Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

fött i vecka 28+5 pga tidig vattenavgång

Min Vidar föddes när jag just gått över till 28+3, efter att ha varit inlagd med strikt sängläge, dropp och bricanylsprutor från 26+5. Jag fick båda kortisonsprutorna, men som nyfödd fick han mycket svårt med andningen och fick opereras tre gånger för pneumothorax. Han låg i respirator åtta dygn, sedan hade han CPAP i sex veckor, på femte veckan fick vi börja CPAP-träna. Han var 40 cm och vägde 1355g när han föddes. På åttonde dygnet när han blev av med respiratorn vägde han 1285g, vi vet inte lägsta vikten eftersom han var så sjuk. Vi kom hem efter 63 dagar.

Nu är Vidar just fyllda 3 år och är inte riktigt lika stor som en genomsnittlig treåring. Han väger 11,8 kg och är 89 cm lång, är just under -3 på både längd- och viktkurvan. Däremot har han alltid klarat alla utvecklingstest, från det att han var runt ett år.

Vidar har lite problem med synen. Han började med att vara kraftigt översynt (+7,5, +7 vid ett års ålder) och på senaste synkontrollen hade det blivit något bättre (+5, +5). Vi hoppas såklart att det ska förbättras ytterligare så han slipper glasögon, men det är ju ett mindre problem!

If you love me - please don't feed me!
  • cloudberry79
    Cocco skrev 2010-11-21 20:37:14 följande:
    Det är lättast att hålla uppe produktionen om du kan få bebisen att iaf snutta lite. Även när M inte ammade några större mängder tyckte jag att det gjprde milsvid skillnad när han hade ammat.
    Det framgår inte någonstans i TS, men jag själv fick inte ha sonen att snutta pga CMV-antikroppar, då de var stenhårda med det på NUS. Jag vet att det inte är så överallt, men 70% av den vuxna befolkningen har CMVak, så det är ju rätt många det gäller.
  • cloudberry79
    Livsglädjen skrev 2010-11-22 12:13:27 följande:
    När jag läser vad jag själv skrivit, så blir jag fundersam om det verkligen var v32 eller om det var senare?!!?
    Det kanske var någon vecka senare?
    32+0 tror jag faktiskt det är, jag fick inte låta honom snutta på hela tiden då vi låg på NUS och ytterligare en vecka i Sunderbyn, så det torde stämma. För oss betydde det fyra veckor ungefär. Och jag håller med om att barnets hälsa påverkar ens egen mjölkproduktion en hel del. Kanske rent biologiskt, eller så är det stressen som gör att mjölkproduktionen sänks.
  • cloudberry79
    Signa tur skrev 2010-11-23 09:40:49 följande:
    Vad konstigt att det verkar så olika. Vi låg på Östra och Mölndal  i sammanlagt 14 veckor och ingen talade någonsin om att man inte får lägga barnet till bröstet tidigare. Jag minns inte alla turer i huvudet men jag vet att min son hade legat vid bröstet innan innan 32+0. Sen om han fick i sig mjölk eller inte är en annan femma..
    Ja, jag fick veta för ett tag sedan att det är för att man tidigare fått CMV-infektioner hos prematura barn. Eftersom testet för antikroppar inte kan visa när modern haft infektionen så tar man det säkra före det osäkra, så om man har CMV-ak så får man vänta tills barnet uppnått 32 fulla veckor innan man får amma. Mammans urpumpade mjölk måste också frysas minst 24 timmar innan det tinas upp till barnet.
  • cloudberry79
    Signa tur skrev 2010-11-24 12:05:30 följande:
    Men hur gammalt är ditt barn? Tänker att det kanske är nya regler (min gosse blir två i januari) för de frös inte mjölken heller. De kunde säga : -"Jaha, vad bra då kan vi ta den här mjölken direkt" när man kom med ny mjölk. Eller också kanske det är olika från sjukhus till sjukhus..?
    Det är olika på olika sjukhus som jag förstår det. Vidar fyllde tre i oktober, så han är inte ny
Svar på tråden fött i vecka 28+5 pga tidig vattenavgång