• SaJo81

fött i vecka 28+5 pga tidig vattenavgång

jag födde mina tvillingpojkar i v30+1 efter spontan vattenavgång v29+3
    precis som ts så fick jag efter 5dagar på sjukhus feber och infektion och därav kejsarsnitt.
    Mina grabbarvar då:
    T: 1580gr o 42cm
    A: 1280gr o 39cm

Dom föddes 3sep-09 och är alltså 14månader idag....går gör dom inte än men dom kryper i en rasande fart och ställer sig upp och klättrar mot ALLT!

Dom låg i kuvös med CPAP i endast 3 timmar sen var det vattensäng som gällde, 4 veckor på neonatal och sedan hemsjukvård i 3veckor till sen var dom "trådlösa"
    Sondmatades i 6veckor och sedan blev det ersättning...
    När vi skrev in oss på vanliga BVC sen så var T: 48cm o vägde 2920gr o A: 46cm o 2670gr

På ettårskontrollen vägde dom 9kg resp 8,8kg och var 75 o 74cm långa så dom växer fort i alla fall!

Fickdu TS någonsin svar på varför det satte igång så tidigt?

.❤¸¸.?*¨*?Tristan & Anakin?*¨*?.¸¸❤.
  • SaJo81
    Signa tur skrev 2010-11-23 09:40:49 följande:
    Vad konstigt att det verkar så olika. Vi låg på Östra och Mölndal  i sammanlagt 14 veckor och ingen talade någonsin om att man inte får lägga barnet till bröstet tidigare. Jag minns inte alla turer i huvudet men jag vet att min son hade legat vid bröstet innan innan 32+0. Sen om han fick i sig mjölk eller inte är en annan femma..
    vi låg med på östra sen mölndal och det fanns ingen gräns för oss heller om när man fick lägga dem till bröstet, jag la mina grabbar vid bröstet nästan direkt (födda v30+1) och barnmorskor o sjuksköterskor uppmuntrade det!
  • SaJo81
    Signa tur skrev 2010-11-24 12:05:30 följande:
    Men hur gammalt är ditt barn? Tänker att det kanske är nya regler (min gosse blir två i januari) för de frös inte mjölken heller. De kunde säga : -"Jaha, vad bra då kan vi ta den här mjölken direkt" när man kom med ny mjölk. Eller också kanske det är olika från sjukhus till sjukhus..?
    våra grabbar är födda september 09 men det där med att frysa mjölken hade vi inget med på sjukhuset heller, dom tog den direkt om det var dax för mat...sen frös dom ju självklart ibland med...men inte så ofta för jag hade inte så mycket mjölk!
Svar på tråden fött i vecka 28+5 pga tidig vattenavgång