• JosephineS

Programmet "Unga mödrar" på 5:an speglar definitivt inte mitt liv! Någon annan?

Jag har kikat på programmet Unga mödrar en bra tid tillbaka i tiden och förvånas över att de inte kan ta med en familj som INTE har väldiga problem med det ena eller det andra.

Jag fyller 20 år inom kort och har en jättebra ekonomi (enligt min mening) dvs jag kan handla mat, kläder, nödvändigheter. Vi behöver inte känna ångest i månadens slut utan med glädje lägga undan de pengar som finns kvar på kontot.
    Vi har en fin bil och en mysig hyreslägenhet. Vi har det bra! Kan de inte visa att unga föräldrar kan klara sig galant?

Jag är stolt över att vara ung mamma, men tyvärr skäms jag när vi framställs som trasiga familjer med fruktansvärd ekonomi och usla äktenskap.

Det är så synd!

• Svar på tråden Programmet "Unga mödrar" på 5:an speglar definitivt inte mitt liv! Någon annan?
  • sabinaochErik
    FrökenLarsson skrev 2009-02-22 23:25:02 följande:
    Det stör mig något enormt att pogrammet heter Unga mödrar. Snacka om att spä på fördomar gentemot unga föräldrar ännu mer.
    det handlar ju om det...
  • lunaticluna

hej!

har bara kikat lite bland inläggen.. alla verkar tycka ganska olika om programmet.

jag tycker i alla fall som ts att jag inte riktigt känner igen mig i programmet, men skulle tro att andra får en bild av hur vi måste ha det.
    visst, jag kanske inte är nitton längre, men dock ung för att vara blivande trebarnsmor och gift sen fyra år tillbaka.
    vi har det väldigt bra jag och min man, som jag förresten varit tillsammans med i 8 år, och vi bor bra, har jobb, älskar barn. ja.
    vi är dock de enda i vår bekantskapskrets som gift oss och skaffat barn väldigt ungt.

tycker dock programmet är ganska kul att följa, eftersom man får se hur allt utvecklas på några år.
    de tar också upp saker som sorg, vilket man i regel inte tänker att en så ung människa ska ha fått uppleva.
    det sätter ju spår för hela livet.

många av mina vänner som sett programmet tycker att tjejerna "förstör sina liv" som skaffar barn så unga.
    men när jag frågar om de tycker vi förstört våra så är det "en annan sak. för vi är mogna för det".
    ?
    ung eller inte, väljer man att skaffa barn så mognar man vilket som.

kram!

• Enniie

Jo, men mamman ger inte direkt det rätta stödet. Nu var det ju så att hon blev gravid, och ville behålla barnet, är det då en bra ide att kasta ut dottern ? Hon har det nog redan tufft nog tror jag. Jag vet själv hur splittrad jag var när jag var 16 och gravid, men min mamma gjorde de klart för mig att hon INTE tyckte om det, men att hon fanns där så fort jag behövde stöd.

Sen sa ju Marlenes mamma, att hon inte orkar springa upp på nätterna och hjälpa hennes dotter med barnbarnet, men vem tvingar henne ? Är det nu så, att Marlene valt att behålla barnet, så är det ju självklart hennes ansvar. Dvs, att Marlenes mamma hade lika gärna kunna sagt det att om du behåller barnet, så får du bo här tills du känner dig redo att flytta, förutsatt att du tar ditt ansvar själv. Så länge inte mamma dvs VILL hjälpa till. ?

Nee, jag gillade det inte. Vad skulle hända ikväll ??

• Lillanonna

Hur ha det gått för hon tjejen som hade leukemi och va gravid? Fick hon behålla bebisen? Satt med tårar i ögonen, fy fan va hemskt att behöva ta bort ett önskat barn!

