• Sixxty

Ni som valde att använda plats med airbag för placering av barnstol!

Vi kopplar ur med nyckel. Min sambo är tekniker på märkesverkstaden för vår bil och han är helt säker på att det är säkert. han har haft bilar med just elfel där ALLA kuddar gått av sig självt förutom just den urkopplad (som ju är frånkopplad från elsystemet)

Lotusblomma skrev 2011-02-10 08:19:31 följande:
    Nyckelavstängning litar jag inte på för fem öre. Strömmen finns fortfarande där...
    Jag drog kabeln helt enkelt. Ok jag fick sitta o stirra på SRS-lampan i början men vad gör det när jag VET att den absolut inte kunde utlösa av misstag heller
    Beroende på vad man har för bil såklart men jag kommer alltid välja att koppla bort den helt. Nyckel eller inte.

Att hålla på att mixtra själv med elen DET är därmot livsfarligt. Hur tusan vågar man det när vissa märkesversktäder inte ens själva tillåts röra kuddarna.

• Sixxty
    Busbellan skrev 2011-02-10 08:23:14 följande:
    Finns ingen dokumenterad olycka där airbagen löst ut när man stängt av me nyckel
    Jo förresten, nån i Tyskland tror jag det var, det var bara det att där hade man tydligen stängt av fel airbag
    Har för mig att verkstaden hade tagit bort fel kudde i det fallet.
  • Sixxty
    morsa till två skrev 2011-02-10 09:56:25 följande:
    De är klart, man konstruerar ja diverse saker för att de ska funka, i de här fallet för att airbagen inte ska utlösas.  ALLT som görs, görs ju för att hålla måttet, men alla måndags-ex? Mina barn är inte förtjänta av att vara försökskaniner..
    Åker du bil överhuvud taget? Risken att bromsarna slutar fungera är betysligt större än att en urkopplad kudde löser ut.
    Hur du gör själv är upp till sig. Men att skrämma andra med din egen oproportioneliga rädsla för något känns ganska onödigt. Om du inte har något exempel på en kudde som löst ut vill säga............
  • Sixxty
    Lotusblomma skrev 2011-02-10 13:43:29 följande:
    Sånt tystas ganska bra med. Jobbat på bilverkstad så jag har sett att det hänt
    ¨Men nu får du ge dig. Vad skulle en bilverkstad tjäna på att mörka något sådan? Det är inte ovanligt att hela serier bilar återkallas pga man har upptäckt något fel som måste åtgärdas eller kontrolleras. Varför skulle man då välja att mörka ett problem som detta som ju kan orsaka dödsfall men inte andra mindre farliga sådana? :Varför väljer man att då ha kvar nyckelavstägningen? Herregud så dumt.
Svar på tråden Ni som valde att använda plats med airbag för placering av barnstol!