• JosephineS

Programmet "Unga mödrar" på 5:an speglar definitivt inte mitt liv! Någon annan?

Jag har kikat på programmet Unga mödrar en bra tid tillbaka i tiden och förvånas över att de inte kan ta med en familj som INTE har väldiga problem med det ena eller det andra.

Jag fyller 20 år inom kort och har en jättebra ekonomi (enligt min mening) dvs jag kan handla mat, kläder, nödvändigheter. Vi behöver inte känna ångest i månadens slut utan med glädje lägga undan de pengar som finns kvar på kontot.
    Vi har en fin bil och en mysig hyreslägenhet. Vi har det bra! Kan de inte visa att unga föräldrar kan klara sig galant?

Jag är stolt över att vara ung mamma, men tyvärr skäms jag när vi framställs som trasiga familjer med fruktansvärd ekonomi och usla äktenskap.

Det är så synd!

• Svar på tråden Programmet "Unga mödrar" på 5:an speglar definitivt inte mitt liv! Någon annan?
  • PLUPP09

Jag har också tittat på TV-serien och blivit fundersam till hur dessa unga mammor och deras situation framställs. Min tanke är att som de var unga mammor med fasta, stabila förhållanden och familjesituationer, fast inkomst etc, så hade deras tillvaro varit "ointressant" ur massmedial synvinkel. De som har gjort TV-serien har ju redan från början valt att vinkla dessa unga mammor på ett visst sätt.

• JosephineS
    Elavela87 skrev 2009-02-07 22:43:10 följande:
    Danskar ni vet ;P (SKÄMT!)
    HAHA

Leather Cravat skrev 2009-02-07 20:17:31 följande:
    Men tänk på att många mammor i serien var/är mycket yngre än er, hur kan man ha bra ekonomi som 16-åring tex?
    Näe det har du helt rätt i! Men många av mammorna är faktiskt runt 20 så man reagerar ju
    MsBeauty skrev 2009-02-07 21:17:16 följande:
    Tror att alla fattar att inte alla unga mammor är som dem.
    Man kan ju hoppas iaf!!!
  • mamma 05 07 09
    JosephineS skrev 2009-02-07 19:10:21 följande:
    Jag har kikat på programmet Unga mödrar en bra tid tillbaka i tiden och förvånas över att de inte kan ta med en familj som INTE har väldiga problem med det ena eller det andra.Jag fyller 20 år inom kort och har en jättebra ekonomi (enligt min mening) dvs jag kan handla mat, kläder, nödvändigheter. Vi behöver inte känna ångest i månadens slut utan med glädje lägga undan de pengar som finns kvar på kontot.Vi har en fin bil och en mysig hyreslägenhet. Vi har det bra! Kan de inte visa att unga föräldrar kan klara sig galant?Jag är stolt över att vara ung mamma, men tyvärr skäms jag när vi framställs som trasiga familjer med fruktansvärd ekonomi och usla äktenskap.Det är så synd!

Kan bara hålla med!! Måste dom ta såna om det går/gått illa för?? vet så många som det funkat utomordentligt för o som hållt ihop med pappan osv..

O egentligen VARFÖR ett program om unga mammor? Kommer det ett sen med gammla mammor?? :/

Vore en annan sak om det var för att visa alla andra att man klarar sig lika bra ung som gammal men klart det skulle väll inte bli lika spännande då antar jag.

ღ ღ ღ
  • mamma 05 07 09
    Leather Cravat skrev 2009-02-07 20:17:31 följande:
    Men tänk på att många mammor i serien var/är mycket yngre än er, hur kan man ha bra ekonomi som 16-åring tex?
    Jodå jag vet flera exempel som varit 16-17år! Det har liksom inte med åldern att göra.
    ღ ღ ღ
  • Älsko

brukar med kolla, och blir bara förbannad när jag ser så unga tjejer skaffa barn som inte har ordnad ekonomi, förhållande eller bostad, det är ju beviset på mognad, och måste bo hemma hos sin mamma och deras mamma gör nästan mer en de själva, jag blir 20 iår och min dotter 1 år och jag har lyxliv, emot dom, skulle aldrig skaffa barn om jag inte hade ett fast förhållande med pappan, bostad och inkomst..

• JosephineS
    Älsko skrev 2009-02-08 12:53:30 följande:
    brukar med kolla, och blir bara förbannad när jag ser så unga tjejer skaffa barn som inte har ordnad ekonomi, förhållande eller bostad, det är ju beviset på mognad, och måste bo hemma hos sin mamma och deras mamma gör nästan mer en de själva, jag blir 20 iår och min dotter 1 år och jag har lyxliv, emot dom, skulle aldrig skaffa barn om jag inte hade ett fast förhållande med pappan, bostad och inkomst..
    Ja visst börjar man undra vad de tänker med? Det är ju skillnad på att vara ung och att vara dum nog att skaffa barn när man inte har en trygg ekonomi,bostad, äktenskap m.m..
  • agua

jag är ung mamma vart gravid som 16 åring och är nu 18. Tycker också att unga mödrar ger oss unga mammor dåligt rykte. Jag har sambo, fin bil, stor mysig 3:a och ett underbart förhållande med min sambo, och våran ekonomi är helt Okej visst vill man ha mer pengar men vi klarar oss på de vi har.

• pussgurkan86

ojdå måste man vara gift för att skaffa barn?? det visste jag inte.

ibland är bebben inte planerad och då kan förstå att unga tjejer behåller bebisen men det som jag blir lite förbannad över att vissa planerar att dom ska bli gravida när dom är sådär 15-16 år. då har man inte ekonomin för att försörja sitt barn.

men att båda ska ha fast jobb, vara gifta, ha hus, ha körkort och bil är lite överdrivet tycker jag. vissa har inte allt detta förrens dom är 35 år och då är det lite försent att skaffa sitt första barn tycker jag.

• Caamillaa

..Men visst känner man sig som världens bästa mamma när man har tittat på programmet?

• SomeOone

Vi är unga föräldrar är 18 år och min sambo 25 o vår son 2½ år
    och sen en bebis påväg Och vi har det jätte bra ekonomiskt osv ... Ja tycker det är tråkigt att alla ser oss unga föräldrar som sånna som ej kan ha det bra ekonomiskt o ej kan ta hand om våra barn osv !!! ...

Svar på tråden Programmet "Unga mödrar" på 5:an speglar definitivt inte mitt liv! Någon annan?