• Stargirl
    Lillanonna skrev 2009-02-24 12:56:32 följande:
    Hur ha det gått för hon tjejen som hade leukemi och va gravid? Fick hon behålla bebisen? Satt med tårar i ögonen, fy fan va hemskt att behöva ta bort ett önskat barn!
    Nej, barnet hade en missbildning och hon gjorde abort. Det var hemskt. Bebisen levde i ett par timmar och dog sedan
    *~Två blåbär och ett lingon~*
  • Lillanonna

nä...usch va sorgligt! Skulle dom försöka igen eller va det sista försöket? fy va hemskt!

• JosephineS

usch va hemskt det blev för Nadja stackars..

TvåBarnsMamma88 skrev 2009-02-24 11:31:40 följande:
    Var det bara jag som tyckte att mamman till Marlene överdrev när hon kastade ut sin dotter när hon vart gravid. När mammas försvar var, att hon inte trodde det om henne, hon som var så ordentlig ? Vad hände med stödet ? Det "pedagogiska" ?
    Jag håller med dej.. vart tog stödet vägen? En av mammans försvar var oxå att hon inte skulle orka att gå upp mitt i natten och ta hand om bebisen.. men what? det är väll den blivande moderns (eller pappans) uppgift eller har jag missat nått?
  • milla89

JosephineS skrev 2009-02-24 22:42:08 följande:

usch va hemskt det blev för Nadja stackars..
    Jag håller med dej.. vart tog stödet vägen? En av mammans försvar var oxå att hon inte skulle orka att gå upp mitt i natten och ta hand om bebisen.. men what? det är väll den blivande moderns (eller pappans) uppgift eller har jag missat nått?
    ja annat fall kan man iaf låta dottern bo kvar och leta ett ställe att bo på åt henne. får då behöver hon iaf inte ha de hemma. men så hemskt att stöta bort sitt egna barnbarn så
  • mikipiki

Nu har jag läst igenom hela tråden och vissa saker stör jag mig enormt på. Den som sa att en lön under 35 000 kr inte är bra, alltså jag känner INGEN som har så hög lön, vi lever på min killes lön och min föräldrapenning och överlever hur bra som helst. Jag har ungefär 1200 kvar varje månad som jag sparar. Jag är 17 år gammal och mammaledig från skolan och jag läser till undersköterska. Lågavlönade kan också ha de bra, vi slösar inte så mycket pengar, vi köper det vi behöver för att kunna ha det bra sen.

• pussgurkan86

kolla bara på stellas mamma, hon får ju göra det mesta. Stella verkar bry sig mer om sitt utseende än om hennes son.

• susieq82

Ja precis...där fattar man ju varför inte den nya unga mammans mamma vill att hon ska vara kvar för hon kommer få hjälpa till. Jag tycker att om man är så "ansvarsfull" och skaffar barn, så kan man flytta hemifrån oxå. När jag säger så så menar jag ju i hennes fall där det inte finns någon pappa att luta sig mot. Man kan ju inte bara skafa barn till höger och vänster sådär

pussgurkan86 skrev 2009-02-25 14:21:25 följande:
    kolla bara på stellas mamma, hon får ju göra det mesta. Stella verkar bry sig mer om sitt utseende än om hennes son.
  • JosephineS

pussgurkan86 skrev 2009-02-25 14:21:25 följande:

jo men stella verkar ju inte ha "alla paddlar i vattnet" om man säger så..
  • Fisen89

Jag tycker med att det programmet bara visar problemfamiljer. Vi har det inte alls så. Jag fyller 20 i år och min sambo 21, vi bor i en trea med vår två månaders dotter och vår golden retriever. Vi har inga problem med ekonomin, visst min föräldrapenning är ju inte så hög eftersom jag inte hade jobbat innan jag fick Bella. Men vil klarar oss utmärkt, finns till och med så vi kan stoppa unda pengar i månadens slut. Vi lever precis oms vilken familj som helst.

Varför visar dom inget positivt i det programmet, det är precis som att dom vill avskräcka från att skaffa barn ung. Hm. Jag är också stolt över att vara ung mamma! :)

Svar på tråden Programmet "Unga mödrar" på 5:an speglar definitivt inte mitt liv! Någon annan?