• Klangskan

Ni som valde att använda plats med airbag för placering av barnstol!

Nu kommer barn nummer två och vi kommer behöva ha detta barn fram i vår bil där nu airbag finns. Vi kan inte bestämma hur vi ska göra och kikar snabbt här hur det ser ut hos er med samma förutsättningar? Två stolar bak fungerar inte i vår bil...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 08:15
    "Vi" ska det såklart stå på alterntiv 2, var lite snabb och slarvig där.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som valde att använda plats med airbag för placering av barnstol!
  • Busbellan

Här sitter minstingen bakåtväd i framsätet, airbagen är avstängd med nyckel

Mamma till Nora, August och Ella
  • Miss Lau

Vi har nyckelavstängning på bilen. Vår förra bil lämnade vi in till verkstad, men de monterade inte bort kudden utan kopplade bara bort den. Finns det något märke som verkligen tar bort hela paketet?

• Lotusblomma

Nyckelavstängning litar jag inte på för fem öre. Strömmen finns fortfarande där...
    Jag drog kabeln helt enkelt. Ok jag fick sitta o stirra på SRS-lampan i början men vad gör det när jag VET att den absolut inte kunde utlösa av misstag heller
    Beroende på vad man har för bil såklart men jag kommer alltid välja att koppla bort den helt. Nyckel eller inte.

• Busbellan
    Lotusblomma skrev 2011-02-10 08:19:31 följande:
    Nyckelavstängning litar jag inte på för fem öre. Strömmen finns fortfarande där...
    Jag drog kabeln helt enkelt. Ok jag fick sitta o stirra på SRS-lampan i början men vad gör det när jag VET att den absolut inte kunde utlösa av misstag heller
    Beroende på vad man har för bil såklart men jag kommer alltid välja att koppla bort den helt. Nyckel eller inte.
    Finns ingen dokumenterad olycka där airbagen löst ut när man stängt av me nyckel
    Jo förresten, nån i Tyskland tror jag det var, det var bara det att där hade man tydligen stängt av fel airbag
    Mamma till Nora, August och Ella
  • FrökenSverige

köpte  en bättre beg bil nu från -00 nu och det va inget snack om saken bort med skiten bara.

• cicci85

Om jag hade nyckelavstängning skulle jag anmänt det! Men vi fick plats med båda i bak, den ena i mitten och den andra bakom passagerarsätet.

• OrdinaryMe

Ring till en auktoriserad verstad och fråga dem om råd gällade just ditt bilmärke.
    Finns många som fungerar hur bra som helst med nyckelavstängning, och de som rekomenderar att allt tas bort /alternativt att ett motstånd monteras in.

I min bil (opel corsa) kan man stänga av airbagen med en knapptryckning, detta känns absolut inte säkert nog för att jag skulle placera en barnstol i framsätet... Om det skulle bli aktuellt skulle jag helt klart välja att lämna in bilen på verkstad för lämplig åtgärd, nu har vi istället löst det så att jag byter bil med sambon, vars bil inte har nån passagerar airbag..(äldre v70)Glad

• Amarillo

Barn bak, inga barn i framsätet. Jag håller med dig Cornelia, litar inte på nyckel iom att strömmen finns kvar. Värre är där airbagen har löst ut mekaniskt. Tycker att två barnstolar bör fungera bak om man har dörrar bak, har man inga dörrar då är det värre =). 

• Kina79

De två äldsta har suttit bak båda två. Under tre år satt de i bakåvända stolar båda två, en bakom passageraren och en i mitten.

När lillan föddes hade vi först alla tre bak, men sen lämnade vi in Volvon så de kopplade bort airbagen. Sen sålde vi bilen 1½ månad senare och köpte en Citroen Xsara Picasso.
    Där har vi nyckelavstängning. Lillan satt fram några månader, nu sitter alla tre bak. Men airbagen vrider vi av när vi kör kompisar till tjejerna.

Enligt NTF är det helt tillförlitligt med nyckelavstängning. Bara man har koll på om den är på eller av  

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Pyret85

TA bort airbagen helt,det e det enda säkra enligt min kusin som jobbar med volvo tekniken.

Svar på tråden Ni som valde att använda plats med airbag för placering av barnstol!