• Klangskan

Ni som valde att använda plats med airbag för placering av barnstol!

Nu kommer barn nummer två och vi kommer behöva ha detta barn fram i vår bil där nu airbag finns. Vi kan inte bestämma hur vi ska göra och kikar snabbt här hur det ser ut hos er med samma förutsättningar? Två stolar bak fungerar inte i vår bil...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 08:15
    "Vi" ska det såklart stå på alterntiv 2, var lite snabb och slarvig där.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som valde att använda plats med airbag för placering av barnstol!
  • LabLover

Vår Toyotaverkstad kopplade ur airbagen åt oss. Säger som flera andra, det finns inga dokumenterade olyckor så vi känner oss säkra.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • förvirrande

Urkopplad airbag med nyckel och där sitter minstingen.
    Bilen är en Kia Carnival och enligt verkstad ska det vara lika säkert som total borttagning

• Busbellan
    Pyret85 skrev 2011-02-10 08:44:21 följande:
    TA bort airbagen helt,det e det enda säkra enligt min kusin som jobbar med volvo tekniken.
    Tycker det är tråkigt att många som jobbar med bilar är så okunniga, för det är vanligt. Har själv fått höra från en som jobbar med liknande att det inte är säkert
    Men saken är den att airbag har ganska länge nu kunnat kopplas ur med nyckel och det finns inte en enda dokumenterad olycka där sirbagen ändå lösts ut
    Mamma till Nora, August och Ella
  • morsa till två

Ja säger bara att man ska aldrig lite på de elektriska! Kolla bara på de man läser i tidningen, där bilar börjat brinna av elfel..Även om man stänger av airbagen så finns elen kvar.
    Eller bränder över lag, de är ofta ELFEL=ELEN FUNKADE INTE RIKTIGT

Tycker de är fullkomligt IDIOTISKT att förlite sej på att elen ska funka!!!!!!! En utlöst airbag DÖDAR förmodligen barnet i en sån situation, så hur faan kan man då lite på "ja har ju stängt av den me nyckel.." 

Om airbagen utlöses o ditt barn dör, ska du då ringa billeverantören o klaga? 

• Pyret85
    morsa till två skrev 2011-02-10 09:20:41 följande:
    Ja säger bara att man ska aldrig lite på de elektriska! Kolla bara på de man läser i tidningen, där bilar börjat brinna av elfel..Även om man stänger av airbagen så finns elen kvar.
    Eller bränder över lag, de är ofta ELFEL=ELEN FUNKADE INTE RIKTIGT

Tycker de är fullkomligt IDIOTISKT att förlite sej på att elen ska funka!!!!!!! En utlöst airbag DÖDAR förmodligen barnet i en sån situation, så hur faan kan man då lite på "ja har ju stängt av den me nyckel.." 

Om airbagen utlöses o ditt barn dör, ska du då ringa billeverantören o klaga? 
    danke! :)
  • Miss Lau

Enligt all expertis (och då räknar jag inte enskilda jeppar som jobbar på verkstad) ska det vara säkert med en urkopplad airbag. Och det har aldrig hänt någon olycka med en kudde som varit urkopplad.

En sak som däremot är riktigt farligt är att vända sina barn frammåt i bilen för tidigt och tyvärr är det vad många gör eftersom de inte "vågar" sätta sina barn framför dessa "livsfarliga" urkopplade krockkuddar. Hellre ett bakåtvänt barn vid en urkopplad kudde än ett frammåtvänt barn i baksätet.

• Lindreas

Anledningen till att det kan vara osäkert med en airbag som man kopplar ur själv är ju att man kan glömma koppla ur den. Det är enda anledningen. Är den bortkopplad så är den, och kan inte lösa ut.

• Helene OSV

Hör med ert försäkringsbolag vad som gäller vid olycka om airbagen kopplats ur! Tror att vissa har invändningar mot det och försäkringen gäller inte!

• Sixxty

Vi kopplar ur med nyckel. Min sambo är tekniker på märkesverkstaden för vår bil och han är helt säker på att det är säkert. han har haft bilar med just elfel där ALLA kuddar gått av sig självt förutom just den urkopplad (som ju är frånkopplad från elsystemet)

Lotusblomma skrev 2011-02-10 08:19:31 följande:
    Nyckelavstängning litar jag inte på för fem öre. Strömmen finns fortfarande där...
    Jag drog kabeln helt enkelt. Ok jag fick sitta o stirra på SRS-lampan i början men vad gör det när jag VET att den absolut inte kunde utlösa av misstag heller
    Beroende på vad man har för bil såklart men jag kommer alltid välja att koppla bort den helt. Nyckel eller inte.

Att hålla på att mixtra själv med elen DET är därmot livsfarligt. Hur tusan vågar man det när vissa märkesversktäder inte ens själva tillåts röra kuddarna.

• Sixxty
    Busbellan skrev 2011-02-10 08:23:14 följande:
    Finns ingen dokumenterad olycka där airbagen löst ut när man stängt av me nyckel
    Jo förresten, nån i Tyskland tror jag det var, det var bara det att där hade man tydligen stängt av fel airbag
    Har för mig att verkstaden hade tagit bort fel kudde i det fallet.
Svar på tråden Ni som valde att använda plats med airbag för placering av barnstol!