• Victoria70

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

Sorgsen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

Kramar till er alla superkvinnor!

• Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Quincey
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-11-21 19:30:36 följande:
    Fick svar idag, det visade inte något på fostervattenprovet! 😃  Fick reda på kön också 😊 Har ni tagit reda på om det är en pojke eller flicka?

Vad fint att höra att det går bra! ❤️

Åh jag förstår vad du menar 🥺 Jag har också tänkt mycket på våran pojke. Vi var på minneslunden nyligen också. Blir påmind mer om honom nu när jag är gravid och blir ledsen att han inte fick en chans. 
    Åh vad underbart! ❤️❤️❤️ Hoppas du kan slappna av nu och bara vara glad för din graviditet. Kul att få veta kön också. Jag har valt att inte veta, kände mig inte redo efter NIPT eller RUL. Sist tyckte jag det var så spännande att jag skulle få veta efter NIPT men nu kände jag inte det, kanske pga hur det blev då. Hade en stark känsla då att det skulle bli en pojke och känner det nu med, dock inte lika starkt haha. Hade du nån känsla av vad det var innan ni fick veta?

Har varit lite tungt och sorgligt att tänka tillbaka på hur det blev. Kan tex inte minnas gången jag såg det här barnet på KUB, minns bara det första barnet och att det var en av de finaste stunderna i mitt liv. Är RUL nästa steg för er eller blir det fler kontroller?
  • Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-11-24 21:57:18 följande:
    Åh vad underbart! ❤️❤️❤️ Hoppas du kan slappna av nu och bara vara glad för din graviditet. Kul att få veta kön också. Jag har valt att inte veta, kände mig inte redo efter NIPT eller RUL. Sist tyckte jag det var så spännande att jag skulle få veta efter NIPT men nu kände jag inte det, kanske pga hur det blev då. Hade en stark känsla då att det skulle bli en pojke och känner det nu med, dock inte lika starkt haha. Hade du nån känsla av vad det var innan ni fick veta?

Har varit lite tungt och sorgligt att tänka tillbaka på hur det blev. Kan tex inte minnas gången jag såg det här barnet på KUB, minns bara det första barnet och att det var en av de finaste stunderna i mitt liv. Är RUL nästa steg för er eller blir det fler kontroller?
    Kan slappna av mer nu såklart, men behöver nog få göra RUL också för att minska oron ytterligare och verkligen börja glädjas❤️

Okej, kan verkligen förstå det. För mig blev det istället ett sätt att underlätta anknytningen när jag fick veta kön. Jag hade också en känsla att våran var en pojke förra gången. Och nu hade jag en känsla av att det var en flicka - vilket stämmer! Min sambo tycker nog att jag är larvig som säger att jag känt på mig vad det är 😅

Åh, ja verkligen sorgligt 🥺 Ja KUB-ultraljudet var en helt annan känsla förra gången för mig med. Då var det så fint att få se. Den här gången kände jag mest en oro och påmindes om det som blev förra året. 

Ja RUL blir nästa steg om 1,5 veckor. Längtar verkligen att få d3t gjort! 
  • Quincey
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-11-29 13:07:07 följande:
    Kan slappna av mer nu såklart, men behöver nog få göra RUL också för att minska oron ytterligare och verkligen börja glädjas❤️

Okej, kan verkligen förstå det. För mig blev det istället ett sätt att underlätta anknytningen när jag fick veta kön. Jag hade också en känsla att våran var en pojke förra gången. Och nu hade jag en känsla av att det var en flicka - vilket stämmer! Min sambo tycker nog att jag är larvig som säger att jag känt på mig vad det är 😅

Åh, ja verkligen sorgligt 🥺 Ja KUB-ultraljudet var en helt annan känsla förra gången för mig med. Då var det så fint att få se. Den här gången kände jag mest en oro och påmindes om det som blev förra året. 

