• Klangskan

Ni som valde att använda plats med airbag för placering av barnstol!

Nu kommer barn nummer två och vi kommer behöva ha detta barn fram i vår bil där nu airbag finns. Vi kan inte bestämma hur vi ska göra och kikar snabbt här hur det ser ut hos er med samma förutsättningar? Två stolar bak fungerar inte i vår bil...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 08:15
    "Vi" ska det såklart stå på alterntiv 2, var lite snabb och slarvig där.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som valde att använda plats med airbag för placering av barnstol!
  • Serendipity

hade inte nyckelurkoppling så kopplades ur på verkstad för många tusenlappar.

PÅ "min" bil har vi båda barnen bak, vilket är gräsligt eftersom lillan hatar att åka bil och skriker nonstop (fortfarande efter 18 månader).

• Eivla
    Miss Lau skrev 2011-02-10 09:59:54 följande:
    Hittills har det inte visat sig ett enda måndagsex när det gäller urkopplade krockkuddar. Klart att det KAN inträffa, precis som  att hela bilen helt plötsligt kan exploderar eller att ratten slutar fungera.

Det hemska är däremot det jag skrev, när folk vänder sina barn frammåt för att de är rädda för en urkopplad kudde. Då har man inte bedömt riskerna på ett vettigt sätt, tycker jag.
    Men det hjälper ju inte ens? Man får inte sitta vid krockkudde framåtvänt heller, även om det inte är lika känt. Man får inte ens använda en bältesstol för att komma upp i den rekommenderade längden på 140/150 cm beroende på bilmodell.
  • Ledilnaan

På bilen vi har nu så är det nyckelavstängning på airbagen. På förra bilen tog min man själv bort airbagen i fram så att minsta sonen kunde sitta där.

• cicci85
    Eivla skrev 2011-02-10 10:27:26 följande:
    Men det hjälper ju inte ens? Man får inte sitta vid krockkudde framåtvänt heller, även om det inte är lika känt. Man får inte ens använda en bältesstol för att komma upp i den rekommenderade längden på 140/150 cm beroende på bilmodell.
    Nej, men om man inte får plats med två bakåtvända stolar i framsätet så kanske man vänder ena ungen framåt så att båda kan sitta i baksätet. Då är det mycket säkrare att ha den ena bakåtvända stolen i fram med urkopplad airbag!
  • Miss Lau
    Eivla skrev 2011-02-10 10:27:26 följande:
    Självklart ska man inte heller placera barn frammåtvända vid en kudde. Jag menade givetvis att folk många gånger vänder barnen i baksätet. Det brukar heta att det inte går att ha flera bakåtvända stolar bak eller att det blir för trångt för barnets ben. Alternativet då är att sätta barnet fram men det vågar endel inte då det sprids felaktig information om hur "farligt" det är med urkopplade krockkuddar.
  • Eivla
    Miss Lau skrev 2011-02-10 10:43:24 följande:
    Självklart ska man inte heller placera barn frammåtvända vid en kudde. Jag menade givetvis att folk många gånger vänder barnen i baksätet. Det brukar heta att det inte går att ha flera bakåtvända stolar bak eller att det blir för trångt för barnets ben. Alternativet då är att sätta barnet fram men det vågar endel inte då det sprids felaktig information om hur "farligt" det är med urkopplade krockkuddar.
    Haha, jag tänker mest på mig själv, som råkade få tvillingar så att alla platser måste användas. Det går skitbra med tre Hi-way en V70 så att det inte får plats är ofta en undanflykt. Jag ville helst _ta bort_ airbagen, finns en firma som gör det mot många tusenlappar. Men de skickar ju med krutladdningen hem igen. Så det blev att koppla ur den i stället.
  • Minifer
    k girl skrev 2011-02-10 10:08:59 följande:

Annat. Vi lämnade in bilen (en Ford Focus) för att koppla ur airbagen, de installerade då nyckelavstängning av airbagen. Jag litar fullständigt på detta.

åhå, kan man göra så! Blev det mycket dyrare? Synd att inte vi fick veta det, har också Ford Focus och det kostar ju en slant att montera ur/i den, men finns ju inget annat alternativ. Hade man kunnat använda nyckel hade vi gjort det.
  • k girl
    Minifer skrev 2011-02-10 11:39:43 följande:
    åhå, kan man göra så! Blev det mycket dyrare? Synd att inte vi fick veta det, har också Ford Focus och det kostar ju en slant att montera ur/i den, men finns ju inget annat alternativ. Hade man kunnat använda nyckel hade vi gjort det.
    Ingen aning, där vi köpte bilen sade han att det skulle gå på ett par tusenlappar att koppla ur airbagen, och det kostade någon tusenlapp mer. Inte jättemycket mer med andra ord och vi blev lite förvånade (men nöjda) när vi upptäckte att de hade monterat ett nyckeluttag för av- och påstängning av airbagen. Jag skulle tippa att det var ett tillval som inte utnyttjades när bilen köptes, vi har en -05:a.
  • Lotusblomma
    Busbellan skrev 2011-02-10 08:23:14 följande:
    Finns ingen dokumenterad olycka där airbagen löst ut när man stängt av me nyckel
    Jo förresten, nån i Tyskland tror jag det var, det var bara det att där hade man tydligen stängt av fel airbag
    Sånt tystas ganska bra med. Jobbat på bilverkstad så jag har sett att det hänt
  • Lotusblomma
    morsa till två skrev 2011-02-10 09:20:41 följande:
    Ja säger bara att man ska aldrig lite på de elektriska! Kolla bara på de man läser i tidningen, där bilar börjat brinna av elfel..Även om man stänger av airbagen så finns elen kvar.
    Eller bränder över lag, de är ofta ELFEL=ELEN FUNKADE INTE RIKTIGT

Tycker de är fullkomligt IDIOTISKT att förlite sej på att elen ska funka!!!!!!! En utlöst airbag DÖDAR förmodligen barnet i en sån situation, så hur faan kan man då lite på "ja har ju stängt av den me nyckel.." 

Om airbagen utlöses o ditt barn dör, ska du då ringa billeverantören o klaga? 
    AMEN!
Svar på tråden Ni som valde att använda plats med airbag för placering av barnstol!