• AbouSamra

fött i vecka 28+5 pga tidig vattenavgång

Hej, jag hade tidig vattenavgång och det resulterade i feber, infektion och kejsarsnitt.
    Ngn som känner igen sig??
    Elay ( sonen ) vägde 1365g när han föddes och var 38cm lång.
    Väger nu 1875g och är 40cm lång. Imon så är han en månad gammal.
    Jag kan inte beskriva hur glad jag är över att han mår bra.
    Från start med respirator till nu en månad efter utan ngn som helst hjälp och inne på rummet på dagarna med endast övervakning (ekg mm. )

• Svar på tråden fött i vecka 28+5 pga tidig vattenavgång
  • Signa tur
    cloudberry79 skrev 2010-11-22 13:49:54 följande:
    32+0 tror jag faktiskt det är, jag fick inte låta honom snutta på hela tiden då vi låg på NUS och ytterligare en vecka i Sunderbyn, så det torde stämma. För oss betydde det fyra veckor ungefär. Och jag håller med om att barnets hälsa påverkar ens egen mjölkproduktion en hel del. Kanske rent biologiskt, eller så är det stressen som gör att mjölkproduktionen sänks.
    Vad konstigt att det verkar så olika. Vi låg på Östra och Mölndal  i sammanlagt 14 veckor och ingen talade någonsin om att man inte får lägga barnet till bröstet tidigare. Jag minns inte alla turer i huvudet men jag vet att min son hade legat vid bröstet innan innan 32+0. Sen om han fick i sig mjölk eller inte är en annan femma..
  • cloudberry79
    Signa tur skrev 2010-11-23 09:40:49 följande:
    Vad konstigt att det verkar så olika. Vi låg på Östra och Mölndal  i sammanlagt 14 veckor och ingen talade någonsin om att man inte får lägga barnet till bröstet tidigare. Jag minns inte alla turer i huvudet men jag vet att min son hade legat vid bröstet innan innan 32+0. Sen om han fick i sig mjölk eller inte är en annan femma..
    Ja, jag fick veta för ett tag sedan att det är för att man tidigare fått CMV-infektioner hos prematura barn. Eftersom testet för antikroppar inte kan visa när modern haft infektionen så tar man det säkra före det osäkra, så om man har CMV-ak så får man vänta tills barnet uppnått 32 fulla veckor innan man får amma. Mammans urpumpade mjölk måste också frysas minst 24 timmar innan det tinas upp till barnet.
    If you love me - please don't feed me!
  • AbouSamra

Mjölken börjar komma igång nu tror jag =) Har pumpat ut mjök i två dagar nu och varje gång har det kommit mer mjölk än han får i sonden.. Plus att han tar bröstet jättefint nu... Allt går så fort nu. Igår var hemsjukvården här och han ökar i vikt otroligt bra.. Så hon sa åt mig att endast försöka amma och inte använda sonden alls ( ev. om han inte tar bröstet alls så får jag mata på med sonden) Så ska vi se på torsdag om han fortfarande ökar fint i vikt, gör han det så åker antagligen sonden ut och ersätts med flaska om man skulle behöva mata på. ...

Hoppas på att det fortsätter så här bra :D

• Livsglädjen
    AbouSamra skrev 2010-11-23 15:39:49 följande:

Mjölken börjar komma igång nu tror jag =) Har pumpat ut mjök i två dagar nu och varje gång har det kommit mer mjölk än han får i sonden.. Plus att han tar bröstet jättefint nu... Allt går så fort nu. Igår var hemsjukvården här och han ökar i vikt otroligt bra.. Så hon sa åt mig att endast försöka amma och inte använda sonden alls ( ev. om han inte tar bröstet alls så får jag mata på med sonden) Så ska vi se på torsdag om han fortfarande ökar fint i vikt, gör han det så åker antagligen sonden ut och ersätts med flaska om man skulle behöva mata på. ...

Hoppas på att det fortsätter så här bra :D

Härligt!
  • SaJo81
    Signa tur skrev 2010-11-23 09:40:49 följande:
    vi låg med på östra sen mölndal och det fanns ingen gräns för oss heller om när man fick lägga dem till bröstet, jag la mina grabbar vid bröstet nästan direkt (födda v30+1) och barnmorskor o sjuksköterskor uppmuntrade det!
    .❤¸¸.?*¨*?Tristan & Anakin?*¨*?.¸¸❤.
  • Signa tur
    Men hur gammalt är ditt barn? Tänker att det kanske är nya regler (min gosse blir två i januari) för de frös inte mjölken heller. De kunde säga : -"Jaha, vad bra då kan vi ta den här mjölken direkt" när man kom med ny mjölk. Eller också kanske det är olika från sjukhus till sjukhus..?
    SaJo81 skrev 2010-11-24 11:38:50 följande:
    vi låg med på östra sen mölndal och det fanns ingen gräns för oss heller om när man fick lägga dem till bröstet, jag la mina grabbar vid bröstet nästan direkt (födda v30+1) och barnmorskor o sjuksköterskor uppmuntrade det!
  • cloudberry79
    Signa tur skrev 2010-11-24 12:05:30 följande:
    Men hur gammalt är ditt barn? Tänker att det kanske är nya regler (min gosse blir två i januari) för de frös inte mjölken heller. De kunde säga : -"Jaha, vad bra då kan vi ta den här mjölken direkt" när man kom med ny mjölk. Eller också kanske det är olika från sjukhus till sjukhus..?
    Det är olika på olika sjukhus som jag förstår det. Vidar fyllde tre i oktober, så han är inte ny
    If you love me - please don't feed me!
  • SaJo81
    Signa tur skrev 2010-11-24 12:05:30 följande:
    våra grabbar är födda september 09 men det där med att frysa mjölken hade vi inget med på sjukhuset heller, dom tog den direkt om det var dax för mat...sen frös dom ju självklart ibland med...men inte så ofta för jag hade inte så mycket mjölk!
    .❤¸¸.?*¨*?Tristan & Anakin?*¨*?.¸¸❤.
  • Livsglädjen

När Edvin föddes i Solna 2006 och vårdades i Huddinge så frös de all min mjölk
    När Eira föddes i Umeå 2009 frös de också all min mjölk (precis som för cloudberry79).

• Cocco
    cloudberry79 skrev 2010-11-23 09:51:14 följande:
    Ja, jag fick veta för ett tag sedan att det är för att man tidigare fått CMV-infektioner hos prematura barn. Eftersom testet för antikroppar inte kan visa när modern haft infektionen så tar man det säkra före det osäkra, så om man har CMV-ak så får man vänta tills barnet uppnått 32 fulla veckor innan man får amma. Mammans urpumpade mjölk måste också frysas minst 24 timmar innan det tinas upp till barnet.
    Ingen sa något till mig men sen är ju M födde i v33+2 också.
Svar på tråden fött i vecka 28+5 pga tidig vattenavgång