• Klangskan

Ni som valde att använda plats med airbag för placering av barnstol!

Nu kommer barn nummer två och vi kommer behöva ha detta barn fram i vår bil där nu airbag finns. Vi kan inte bestämma hur vi ska göra och kikar snabbt här hur det ser ut hos er med samma förutsättningar? Två stolar bak fungerar inte i vår bil...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 08:15
    "Vi" ska det såklart stå på alterntiv 2, var lite snabb och slarvig där.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som valde att använda plats med airbag för placering av barnstol!
  • Busbellan
    Lotusblomma skrev 2011-02-10 13:43:29 följande:
    Sånt tystas ganska bra med. Jobbat på bilverkstad så jag har sett att det hänt
    Varför skulle det vilja tystas om, visst biltillverkarna kan jag förstå, men sen finns det ju föräldrar, sjukhuspersonal, polis mm mm och andra som är inblandade i en olycka på något sätt, blir svårt att tysta alla
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Lotusblomma
    Busbellan skrev 2011-02-10 13:47:53 följande:
    Varför skulle det vilja tystas om, visst biltillverkarna kan jag förstå, men sen finns det ju föräldrar, sjukhuspersonal, polis mm mm och andra som är inblandade i en olycka på något sätt, blir svårt att tysta alla
    Må så vara men har sett det iaf, inga personskador dock som tur är.
    Saken är väl den att jag svarade på frågan o litar inte på nyckelavvridning, så enkelt är det. Sen om du gör det så är ju det jättebra
  • Miss Lau
    De skadade barnens familjer mutas alltså till tystnad?
  • LabLover
    Låter som kvalificerat skitsnack.
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • Lotusblomma
    LabLover skrev 2011-02-10 14:00:50 följande:
    Låter som kvalificerat skitsnack.
    Ja i era öron Är ju jättebra att så många litar på nyckel. Tar dock hellre det däkra före det osäkra.
    Har ni som litar blint på nyckel sett et airbag utlösa? Med hjälp av ett vanligt bilbatteri? 12V...Smäller bra o går högt...skulle INTE vilja ha ett barn framför en sån kudde, hemska tanke.
  • Busbellan
    Lotusblomma skrev 2011-02-10 14:03:59 följande:
    Ja i era öron Är ju jättebra att så många litar på nyckel. Tar dock hellre det däkra före det osäkra.
    Har ni som litar blint på nyckel sett et airbag utlösa? Med hjälp av ett vanligt bilbatteri? 12V...Smäller bra o går högt...skulle INTE vilja ha ett barn framför en sån kudde, hemska tanke.
    Har inte sett en airbag utlösas i verkligheten utan bara på film, men det är ju inget jag behöver fundera över eftersom jag är övertygad om att urkoppling med nyckel är het säkert

Men om det nu hänt och det är så hemskt, hur kan det komma sig att inget barn blivt skadat?
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Cloudy

Jag bytte bil. Sålde min på blocket, gjorde en vinst och köpte en dyrare utan airbag på passagerarsidan.

Annars för den som inte vill göra så så är alternativet att plocka bort den på verkstan.

• danosani

Kommer att lämna in bilen till verkstaden för urkoppling innan bebis nr 2 kommer.

Nike Mathilda 080926 - Lillebror BF 110416
  • Klangskan

Intressant att läsa allas inlägg. Vi tänker nog så att eg. litar vi på nyckelavstängningen men så tvekar vi och undrade hur ni resonerar. Ska kolla med försäkringsbolaget och volkswagen som vi har (passat och polo) vad de säger med... 

Svar på tråden Ni som valde att använda plats med airbag för placering av barnstol!