• Klangskan

Ni som valde att använda plats med airbag för placering av barnstol!

Nu kommer barn nummer två och vi kommer behöva ha detta barn fram i vår bil där nu airbag finns. Vi kan inte bestämma hur vi ska göra och kikar snabbt här hur det ser ut hos er med samma förutsättningar? Två stolar bak fungerar inte i vår bil...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 08:15
    "Vi" ska det såklart stå på alterntiv 2, var lite snabb och slarvig där.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som valde att använda plats med airbag för placering av barnstol!
  • Millan77

Svarade:stänger av med nyckel, men det e min bil.

i sambons bil har vi honom bak.

• Sixxty
    Lotusblomma skrev 2011-02-10 13:43:29 följande:
    Sånt tystas ganska bra med. Jobbat på bilverkstad så jag har sett att det hänt
    ¨Men nu får du ge dig. Vad skulle en bilverkstad tjäna på att mörka något sådan? Det är inte ovanligt att hela serier bilar återkallas pga man har upptäckt något fel som måste åtgärdas eller kontrolleras. Varför skulle man då välja att mörka ett problem som detta som ju kan orsaka dödsfall men inte andra mindre farliga sådana? :Varför väljer man att då ha kvar nyckelavstägningen? Herregud så dumt.
  • Eleonoratösen

NTF svarar på urkopplad airbag: www.ntf.se/konsument/fraga5325.asp

Vi har en V70 som inte har airbag i framsätet så där är det inget problem. Vi väntar vårt tredje barn och kommer ha tre bakåtvända stolar i bilen och det får plats. Trångt såklart men så länge det är säkrast för barnen så är det inget att diskutera...
    Vår andra bil har avstängning med nyckel och vi litar på det. Det är en mekanisk urkoppling och inte elektrisk om jag nu har fått det rätt förklarat för mig.

• längtan09

I vår bil så fick vi lämna in till verkstad för vi inte har någon nyckel att stänga av med. Men när sonen åker i sin farmors bil så använder hon nyckeln. Det finns bara en enda gång som en urmonterad airbag utlösts i alla fall och det var för att verkstaden hade monterat ur fel kudde. 

Mamma sedan juni 2009
  • längtan09
    längtan09 skrev 2011-02-10 17:28:48 följande:
    I vår bil så fick vi lämna in till verkstad för vi inte har någon nyckel att stänga av med. Men när sonen åker i sin farmors bil så använder hon nyckeln. Det finns bara en enda gång som en urmonterad airbag utlösts i alla fall och det var för att verkstaden hade monterat ur fel kudde. 
    Airbagen är alltså kvar, de drog bara ur sladden eller nått :-P 
    Mamma sedan juni 2009
  • LillTussa

Vi lämnade in och inaktiverade airbagen. Gick relativt smidigt och kostade inte skjortan.

Men sen bytte vi bil för vi rymdes inte 5 pers varav 2 ska sitta bakåtvänt.. Så det blev en familjebuss och gott om plats igen!  

• flixflax

Vi stängde av med nyckel. Krockade och airbagen löstes inte ut.

• Lajkie

Vi har inga barn vid airbag kontinuerligt, men när det händer så stänger vi av den med nyckel. Vi bokade tid på Audi för urkoppling av airbagen, men de kopplade aldrig ur den utan sa att nyckelurkoppling är lika säkert.

Vi har en Audi a6.

cachorrinho.blogg.se ♥ Mamma till: ♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330 ♥
  • amalie79

Jag hade kopplat ur den och litat på det, men jag tycker inte de överdriver som inte litar på det.

Jag krockade min bil så att den blev skrot och helt mosad i fronten, och ingen av airbagarna fram löste ut ens  då, när de var i bruk så krävs det en större smäll än det så funderar jag på vad de egentligen är bra för...

• mapo51
    Lajkie skrev 2011-02-10 19:19:28 följande:
    Vi har inga barn vid airbag kontinuerligt, men när det händer så stänger vi av den med nyckel. Vi bokade tid på Audi för urkoppling av airbagen, men de kopplade aldrig ur den utan sa att nyckelurkoppling är lika säkert.

Vi har en Audi a6.
    Men är det så de rekommenderar att man inte gör vid nyckelavstängning utan att man stänger av med nyckel och låter den vara avstängd tills man inte har något barn som man placerar vid airbagen mer. För att man inte ska glömma att stänga av airbagen.

Vi har kopplat bort vår på verkstan då Saab inte har nyckelavstängning på sina bilar. Det kostade 1400 kr. Men hellre det än att vi skulle behöva vända vår 3-åring redan nu. Jag hoppas att han kan sitta bakåtvänt 1.5 år till i alla fall, men helst längre.
  • HarperSeven

I den bilen vi köpte var redan airbagen urplockad.

• nea82

Vi kopplar ur vår airbag med nyckel. Har inte varit det minsta orolig för att det inte skulle vara säkert...

• strålöga

Lämnade in bilen på aktoriserad toyota verkstad för urkoppling av airbag. Gick på dryga 2000 kr.

• mammaNena

stänger av med nyckel.
    Frågade nu när vi köpte ny bil innan jul hur säkert det igentligen var. man har ju hört både det ena och det andra!
    Bilförsäljaren sa: dom hade ALDRIG fått låta det finnas om det hade funnits en risk för att den kunde utlösas fast att den är avstängd! Och det är ju sant. i detta land granskas ju det mesta både 1 och 5 gånger, så skulle det vara farligt så hade Sverige varit första landet att förbjuda detta!

• Dr Mupp

Bära svärmors bil som har airbag. Vi stänger av med nyckel och sätter längsta barnet framåtvänd där. Tänker att om nått går fel och airbagen löser ut fast den inte ska så borde en 120 cm 6 åring som sitter på kudde klara det bättre än en 1 eller 4 åring bakåtvänd.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • mc babe

Ni som inte litar på nyckelavstängning pga att det handlar om el, när ni byter glödlampa i taklampan, skruvar ni ur proppen i elskåpet då, eller ser ni bara till att lampkontakten står i släckt läge? Samma princip, nyckelavstängningen funkar som en strömbrytare, fast i taklampan går det 230 volt.....

• saltflingan

Vi kommer lämna in till verkstad av den enkla anledningen att det inte finns någon nyckel att stänga av med.

Svar på tråden Ni som valde att använda plats med airbag för placering av barnstol!