fantastisk lag säger jag!!

Och du kan inte bli bötfälld om ett kvitto ramlar ur fickan, det måste finnas ett uppsåt.

• Suri

Rätt!! Å vad jag har längtat efter denna lag!

• Suri

Särskilt hundägare som inte plockar upp bajs. Fy fan vad äckligt det är!!

Svar på tråden Snart kan du straffas med böter direkt på plats om du skräpar ner! Rätt eller fel?