• Klangskan

Ni som valde att använda plats med airbag för placering av barnstol!

Nu kommer barn nummer två och vi kommer behöva ha detta barn fram i vår bil där nu airbag finns. Vi kan inte bestämma hur vi ska göra och kikar snabbt här hur det ser ut hos er med samma förutsättningar? Två stolar bak fungerar inte i vår bil...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 08:15
    "Vi" ska det såklart stå på alterntiv 2, var lite snabb och slarvig där.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som valde att använda plats med airbag för placering av barnstol!
  • morsa till två
    Miss Lau skrev 2011-02-10 09:29:50 följande:
    Enligt all expertis (och då räknar jag inte enskilda jeppar som jobbar på verkstad) ska det vara säkert med en urkopplad airbag. Och det har aldrig hänt någon olycka med en kudde som varit urkopplad.

En sak som däremot är riktigt farligt är att vända sina barn frammåt i bilen för tidigt och tyvärr är det vad många gör eftersom de inte "vågar" sätta sina barn framför dessa "livsfarliga" urkopplade krockkuddar. Hellre ett bakåtvänt barn vid en urkopplad kudde än ett frammåtvänt barn i baksätet.
    De är klart, man konstruerar ja diverse saker för att de ska funka, i de här fallet för att airbagen inte ska utlösas.  ALLT som görs, görs ju för att hålla måttet, men alla måndags-ex? Mina barn är inte förtjänta av att vara försökskaniner..
  • Busbellan
    Sixxty skrev 2011-02-10 09:52:59 följande:
    Har för mig att verkstaden hade tagit bort fel kudde i det fallet.
    Ja, så kan det kanske ha varit
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Miss Lau
    morsa till två skrev 2011-02-10 09:56:25 följande:
    De är klart, man konstruerar ja diverse saker för att de ska funka, i de här fallet för att airbagen inte ska utlösas.  ALLT som görs, görs ju för att hålla måttet, men alla måndags-ex? Mina barn är inte förtjänta av att vara försökskaniner..
    Hittills har det inte visat sig ett enda måndagsex när det gäller urkopplade krockkuddar. Klart att det KAN inträffa, precis som  att hela bilen helt plötsligt kan exploderar eller att ratten slutar fungera.

Det hemska är däremot det jag skrev, när folk vänder sina barn frammåt för att de är rädda för en urkopplad kudde. Då har man inte bedömt riskerna på ett vettigt sätt, tycker jag.
  • Sixxty
    morsa till två skrev 2011-02-10 09:56:25 följande:
    Åker du bil överhuvud taget? Risken att bromsarna slutar fungera är betysligt större än att en urkopplad kudde löser ut.
    Hur du gör själv är upp till sig. Men att skrämma andra med din egen oproportioneliga rädsla för något känns ganska onödigt. Om du inte har något exempel på en kudde som löst ut vill säga............
  • Papayia

Vi kopplade ur den på verkstad på familjebilen. (röstade på detta alt)
    Andra bilen finns så man kan koppla ur med nyckel.

• Skarpa

Annat: Kopplade ur med nyckel i ena bilen och plockade ur på verkstad med andra (den andra har inte nyckelurkoppling).

Jag känner mig helt säker med båda urkopplingarna, även om jag helst skulle se att nyckelurkopplingen var lite krångligare än den är, då det har hänt att folk kopplat i airbagen igen (troligtvis verkstaden när den varit inne på service) och då är det ju livsfarligt. Fatta vad uppblåst det skulle ha blivit om ett urkopplingssystem inte fungerade, och vad folk skulle ha slutat köpa bilar av det märket!

Den olycka som någon nämner ovan, där ett barn dött pga "urkopplad" krockkudde berodde mycket riktigt på att fel krockkudde kopplats ur. Den på passagerarsidan fanns kvar. www.ntf.se/konsument/fraga5325.asp

• k girl

Annat. Vi lämnade in bilen (en Ford Focus) för att koppla ur airbagen, de installerade då nyckelavstängning av airbagen. Jag litar fullständigt på detta.

• k girl

Nyckelavstängningen sitter förresten i hanskfacket och det finns en mycket stor, informativ, lysande skylt som talar om att passagerarairbag är urkopplad. Jag kollar alltid att den lyser innan jag åker iväg.

• Anksan

Båda. Ena bilen kopplades ur på verkstad. och den andra har nyckelurkoppling.

• Gurkburken

I de bilar vi har nu (Volvo V70 och Kia Cee'd) har vi kopplat ur med nyckel.
    I tidigare bilar (Saab 9-5 och Chrysler Grand Voyager) har vi kopplat ur airbagen på verkstad.

Svar på tråden Ni som valde att använda plats med airbag för placering av barnstol!