• klonas88

Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?

Jag och mamman till vårat barn har gemensam vårdnad. Vi har inget förhållande och bor således inte ihop. Eftersom att barnet bara är 10 månader så bor det hos mamman. Jag har barnet hos mig 2 dygn varannan vecka (beror på att jag jobbar 7 dagar, sen ledig 7 dagar har barnet på lediga veckan). Planerna har hela tiden varit att när barnet blivit stort nog ska det bo varannan vecka hos varje förälder.

Nu har dock mamman träffat en ny kille, de har varit tillsammans ca 4 månader skulle jag tippa, och nu ska hon flytta från storstaden vi bor i till en mindre stad ca 10 mil bort för att bo tillsammans med honom. Jag som bor i den större staden är ju såklart mot detta. Tyvärr går det inte att föra en diskussion med mamman. Det kommer ju i praktiken bli omöjligt för barnet att bo varannan vecka hos varje eftersom jag inte kommer kunna skjutsa barnet totalt 20 mil om dagen till dagis/skola. Jag har även bett henne förklara vad fördelarna är för barnet att bo där, men inte fått något bra svar. De argument hon har faller, då samma, om inte bättre, förutsättningar finns även i denna stad, enda skillnaden är att mammans nya kille bor där. Så fort jag lägger fram motargument så påstår hon att jag bara bråkar och avbryter diskussionen. Det jag undrar är nu om hon verkligen kan göra såhär? Hon har bokat in möte under nästa vecka hos familjerådgivningen (heter det verkligen så?) i kommunen, men jag antar att hon inte kommer lyssna på deras råd om de inte håller med henne.

Jag skulle uppskatta om ni gav någon form av källhänvisning till era svar.

• Svar på tråden Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-13 14:00:43 följande:
    Pappan till mina barn vägrar att han barnen varannan helg.
    och???
  • Anonym
    lottan81 skrev 2009-11-13 14:00:44 följande:
    Jag kan säga att när min dotterns pappa valde att flytta vart han skyldig att stå för resorna själv.. enligt familjerätten hade det varit jag som fått stått för resorna om de va jag som flyttat med barnet... därför vet jag att de e så.. men de kanske e olika i olika kommuner va vet jag.. men så e de i Västmanland eller var... nu har dom ej träffats på 8år tack vare att han inte orkar åka eller bry sig eller vad man ska kallat för.
    Det är INTE ALLTID så. Det kan bli så om man väljer att pröva det i domstol, men det finns inga garantier bara för att det blev så för dig.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-13 14:01:44 följande:
    Anonym (båda behövs!) skrev 2009-11-13 14:01:04 följande: Ja det är negativt om han försöker hindra henne från att gå vidare med sitt liv
    Negativt för vem? Mamman? Knappast för barnet!
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-13 14:34:46 följande:
    [citat]
    Negativt för vem? Mamman? Knappast för barnet!
    [/cita

Fan va tröga ni är. Jag försöker bara säga att det är bättre för barnet att ha ETT stadigt boende
  • lottan81

Låter ju dumt om det beslutas olika för folk i denna sits.
    Menar de e ju samma land vi bor i.. borde va samma rakt av oavsett vem som väljer att flytta flera mil.

Men hur som helst så tycker inte jag att man ser till barnets bästa om man väljer att flytta flera mil från ena föräldern.
    Se till barnets bästa... hur svårt kan det vara. Barnet har rätt till båda sina föräldrar punkt slut!!

• Anonym
    Anonym skrev 2009-11-13 14:39:49 följande:
    [citat] Negativt för vem? Mamman? Knappast för barnet! [/cita Fan va tröga ni är. Jag försöker bara säga att det är bättre för barnet att ha ETT stadigt boende
    Jag skriver ju att pappan kan stå för det boendet... Skulle inte det fungera?
  • Anonym (Lovisa)

Jag flyttade 10 mil från pappan med mina barn. Vi kom överens om det.
    Han vill bara träffa barnen varannan helg så det var inga problem.
    Dessutom så ställer jag upp att skjutsa o hämta

• Anonym

Anonym (Lovisa) skrev 2009-11-13 14:43:27 följande:

Jag flyttade 10 mil från pappan med mina barn. Vi kom överens om det. Han vill bara träffa barnen varannan helg så det var inga problem. Dessutom så ställer jag upp att skjutsa o hämta
    Okej, tur att det funkar för er. Ts vill INTE att hans barn flyttar.
  • Anonym (båda behövs!)
    Anonym skrev 2009-11-13 14:39:49 följande:
    [citat]Negativt för vem? Mamman? Knappast för barnet![/citaFan va tröga ni är. Jag försöker bara säga att det är bättre för barnet att ha ETT stadigt boende
    Jag tycker mer det verkar vara du som inte är så skarp. Att först säga "mamman är ändå mamman", sen påstå att TS inte låter mamman gå vidare med sitt liv, för att plötsligt hävda att man bara menar att det är bäst för barnet att ha ett boende - inte precis höjden av logik.
  • klonas88

Till resten av tråden; Känns ju som att en del fattar hur det ligger och till och som att någon (som är anonym, kan det vara barnets mor..?) har en egen uppfattning. Känns inte som att det är lönt att diskutera då det inte leder någonvart, och inte direkt hjälper mig.

Tack för tipset om "vårat barn" vid samarbetssamtalen.

• Anonym (samma här)

Jag visste när mitt ex ville flytta till en annan stad med våran gemensamma son att hon i och med det skulle försvåra våran umgängesrelation så jag skrev ej under pappret som tillåter henne att flytta till en annan stad med våran son men hon gjorde detta endå - nu ska hon flytta igen och istället för att enligt henne "slösa tid på att fråga om underskrift" från mig så ber hon nu om ensam vårdnad med argument att jag ej ställer upp för våran son tar honom varannan helg eller ställer upp på andra sätt. Har jag lust att åka 100 mil varannan vecka NEJ!!! Jobbigt när jag ej har bil dessutom då pengar går till buss kort och tåg biljetter. Bara där går pengarna så att man bara sen kan köpa mat och inte hitta på något under den helgen jag ska ha honom.

• volvo1986

Hej alla

Jag och min sambo har gått isär å hon skrev på adressändringen å flyttade med barnen till sin nya adress utan mitt medgivande.

Medans grabben vill vara skriven hos mig som han inte får för henne.

Han är 14år

Snälla vad ska jag göra

• Anonym (BidaDinTid)
    volvo1986 skrev 2014-09-12 17:22:09 följande:

Hej alla

Jag och min sambo har gått isär å hon skrev på adressändringen å flyttade med barnen till sin nya adress utan mitt medgivande.

Medans grabben vill vara skriven hos mig som han inte får för henne.

Han är 14år

Snälla vad ska jag göra

Antingen Väntar du tills han fyller 16, eller så tar du upp en strid i domstol. Problemet med det är att det i värsta fall kan ta så lång tid att han ändå hinner fylla 16. Det kan också gå jäkligt fort, om du lyckas få igenom det i ett interrimistiskt beslut, men då ska du ha turen och omständigheterna på din sida
Svar på tråden Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?