Haha fint att du haft en känsla av att det var en flicka ❤️

Hur har det gått nu med RUL?
  • Anonym (?)
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-11-29 13:07:07 följande:

Det är svårt att dra gränser när det gäller barn. Jag och mitt ex fick uppleva det. Hon med tre barn i bagaget och jag med ett men ville verkligen få ett till.
    Hon 38 och fyllde 40 samma sommar vi fick vår junior.
    Jag ett år yngre. Vi båda ville ha fostervattensprov vilket var helt ok.
    Men - om det inte hade varit ok ...., jag hade tvärvägrat efter att ha växt upp med en mongo-brorsa men jag vet inte vad hon skulle sagt. 
    Man skriver kontrakt på minst en livstid.Eller mer ...
  • Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-12-22 22:07:14 följande:
    Haha fint att du haft en känsla av att det var en flicka ❤️

Hur har det gått nu med RUL?
    RUL gick bra! 🥰 Nu har vi berättat för familjen också. Känner att jag vågar vara mer glad för graviditeten, men samtidigt kan jag känna en sorg över det barn vi valde bort förra året 🥺

Hur går det för dig? Hur långt gången är du nu? När har du BF? ❤️
  • Anonym (Sorgsen)
    Anonym (?) skrev 2025-12-22 22:23:49 följande:
    Det är svårt att dra gränser när det gäller barn. Jag och mitt ex fick uppleva det. Hon med tre barn i bagaget och jag med ett men ville verkligen få ett till.
    Hon 38 och fyllde 40 samma sommar vi fick vår junior.
    Jag ett år yngre. Vi båda ville ha fostervattensprov vilket var helt ok.
    Men - om det inte hade varit ok ...., jag hade tvärvägrat efter att ha växt upp med en mongo-brorsa men jag vet inte vad hon skulle sagt. 
    Man skriver kontrakt på minst en livstid.Eller mer ...
    Förstår att man får en annan insikt när man växt upp med ett syskon som inte är friskt. Hur var det för dig och dina föräldrar? Var din bror lycklig? 

Ja precis, det blir ju ett väldigt stort ansvar. 
  • Elinoreelouise

Hej på er! 

Vilken fin tråd ändå. Sorglig såklart men så mycket stöd och kärlek! Jag själv fick reda på att bebis hade 6,5mm nackuppklarning samt vätska i ena lungan. Gjorde ett moderkaksprov som visade på trisomi 21 och vi har fått tid för abort nästa vecka. Väntar fortfarande på det fullständiga resultatet från moderkaksprovet. 

• Anonym (Sorgsen)
    Elinoreelouise skrev 2026-01-13 19:33:47 följande:

Hej på er! 

Vilken fin tråd ändå. Sorglig såklart men så mycket stöd och kärlek! Jag själv fick reda på att bebis hade 6,5mm nackuppklarning samt vätska i ena lungan. Gjorde ett moderkaksprov som visade på trisomi 21 och vi har fått tid för abort nästa vecka. Väntar fortfarande på det fullständiga resultatet från moderkaksprovet. 

Hej!

Vill börja med att säga att jag verkligen beklagar din situation 🥺❤️?????

Vad fint att du hittade hit. För min egna del har den här tråden hjälpt mig väldigt mycket i att bearbeta. Har du några frågor eller bara vill ventilera så är det bara att skriva ❤️
  • Anonym (Sorgsen)
    Anonym (Sorgsen) skrev 2026-01-16 12:25:46 följande:
    Hej!

Vill börja med att säga att jag verkligen beklagar din situation 🥺❤️?????

Vad fint att du hittade hit. För min egna del har den här tråden hjälpt mig väldigt mycket i att bearbeta. Har du några frågor eller bara vill ventilera så är det bara att skriva ❤️
    Vet inte varför det blev en massa frågetecken, men det var i alla fall inte meningen
  • Quincey
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-12-26 20:05:18 följande:
    RUL gick bra! 🥰 Nu har vi berättat för familjen också. Känner att jag vågar vara mer glad för graviditeten, men samtidigt kan jag känna en sorg över det barn vi valde bort förra året 🥺

Hur går det för dig? Hur långt gången är du nu? När har du BF? ❤️
    Hej, hur går det med allt? ❤️ När är du beräknad?

Det går bra här, så glad och tacksam vill inte att graviditeten ska ta slut 😅 Är i vecka 38 nu och har BF om ca 3 veckor.
  • Quincey
    Elinoreelouise skrev 2026-01-13 19:33:47 följande:

Hej på er! 

Åh jag beklagar också, det är otroligt tufft att gå igenom. Finns också här om du undrar något eller behöver skriva av dig ❤️
Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort