• StarkMamma

Hur föddes din prematur? Vecka 34 och nedåt.

Hur föddes ditt prematur barn? Har funderat mycket på hur olika det kan vara.
    Jag födde min son vaginalt med igångsättning.

Berätta gärna i tråden.

2010 års bästa mamma! Fråga gärna varför.
  • Svar på tråden Hur föddes din prematur? Vecka 34 och nedåt.
  • Liten08

Hej hej, vår son kom i v 34+3 efter en lång vistelse på Östra..vattnet gick i v 24+3. Blev igångsatt 34+1 & sen snittad två dar senare då han inte vred sig helt...Liten vägde ändå 2425 g & var 48 cm. 

• Ilex

Vi fick en liten kille i v 34 +0. De såg på rutin-UL i v 33 att fosterhinnorna hade släppt från livmodern och att där var vätska emellan hinnorna och livmoderväggen. Swisch raka vägen upp på kvinnokliniken och där fick jag bli kvar, tills jag snittades akut i v 34 +0 efter en liten vattenavgång och en blödning.

Ingen av läkarna hade någonsin sett den typen av komplikation som jag hade. Lite läskigt.

• Manchester

Sonen föddes v 33+5. Jag hade tidigt i graviditeten blivit varnad för att jag nog inte skulle gå tiden ut. Är född med en missbildad livmoder, som blivit något korrigerad vid en operation några år tidigare. Utan den operationen hade det sannolikt slutat med missfall. Nu klarade min livmoder att hålla kvar sonen rätt länge i alla fall.

Förlossningen började med att vattnet började sippra, fast jag trodde att jag plötsligt drabbats av någon märklig form av inkontinens. Det blev värre och värre och till slut ringde jag Vårdguiden (hade liksom förträngt att det kunde vara fölossning på g). De rådde mig att åka direkt till special-BB. Där försökte de stoppa förloppet och tänkte lägga in mig, men under natten öppnade jag mig såpass att de gav upp. Jag fick kortison och någon sorts antibiotika, eftersom de inte kunde vara helt säkra på att inte vattenavgången berodde på en infektion. Fick ringa maken och i all hast kalla in min mamma som skulle vara barnvakt åt vår dotter (adopterad, jag hade inte varit gravid tidigare). Kvällen efter att jag kommit in föddes sonen. Han vägde 2210 g och var 44 cm lång. Han andades utan hjälp och var på det hela taget frisk och stark, förutom en släng av gulsot vid ca fem dagars ålder. Efter 14 dagar fick vi lämna Neo och nu har han hunnit fylla fem och är en frisk, klok och fin liten kille. Lite förkylningsastma är enda besväret.

• anju79

Låg inne i v 28 o 32 och blev stoppad pga prematura sammandragningar. I v 34+5 var det åter dax men då stoppade dom inte längre. Blev halvakut snitt pga säte

• Toffeeluv

Fick vår lilla tjej i v32+0, 1605 o 42,5 cm ( en vecka senare var hon 41 cm så de drog nog ut henne lite för mkt när de mätte första gången :) ).  JAg har inte fått något tydligt svar på vrf det hände, men jag skulle gå på toa o där var det blod överallt så vi åkte in till förlossningen. De såg att det var nåt fel på moderkakan men inte vrf den blödde. Antingen har de sett fel på RUL o den har legat för hela tiden o var på väg att lossna. Eller så låg den högt men hade blödit o blodet levrat sig ända till öppningen. Jag hade massa sammandragningar o hade öppnat mig 1cm. Sen när de skulle gynundersöka mig så höll jag på o svimma o då gick hjärtljuden ner en liten stund så då bestämde de sig för att det skulle bli urakut snitt. De sövde mig pga risk för HF då jag hade superhögt blodtryck (men inget konstigt i urinen). Nu är vår tjej 10 mån (8 mån korr) o full fart på henne!! :D

• supergrl

V 34, började med en kraftlig blödning som jag än idag inte vet vart den kom ifrån.
    Dagen efter tog de hål på hinnorna då de inte ville stoppa förlossningen.

Födde normalt vaginalt 4½ h efter att de puttat hål på vattnet.

• saarvitossan

Tidig vattenavgång i v 32+3. Blev inlagd och en vecka senare kom värkarna och dottern föddes vaginalt, v 33+3

• imi87

Fick kraftiga värkar och åkte in på förlossningen. Dom försökte stoppa men det gick inte. Ett par timmar senare kom sonen med akut snitt pga säte i vecka 27+2. Ingen vet varför.

♥(¯`°?.¸ ♥ Viggo 100822 ♥¸.?°´¯)♥
  • gt98mbj

v22+6 vaginalfärlossning. kom i säte. Förlossning startade efter en veckas sängliggandes. Hade smygöppnat mig

IVF borde få mycket mer uppmärksamhet då dom för många av oss är guld värda.
  • linaloo

Vattnet gick mitt i natten till v.34+3.. Blev inlagd på förlossningen och fick sen flytta till BB. Blev beordrad sängläge då bebis inte var fixerad (fick gå mellan säng-toalett-matsal, men inget mer). Natten till 34+5 tilltog värkarna, dock väldigt glesa men de höll i sig länge.. ingen, varken läkare eller barnmorska trodde att det skulle bli bebis den natten, så jag fick 2 citodon och 1 zolpidem för att kunna sova.. några timmar senare insåg de att jag var öppen 4 cm och 2 timmar senare var vår tös född. 

Kotten bf 2011-05-13 ♥ mammatillkotten.blogspot.com
  • taxsandra

Jag var inlaggd på bb i lite över en vacka för hf de försökte medicinera ner mitt blodtyrck med det gick inte blev igånsatt 33+4 kl 9,20 på morgonen inget hände på bra många timmar jag vilade och sen ringde efter min sambo som hade lite över 5 mil att köra. vid 14 börja känna lite med de var lite och då gick över till förlossningen för att göra en ctg kurva men där till tog allt. Min sambo blivade far kom 14.30 då var jag öppen 2 cm och 15.25 var min dotter född vaginalt det gick fort som bara den.

• Lillafrejasmamma

Haft prematura sd sedan vecka 15 utan att någon egentligen viste att det var sammandragningar jag hade, låg inne för observation vid två tilfällen men då såg allt lungt ut. I vecka 34 gick vattnet och jag blev inlagd på BB och fick bara röra mej mellan toalett, dusch och matsal) 5 dagar senare föddes vår dotter. Frisk och kry:D

De har någon tanke på att det kan vara min tarmsjukdom som retade till sammandragningar och satte igång förlossningen men somsagt är det bara en tanke de har...

• Terese77

Hade värkar på söndagen men de avtog efter bad och vila, jobbade tyvärr på i full fart och fick kraftiga värkar på fredagen igen v 32+2 Försök att stoppa med dropp gjordes utan resultat så han föddes på lördagen 2120g och 41 cm. Har inte fått klarhet i varför han kom tidigt. Idag mår han prima.

Svar på tråden Hur föddes din prematur? Vecka 34 och nedåt.