• StarkMamma

Hur föddes din prematur? Vecka 34 och nedåt.

Hur föddes ditt prematur barn? Har funderat mycket på hur olika det kan vara.
    Jag födde min son vaginalt med igångsättning.

Berätta gärna i tråden.

2010 års bästa mamma! Fråga gärna varför.
  • Svar på tråden Hur föddes din prematur? Vecka 34 och nedåt.
  • Sunkiissed

Vaginal spontan förlossning.. Tvillingar i v24+4.
    De kom båda med benen först och hela hinnor. 5 minuter mellan dem.
    ( Någon mer som fått det så? Att det ser ut som en vattenbalong som man såg lillflickans ben sparka i?? :S  )

• MammaTillMelvin

30+5 Kejsarsnitt. På vårt sjukhus finns det tre olika snitt, planerat snitt, akut snitt och urakut/katastrof snitt. Alla snitt som sker som inte är planerade heter då akuta snitt men om man behöver söva så blir det ju då ett urakut snitt.

Jag blev snittad 30+5 för att när vattnet gick 29+5 så hade bebben inte vänt sig ännu, och läkarna rekommenderade inte att föda vaginalt med sätet först, som först föderska. Men det kallades änså akut fast jag visste om det i två veckor innan.

• Adni
    SandraLindholm skrev 2010-02-15 06:53:29 följande:
    Vaginal spontan förlossning.. Tvillingar i v24+4. De kom båda med benen först och hela hinnor. 5 minuter mellan dem. ( Någon mer som fått det så? Att det ser ut som en vattenbalong som man såg lillflickans ben sparka i?? :S  )
    Min tjej föddes också i hinnsäcken, men den gick sönder ganska direkt efter att hon kommit ut så det var ingenting jag såg. De sa senare att det hade varit ganska bra att hon föddes på det sättet eftersom hinnan skyddar under själva förlossningen, de är ju ganska sköra när de kommer så tidigt.
  • Sunkiissed
    Adni skrev 2010-02-15 14:01:24 följande:
    Min tjej föddes också i hinnsäcken, men den gick sönder ganska direkt efter att hon kommit ut så det var ingenting jag såg. De sa senare att det hade varit ganska bra att hon föddes på det sättet eftersom hinnan skyddar under själva förlossningen, de är ju ganska sköra när de kommer så tidigt.
    Okeej, ja det tog en stund så lilltjejen låg så ett tag, hade svart/blåa ben när hon kom ut, blåmärken :(  Så det såg rätt konstiskt ut när man låg och såg denna ballongen.. Men den sprack på samma gång hon kom "loss" och samma med lillkillen, hon kom när hinnan sprack.

Har också hört att det var jättebra för barnen att få ligga så länge som möjligt i vattnet!
  • Frila2
    MammaTillMelvin skrev 2010-02-15 13:29:04 följande:
    30+5 Kejsarsnitt. På vårt sjukhus finns det tre olika snitt, planerat snitt, akut snitt och urakut/katastrof snitt. Alla snitt som sker som inte är planerade heter då akuta snitt men om man behöver söva så blir det ju då ett urakut snitt. Jag blev snittad 30+5 för att när vattnet gick 29+5 så hade bebben inte vänt sig ännu, och läkarna rekommenderade inte att föda vaginalt med sätet först, som först föderska. Men det kallades änså akut fast jag visste om det i två veckor innan.
    Dessa tre kategorier av snitt finns på alla förlossningsavdelningar i Sverige. Det är gemensamma riktlinjer. Planerat snitt, akutsnitt och larmsnitt är det man säger idag.
  • CaliC

I vecka 31 började flödet i navelsträngen bli försämrat. Fick lungmognadsbehandling och fick gå på dagliga kontroller tills det blev akut kejsarsnitt i vecka 33+0 på grund av minskade fosterrörelser och att moderkakan såg förkalkad ut.

• augustisten
    vampyria2 skrev 2010-02-16 17:49:08 följande:
    Fast prematur räknas från under vecka 36+0 och en vikt på under 2500 gr 
    Fram till v.38 räknas som prematurt men de flesta förlossningsavdelningar har också en gräns vid v.34 - efter det gör de inte något aktivt för att stoppa en förlossning som satt igång spontant. Gränsen brukar också gå vid v.34 för om man tillhör vanliga förlossningen eller specialförlossningen (dit kan man ju höra pga andra komplikationer också - men om det enbart gäller att barnet kommer prematurt brukar det vara gränsen).

Vikten har inget med det prematura att göra. Ett barn som är fött i v.33 kan väga över 2500g och det har ändå samma problem med lungomognad och outvecklad sugreflex som alla andra barn som föds i den veckan. Ofta föds prematura barn tidigt pga att de är tillväxthämmade, men 2500g är en fullt normal vikt för tiden i v.33. Om prematura barn är väldigt stora för tiden kan det innebära ytterligare komplikationer (tex insulinokänslighet pga graviditetsdiabetes) stora prematura barn innebär inte automatiskt att de är mognare, starkare eller friskare.

Ett barn som är fullgånget (efter v.37) och väger 2000g är inte prematurt, det är "lätt för tiden" och kan eventuellt behöva vårdas på neonatalavdelning efter födseln som en följd av detta.
  • vampyria2
    augustisten skrev 2010-02-16 18:21:37 följande:
    Fram till v.38 räknas som prematurt men de flesta förlossningsavdelningar har också en gräns vid v.34 - efter det gör de inte något aktivt för att stoppa en förlossning som satt igång spontant. Gränsen brukar också gå vid v.34 för om man tillhör vanliga förlossningen eller specialförlossningen (dit kan man ju höra pga andra komplikationer också - men om det enbart gäller att barnet kommer prematurt brukar det vara gränsen). Vikten har inget med det prematura att göra. Ett barn som är fött i v.33 kan väga över 2500g och det har ändå samma problem med lungomognad och outvecklad sugreflex som alla andra barn som föds i den veckan. Ofta föds prematura barn tidigt pga att de är tillväxthämmade, men 2500g är en fullt normal vikt för tiden i v.33. Om prematura barn är väldigt stora för tiden kan det innebära ytterligare komplikationer (tex insulinokänslighet pga graviditetsdiabetes) stora prematura barn innebär inte automatiskt att de är mognare, starkare eller friskare. Ett barn som är fullgånget (efter v.37) och väger 2000g är inte prematurt, det är "lätt för tiden" och kan eventuellt behöva vårdas på neonatalavdelning efter födseln som en följd av detta.
    Den infon jag fick när min son föddes i vecka 36+0 och vägde 2.250 var att han räknades som prematur pga att han var född i den veckan och dessutom vägde under 2.500 gr.  
    När man kollar på nätet så står det på de sidor man hittar att det är innan vecka 37 som man kallar barn för prematura, jag har även sett på flera sidor det som sonenes läkare sa om vikten {#lang_emotions_dreamer}
    Det han sa är alltså att är man född i vecka 36+0 och väger över 2.500 gr så räknas man inte som prematur efter som man inte kan vara helt säker på att de då är förtidigt födda efter som det inte är någon vetenskap med UL m.m
Svar på tråden Hur föddes din prematur? Vecka 34 och nedåt.