• AbouSamra

fött i vecka 28+5 pga tidig vattenavgång

Hej, jag hade tidig vattenavgång och det resulterade i feber, infektion och kejsarsnitt.
    Ngn som känner igen sig??
    Elay ( sonen ) vägde 1365g när han föddes och var 38cm lång.
    Väger nu 1875g och är 40cm lång. Imon så är han en månad gammal.
    Jag kan inte beskriva hur glad jag är över att han mår bra.
    Från start med respirator till nu en månad efter utan ngn som helst hjälp och inne på rummet på dagarna med endast övervakning (ekg mm. )

• Svar på tråden fött i vecka 28+5 pga tidig vattenavgång
  • Sunkiissed
    AbouSamra skrev 2010-11-19 22:52:19 följande:

Vilken berättelse, det är overkligt att det kan vara så .. Har aldrig hört talats om det innan att man skulle kunna känna foten m.m. Glad eran skull att allt gick väl.

Det du säger om att tiden på sjukhus kändes jobbig så förstår jag dig. Jag lärde mig tre namn på sköterskorna på sjukhuset och jag hade kanske 50 olika under tiden där. själv var jag väldigt tjurig hela tiden och jag tyckte så synd om mig själv för att det var jag som fick ligga inne på sjukhus medan min man kunde åka hem och tvätta kläder m.m. Men jag jaa jag fick bara sitta där i mitt hemska rum på neo och drömma tills tiden då vi får åka hem. Dagen gick ungefär till på detta vis:

vakna, hämta bröspump, pumpa, lämna mjölken i kylen, försöka äta frukost, hämta den pumpade mjölken, förbereda sondning, sonda sonen, sitta känguru, pumpa igen, lämna mer mjölk i kylen, äta lunch, hämta mjölken, förbereda sondningen, sonda sonen osv.... Samma ramsa hela dagen, veckan månaden.. .

Nästan samma ramsa nu, men nu när vi är hemma känns allt mkt skönare och enklare. Inte så himla tråkigt och jobbigt som på sjukhuset.

Vet precis vad du menar, dessa tråkiga rutiner som man MÅSTE göra. 
    Barnens far var med hela tiden på sjukhuset, det var skönt.
    Tyvärr är vi inte ihop idag men det beror nog inte på Neo eller barnen..

Det var jätteskönt att komma hem, läste du mitt inlägg om Bearbetning? Det kan komma till användning om några veckor/månader. 

Tyckte det var jätteskönt att komma hem men även jobbigt på många andra sätt. 
  • AbouSamra
    SandraLindholm skrev 2010-11-19 23:05:58 följande:
    Vet precis vad du menar, dessa tråkiga rutiner som man MÅSTE göra. 
    Barnens far var med hela tiden på sjukhuset, det var skönt.
    Tyvärr är vi inte ihop idag men det beror nog inte på Neo eller barnen..

Det var jätteskönt att komma hem, läste du mitt inlägg om Bearbetning? Det kan komma till användning om några veckor/månader. 

Tyckte det var jätteskönt att komma hem men även jobbigt på många andra sätt.

Min man var med hela tiden på sjukhuset också men det hönde ju att han var tvungen att åka hem ibland för att tvätta kläder och hämta nya då och då. Här hemma hjälper han till hela tiden också. Han jobbar på dagarna men det är han som oftast matar på Lillkillen på nätterna så jag får sova ut så jag klarar nästa dag.

Aa jag läste det =)

Än så länge tycket jag att det går bra här hemma och det är inte jobbigt på ngt sätt än. Vi har delat upp många "sysslor" så inte en person får göra allt. Känslomässigt så pratar vi väldigt mycket med varandra så ingen av oss håller in ngt .. Men vi har också fortfarande kontakt med kuratorn från neo som vi träffar en gång i veckan..

Nu är bara lite ledsen över att mjölken är på väg att försvinna igen. Har haft det så en gång innan och nu börjar det igen.. Hatar att ge sonen tillägg, han blir ju sååå hård i magen av det.. Försöker pumpa som en galning men det hjälper inte, drick och äter som en galning med men det går inte att få mjölken att öka... =( Jag är nog en av de personer som aldrig riktigt får igång mjölken till 100%)...

