Inlägg från: ikafika |Visa alla inlägg
  • ikafika

Snart kan du straffas med böter direkt på plats om du skräpar ner! Rätt eller fel?

Helt rätt med böter för nedskräpning! Tänk vad fint vi skulle kunna ha det och mycket bättre för miljön också! Jag jobbade som fastighetsskötare/lokalvårdare på ett bostadsområde och jävlar vad många timmar jag har lagt ner på att plocka skräp efter folk. De tänker liksom inte så att om de inte slängde skräpet på marken så skulle jag kunna lägga de timmarna på annat som skulle gynna dem. Till exempel städa tvättstugor oftare, trapphusen noggrannare, rensa ogräs oftare osv.

• ikafika
    chockgravid skrev 2011-02-21 12:20:36 följande:

ÄNTLIGEN!!!!

Hoppas verkligen att dör följs också. Jag förstår inte folk som slänger skräp överallt! Hur kommer vår värld att se ut om 50 år om vi inte börjar ta ansvar för vår miljö???

Tycker också att de ska bli lag på att alla MÅSTE sortera hushålls soper! Börja med att fastighetes bolagen måste sätta in soterings kärl i ALLA hus.

Fast det kan jag tycka är fel väg att gå. Sopsortering kostar mycket att ha. Tex i den bostadsrättsförening jag bor i är det bara fyra trapphus med 6-9 lägenheter i varje, en liten förening alltså. Om vi skulle vara tvugna att ha sopsortering i huset så skulle det kosta oss mycket pengar och vi skulle behöva höja avgifterna. Det finns ju sopsortering längre ner på samma gata. Dessutom är det ju inte så miljövänligt om sopbilen måste åka till varenda flerbostadshus för att hämta sopsorteringen.

Ett annat förslag som jag tycker är bättre, som redan finns i vissa kommuner, är att man får betala avgift för sina hushållssopor per kg. Då skulle folk nog få arslet ur och börja sopsortera. Funkar ju kanske dock bättre på villaägare än hyresgäster eller bostadsrättsinnehavare som inte ser kostnaderna direkt utan får det på hyran/avgiften.
Svar på tråden Snart kan du straffas med böter direkt på plats om du skräpar ner! Rätt eller fel?