fött i vecka 28+5 pga tidig vattenavgång
Min Vidar föddes när jag just gått över till 28+3, efter att ha varit inlagd med strikt sängläge, dropp och bricanylsprutor från 26+5. Jag fick båda kortisonsprutorna, men som nyfödd fick han mycket svårt med andningen och fick opereras tre gånger för pneumothorax. Han låg i respirator åtta dygn, sedan hade han CPAP i sex veckor, på femte veckan fick vi börja CPAP-träna. Han var 40 cm och vägde 1355g när han föddes. På åttonde dygnet när han blev av med respiratorn vägde han 1285g, vi vet inte lägsta vikten eftersom han var så sjuk. Vi kom hem efter 63 dagar.
Nu är Vidar just fyllda 3 år och är inte riktigt lika stor som en genomsnittlig treåring. Han väger 11,8 kg och är 89 cm lång, är just under -3 på både längd- och viktkurvan. Däremot har han alltid klarat alla utvecklingstest, från det att han var runt ett år.
Vidar har lite problem med synen. Han började med att vara kraftigt översynt (+7,5, +7 vid ett års ålder) och på senaste synkontrollen hade det blivit något bättre (+5, +5). Vi hoppas såklart att det ska förbättras ytterligare så han slipper glasögon, men det är ju ett mindre problem!