• Sunkiissed
    AbouSamra skrev 2010-11-20 23:59:40 följande:

Min man var med hela tiden på sjukhuset också men det hönde ju att han var tvungen att åka hem ibland för att tvätta kläder och hämta nya då och då. Här hemma hjälper han till hela tiden också. Han jobbar på dagarna men det är han som oftast matar på Lillkillen på nätterna så jag får sova ut så jag klarar nästa dag.

Aa jag läste det =)

Än så länge tycket jag att det går bra här hemma och det är inte jobbigt på ngt sätt än. Vi har delat upp många "sysslor" så inte en person får göra allt. Känslomässigt så pratar vi väldigt mycket med varandra så ingen av oss håller in ngt .. Men vi har också fortfarande kontakt med kuratorn från neo som vi träffar en gång i veckan..

Nu är bara lite ledsen över att mjölken är på väg att försvinna igen. Har haft det så en gång innan och nu börjar det igen.. Hatar att ge sonen tillägg, han blir ju sååå hård i magen av det.. Försöker pumpa som en galning men det hjälper inte, drick och äter som en galning med men det går inte att få mjölken att öka... =( Jag är nog en av de personer som aldrig riktigt får igång mjölken till 100%)...

Va bra att ni pratar så så mycket, då kommer du kunna bearbeta bättre =)

Jag pumpade i 15 veckor, ammade lite de 5 sista men slutade sen helt med allt och började med ersättning. Jag är glad att jag orkade så länge och självklart ska du kämpa med ammningen men känn dig inte misslyckad om det inte funkar.
  • Cocco
    AbouSamra skrev 2010-11-20 23:59:40 följande:

Aa jag läste det =)

Det är lättast att hålla uppe produktionen om du kan få bebisen att iaf snutta lite. Även när M inte ammade några större mängder tyckte jag att det gjprde milsvid skillnad när han hade ammat.
  • cloudberry79
    Cocco skrev 2010-11-21 20:37:14 följande:
    Det är lättast att hålla uppe produktionen om du kan få bebisen att iaf snutta lite. Även när M inte ammade några större mängder tyckte jag att det gjprde milsvid skillnad när han hade ammat.
    Det framgår inte någonstans i TS, men jag själv fick inte ha sonen att snutta pga CMV-antikroppar, då de var stenhårda med det på NUS. Jag vet att det inte är så överallt, men 70% av den vuxna befolkningen har CMVak, så det är ju rätt många det gäller.
    If you love me - please don't feed me!
  • Livsglädjen
    cloudberry79 skrev 2010-11-21 22:30:28 följande:
    Det framgår inte någonstans i TS, men jag själv fick inte ha sonen att snutta pga CMV-antikroppar, då de var stenhårda med det på NUS. Jag vet att det inte är så överallt, men 70% av den vuxna befolkningen har CMVak, så det är ju rätt många det gäller.
    Jo, de är hårda med det på NUS, men det är fram till barnet är i v32... Jag fick lägga Eira till bröstet från den dag hon blev 32+0. Har aldrig riktigt förstått varför det är just 32+0 heller, men så är det på NUS.
    Men egentligen är jag ju fel person att yttre mig i bröstmjölksproblemfrågor för jag har ju aldrig haft några sådana problem. Märkte att produktionen minskade när Eira mådde sämre, för då mådde jag sämre, men jag höll medvetet nere antalet pumptillfällen eftersom jag var en sådan mjölkko när jag fick Edvin. Med Edvin donerade jag 27 liter på 2 månader + att jag födde upp honom fullt ut (med sondmatning, men ändå). Med Eira valde jag alltså att inte pumpa så ofta (inga nattpumpningar öht, de ökar produktionen mest hörde jag), men fick donera 17 liter till slut.

Så trots mina icke-problem så har jag iaf lärt mig att för att öka eller upprätthålla produktionen bör man
    -äta och dricka noga (precis som ni skrivit tidigare),
    -pumpa ofta, minst var tredje timme om man vill öka
    -nattpumpa eftersom något hormon som stimulerar mjölkproduktionen aktiveras extra mycket nattetid
    -dubbelpumpa, för då luras kroppen att tro att man har tvillingar och förbereder mjölkproduktionen för två barn (plus att det går mycket snabbare att dubbelpumpa än att enkelpumpa)
    -skapa positiva målbilder där man "ser" framför sig hur man i framtiden sitter med sitt barn och ammar

Trots alla dessa goda råd så är det ju ändå inte alltid man klarar av att upprätthålla mjölkproduktionen. Det är då bättre med en mamma som inte sliter ut sig på pumpning utan mår bra och ger ersättning (och anser personalen att barnet behöver det, så får ju barnet donatormjölk, det är en sak som jag brukar känna extra glädje över när jag har donerat; att jag vet hur utsatta barn som jag kunnat hjälpa med min donerade mjölk).

