• StarkMamma

Hur föddes din prematur? Vecka 34 och nedåt.

Hur föddes ditt prematur barn? Har funderat mycket på hur olika det kan vara.
    Jag födde min son vaginalt med igångsättning.

Berätta gärna i tråden.

2010 års bästa mamma! Fråga gärna varför.
  • Svar på tråden Hur föddes din prematur? Vecka 34 och nedåt.
  • taru

hej ..

fick våran jimmie 23/12 -09
    urakutsnitt  vecka 31 .. pga av mig....
    var jättesjuk..
    vägde 1800 och 40 lång...

• augustisten
    vampyria2 skrev 2010-02-16 19:31:12 följande:
    Den infon jag fick när min son föddes i vecka 36+0 och vägde 2.250 var att han räknades som prematur pga att han var född i den veckan och dessutom vägde under 2.500 gr.   När man kollar på nätet så står det på de sidor man hittar att det är innan vecka 37 som man kallar barn för prematura, jag har även sett på flera sidor det som sonenes läkare sa om vikten  Det han sa är alltså att är man född i vecka 36+0 och väger över 2.500 gr så räknas man inte som prematur efter som man inte kan vara helt säker på att de då är förtidigt födda efter som det inte är någon vetenskap med UL m.m
    I så fall har det nog att göra med att barnet kommer precis i gränsen mellan v.36 och v.37 eftersom ultraljudet har en felmarginal på sju dagar upp eller ner (men det är en väl tilltagen marginal - det troliga är att det kan slå på några dagar). Barn födda i v.36 brukar heller inte ha några problem med lungmognad eller sugreflex vilket är det som oftast är problemet för sena prematurer.

Min pojke är född i v.33 och vägde 2400g. Det var aldrig tal om något annat än att han var född i den veckan och han följde väl de olika veckornas "mognad" (tex utvecklas sugreflexen i just de här veckorna). Ett av de andra barnen på neonatal var född tillväxthämmad i v.34, hon vägde mer än ett kilo mindre än min pojke men det var väldigt tydligt att hon gjorde alla sina framsteg med ungefär fem dagars försprång. Det var intressant att se...

Efter två drygt två veckor fick vi åka hem - så det motsvarar ju v.36 ungefär.
  • StarkMamma
    vampyria2 skrev 2010-02-16 17:49:08 följande:
    Fast prematur räknas från under vecka 36+0 och en vikt på under 2500 gr 
    Inte överallt!
    Min minsta dotter föddes i vecka 36+1 och vägde 2225 gram. är gäller vikten under 2200 och en temp på under 36,5. Hennes temp låg på 36,6 så hon klarade sig precis på gränsen där.
    2010 års bästa mamma! Fråga gärna varför.
  • MaraBella Korpfot

Akutsnitt 30+5 pga HF med fosterpåverkan, försämrat navelsträngsflöde.
    Hade fått kortison flera dar innan eftersom jag varit inlagd i 1,5 vecka utan att dom lyckats stabilisera blodtrycket.

• Written Fiction

36+6 är väl allmänna riktlinjer för prematur? Fullgånget än väl 37+0(vecka 38) till 41+6(vecka 42)
    42+ räknas som "överburen"

Det måste trots allt finnas en gräns. Sedan behöver förvisso inte barnet behöva neonatalvård pga sin "prematura" födsel.
    I vissa fall är det bara en pappersnotering ok i baken och hem.

• satakatse

Akut kejsarsnitt, flickan försökte komma ut sätes... Hon skulle ha dött, hon fick hjärnblödningar av påfrestningen, så de tog ut henne i sista stund..

Tvillingar grav v 28 (flicka och pojke)

• Birry

Planerat snitt (pga förlossningsrädsla) som blev ca 10 veckor tidigare än planerat. Så i journalen står det förstås akut snitt. Sonen kom i 29+6 efter vattenavgång i 28+6 pga GBS.

• Reilly

Fick vår lillskrutt i v. 32+5 med akutsnitt efter dåligt hjärtljud och dåliga fosterrörelser som upptäcktes på ett rutinbesök hos BM. Tre veckor på neo sedan hem med hemsjukvård (vilket underbart vårdalternativ!).

Svar på tråden Hur föddes din prematur? Vecka 34 och nedåt.