• StarkMamma

Hur föddes din prematur? Vecka 34 och nedåt.

Hur föddes ditt prematur barn? Har funderat mycket på hur olika det kan vara.
    Jag födde min son vaginalt med igångsättning.

Berätta gärna i tråden.

2010 års bästa mamma! Fråga gärna varför.
  • Svar på tråden Hur föddes din prematur? Vecka 34 och nedåt.
  • Pre mamma

fick preeklamsi i v 23, låg inne i 4v blev snittad v 26+6 pga att min lever o mina njurar sviktade för mycket. De såg även att bebisen var tillväxt hämmad och inte mådde så bra i magen.

• SaJo81

tidigt vattenavgång vecka 29+3 låg inne för observation i 5dagar med dropp och fick kortison och allt detta, efter fem dagar fick jag feber och illaluktande fostervatten, läkarna befarade infektion så det blev akut snitt och på natten den 3sep-09 kl 03.07 kom båda våra pojkar ut=)
    Ettan var 42cm och vägde 1580gr och Tvåan var 39cm och vägde 1280gr
    Idag är dom pigga och glada 11månaders (9mån korr) som ger mamma fullt upp=)
    Fick aldrig något konstaterat varför vattnet gick...

.❤¸¸.?*¨*?Tristan & Anakin?*¨*?.¸¸❤.
  • Frogster

Sipprande vattenavgång några dagar före. Ringde BM och rådfrågade och fick höra det inte var någon fara. När jag sen var på rutinkoll hos min BM frågade jag på nytt för jag tyckte det kändes olustigt.
    Blev rådd att åka in till förlossningen och kolla.

Vattenläcka konstaterades samt att "inredningen" precis börjat förbereda sig för förlossning. Blev kvar över natten på observation.
    Nästa koll som gjordes morgonen efter visade att jag var öppen 4cm med rejält buktande hinnblåsa. Vid 19.30 på kvällen valde de att ta hål på hinnorna för att skynda på det hela. Ville inte fresta på bebis något i onödan!
    2½ timme senare kom han till världen! =)

Vet inte varför det blev som det blev men läkarna är rätt eniga om att han helt enkelt bara var redo att komma ut då.
    Han är nu 11 dagar gammal och klarar sig helt utan hjälp trots att han föddes nästan 7 veckor för tidigt =)

• AbouSamra

Tidig vattenavgång, strikt sängläge, kortisonsprutor och det resulterade med att han blev kvar i magen ytterligare 11dagar men tyvärr fick jag sammadragningar och på det feber, så det blev akut kejarsnitt. Han kom ut i vecka 28+5. 1365g och 38cm lång. 

• Anemia

Akut kejsarsnitt då min lever började svikta, HELLP
    Dottern föddes i v 30+6, 1171 gram, 38 cm!
    Är idag en "härligt trostsig" tvååring som blev storasyster för 3 månader sen!
    Läs gärna på min blogg under kategrorin "Prematurmamma"! (har inte skrivit klart de två sista "kapitlerna" men det kommer snart!)
    www.yzza.blogg.se

• K H

Åkte in till Östra på morgonen  efter att vattnet hade gått under natten. Det var blod blandat med vattnet så det kändes väldigt akut. tog taxi. Lades in för övervakning under dagen. Det gjordes en del ultraljuds kontroller. Hon låg fortfarande på tvären och det skulle inte gå att föda normalt pga moderkakan satt delvis ivägen. På eftermiddagen, kl var då rund 17:00, kom läkaren och sade att om två timmar så gör vi ett akut kejsarsnitt. Jag fick en chock och började gråta. Ville inte alls.Var inte alls förbered på att få barn idag. Det va ju alldeles för tidigt.
    fick skynda mig att ringa till min man och be honom att lämna hund + syskon till någon som var hemma(som tur var varmina föräldrar hemma). Han hann precis komma till sjukhuset innan jag rullades in till operationen.

Jag minns att hon var så liten när de tog upp henne. Hon var bara 44 cm lång men hon vägde 2900g. Min gullegris.

Nu är hon den busigaste tjejen somm finns och den mest bestämda.Glad

• oOMayaOo

Sonen föddes v 33+4 med kejsarsnitt pga en grov missbildning. Man ansåg då att han hade det bättre utanför än i magen.

• Ängeln 80

Akutsnitt i v 29+4 pga moderkakan som brast och vattenavgång och mycket värkar. Hade då legat på östra i ca 3veckor..

Svar på tråden Hur föddes din prematur? Vecka 34 och nedåt.