Lycka till, vilket beslut som du än tar i bröstmjölksfrågan! Det är inte bröstmjölken i sig som gör dig till en bra mamma, dina omsorger kan du visa på andra sätt...
  • Livsglädjen
    Livsglädjen skrev 2010-11-21 22:57:21 följande:
    Jo, de är hårda med det på NUS, men det är fram till barnet är i v32... Jag fick lägga Eira till bröstet från den dag hon blev 32+0. Har aldrig riktigt förstått varför det är just 32+0 heller, men så är det på NUS.
    Men egentligen är jag ju fel person att yttre mig i bröstmjölksproblemfrågor för jag har ju aldrig haft några sådana problem. Märkte att produktionen minskade när Eira mådde sämre, för då mådde jag sämre, men jag höll medvetet nere antalet pumptillfällen eftersom jag var en sådan mjölkko när jag fick Edvin. Med Edvin donerade jag 27 liter på 2 månader + att jag födde upp honom fullt ut (med sondmatning, men ändå). Med Eira valde jag alltså att inte pumpa så ofta (inga nattpumpningar öht, de ökar produktionen mest hörde jag), men fick donera 17 liter till slut.

Så trots mina icke-problem så har jag iaf lärt mig att för att öka eller upprätthålla produktionen bör man
    -äta och dricka noga (precis som ni skrivit tidigare),
    -pumpa ofta, minst var tredje timme om man vill öka
    -nattpumpa eftersom något hormon som stimulerar mjölkproduktionen aktiveras extra mycket nattetid
    -dubbelpumpa, för då luras kroppen att tro att man har tvillingar och förbereder mjölkproduktionen för två barn (plus att det går mycket snabbare att dubbelpumpa än att enkelpumpa)
    -skapa positiva målbilder där man "ser" framför sig hur man i framtiden sitter med sitt barn och ammar

Trots alla dessa goda råd så är det ju ändå inte alltid man klarar av att upprätthålla mjölkproduktionen. Det är då bättre med en mamma som inte sliter ut sig på pumpning utan mår bra och ger ersättning (och anser personalen att barnet behöver det, så får ju barnet donatormjölk, det är en sak som jag brukar känna extra glädje över när jag har donerat; att jag vet hur utsatta barn som jag kunnat hjälpa med min donerade mjölk).

Lycka till, vilket beslut som du än tar i bröstmjölksfrågan! Det är inte bröstmjölken i sig som gör dig till en bra mamma, dina omsorger kan du visa på andra sätt...
    Sedan läste jag noggrannare och såg att ni redan fått komma hem, så naturligtvis är det inte aktuellt med donatormjölk...
  • Livsglädjen
    Livsglädjen skrev 2010-11-21 22:57:21 följande:
    När jag läser vad jag själv skrivit, så blir jag fundersam om det verkligen var v32 eller om det var senare?!!?
    Det kanske var någon vecka senare?
  • Signa tur
    Livsglädjen skrev 2010-11-22 12:13:27 följande:
    När jag läser vad jag själv skrivit, så blir jag fundersam om det verkligen var v32 eller om det var senare?!!?
    Jo, jag tror att det är v.32 man får lägga barnet till bröstet. Tror faktiskt min lillkille fick snutta tidigare ändå. Han ammades fullt från v.34, född i v.24+1.
  • cloudberry79
    Livsglädjen skrev 2010-11-22 12:13:27 följande:
    32+0 tror jag faktiskt det är, jag fick inte låta honom snutta på hela tiden då vi låg på NUS och ytterligare en vecka i Sunderbyn, så det torde stämma. För oss betydde det fyra veckor ungefär. Och jag håller med om att barnets hälsa påverkar ens egen mjölkproduktion en hel del. Kanske rent biologiskt, eller så är det stressen som gör att mjölkproduktionen sänks.
    If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden fött i vecka 28+5 pga tidig vattenavgång