• JosephineS

Programmet "Unga mödrar" på 5:an speglar definitivt inte mitt liv! Någon annan?

Jag har kikat på programmet Unga mödrar en bra tid tillbaka i tiden och förvånas över att de inte kan ta med en familj som INTE har väldiga problem med det ena eller det andra.

Jag fyller 20 år inom kort och har en jättebra ekonomi (enligt min mening) dvs jag kan handla mat, kläder, nödvändigheter. Vi behöver inte känna ångest i månadens slut utan med glädje lägga undan de pengar som finns kvar på kontot.
    Vi har en fin bil och en mysig hyreslägenhet. Vi har det bra! Kan de inte visa att unga föräldrar kan klara sig galant?

Jag är stolt över att vara ung mamma, men tyvärr skäms jag när vi framställs som trasiga familjer med fruktansvärd ekonomi och usla äktenskap.

Det är så synd!

• Svar på tråden Programmet "Unga mödrar" på 5:an speglar definitivt inte mitt liv! Någon annan?
  • blå fisk

PLUPP09 skrev 2009-02-07 22:59:34 följande:

Jag har också tittat på TV-serien och blivit fundersam till hur dessa unga mammor och deras situation framställs. Min tanke är att som de var unga mammor med fasta, stabila förhållanden och familjesituationer, fast inkomst etc, så hade deras tillvaro varit "ointressant" ur massmedial synvinkel. De som har gjort TV-serien har ju redan från början valt att vinkla dessa unga mammor på ett visst sätt.
    Det kan ju också vara så att en viss grupp är överrepresenterad när det gäller att vilja vara med i den typen av program. Ingen kan ju bli tvingad att delta och är man normalt funtad så kanske man inte vill visa upp sina barn på det sättet i TV. De som producerar programmet kanske inte har så himla stort urval.
  • Gliimma

Har också följt den serien till och från och blir också fundersam över varför dom inte kan visa unga föräldrar med god ekonomi och stabilt förhållande.
    Jag fyller 20 år i april min sambo (pappan till min son) fyller 24 snart och vi har en funderande ekonomi, båda pluggar och jag jobbar även helger på busfabriken, visst vi har inte jättebra ekonomi men vi kan köpa den mat vi behöver, dom kläder som vi behöver och nöjen osv. Vi bor i en trea i ett av linköpings bästa och mest barnvänliga område. Vi har många vänner som vi umgås med som också fått barn tidigt och ingen av dom lever som dom gör i "unga mödrar".

• smurflollo

Här är ännu en ung mamma som tycker de visar fel bild av oss. Jag bor i en stor lägenhet och vi har ordnad ekonomi och lever rätt bra! / Louise 88:a

• JosephineS

pussgurkan86 skrev 2009-02-09 11:58:50 följande:

ojdå måste man vara gift för att skaffa barn?? det visste jag inte.
    haha, nej då! hittade inte några bättre ord.. men menar att det kanske är relevant att ha ett stabilt förhållande
    sorry..
  • JosephineS

Caamillaa skrev 2009-02-09 12:40:04 följande:

..Men visst känner man sig som världens bästa mamma när man har tittat på programmet?
    Ja visst gör man
  • hanna1988

tittat också in här, är en "ung" mamma som precis fyllt 20 när min lilla tös föddes, och visst på bvc under föräldra utbildning var det vissa främst kvinnor som tittade snett, men nu ser jag inget sånt.
    och visst är unga mammor serien knäpp, den ena "familjen" är värre än den andra.
    Jag och min Sambo och vår lilla dotter har det toppen bra! Vi har en bostadsrätt, fin bil och bra ekonomi! men visst känner man sig BRA när man ser på serien?
    Kram på er alla unga super bra mammisar!

• munschkin

har det oxå bra. fick min första vid 19, den andra när jag var 21. Ett körkort skulle va jättebra att ha men sån jättebra ekonomi har vi inte. så det får vänta. vi klarar oss på det vi har men det blir ju inga reser eller handla kläder eller grejer mer än det vi MÅSTE ha.

Varför finns det inget program om unga pappor? eller pappor över huvud taget? tycker jag vore kul att titta på.

• Mush

Jag håller absolut med dig! Jag hatar det programmet. Det ger verkligen inte en bra bild av unga föräldrar. ALLA som är med i det programmet har problem och det är ett jädra ältande om det ena och det andra med sorglig musik i bakgrunden dessutom. Funderat på varför inte fler folk inte uppmärksammat detta.

Jag har inte bra ekonomi men inte fan sitter jag på mitt arsle och klagar över saken som många i det programmet verkar göra. Antingen verkar de ha dålig ekonomi, eller så bråkar de med pappan till barnet, eller så behandlar dom barnet fel, eller så röker de under sin graviditet och inomhus när barnet är fött eller så springer de på fester och dejtar hejvillt. Hemskt!

• 20082011

hehe nej det speglar verkligen inte mitt liv.
    orkar inte ens se på programmet, tycker det är så tragiskt.

• melonfabriken

Jag var 22 år när jag fick mitt tredje barn! Lever ihop med barnens pappa i en bostadsrätt, bil mm.
    Kan de inte visa en familj som inte har problem i det där programmet! Och jag blir skitsur när jag ser att typ alla röker, oavsett om de är gravida eller har bebisen i knät eller liknande! Skulle ju vara intressant att se om de gjorde ett program med svenska mammor, skillnaden alltså!

Svar på tråden Programmet "Unga mödrar" på 5:an speglar definitivt inte mitt liv! Någon annan?