• Ablan

Om din sa till dig att han inte ville jobba mer, han vill vara hemma pappa och du ska försörja familjen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-16 16:11
    Om du hade haft ett jobb som var rätt välbetalt, alltså om det vore ekonomiskt möjligt.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om din sa till dig att han inte ville jobba mer, han vill vara hemma pappa och du ska försörja familjen?
  • FrkJenny
    Svar på #58
    Zsarah skrev 2008-12-29 23:09:56 följande:
    Nej det skulle inte vara möjligt sålänge jag ammar.
    Varför inte? Det gick strålande här i mer än ett år "fast" jag ammade.
  • Loco Madre

skulle nog aldrig hända här hemma men visst hade jag kunnat ställa upp på det om det hade varit ekonomiskt möjligt, kanske inte för alltid dock men sålänge barnen hade varit små så tycker jag det hade varit ypperligt om han ville vara hemma med dem så de slapp vara på dagis jämt och ständigt.

• sweran

det beror väl på hur o vart man arbetar... jag jobbar i vanliga fall nästan 5 mil från hemmet o då 12 timmar varje pass plus restid fram o tillbaka... o inte helt smidigt för mannen att sitta o åka var o varannan timme för att dottern ska få äta... (hon äter väl kanske oftare än "normalt" max 1½ timme mellan målen nu när hon är 4 månader)
    kan tillägga att hon vägrar ta flaska oxå...

FrkJenny skrev 2008-12-29 23:34:59 följande:
    Svar på #58Zsarah skrev 2008-12-29 23:09:56 följande:
    Varför inte? Det gick strålande här i mer än ett år "fast" jag ammade.
  • FrkJenny
    Svar på #63
    sweran skrev 2008-12-29 23:40:21 följande:
    det beror väl på hur o vart man arbetar... jag jobbar i vanliga fall nästan 5 mil från hemmet o då 12 timmar varje pass plus restid fram o tillbaka... o inte helt smidigt för mannen att sitta o åka var o varannan timme för att dottern ska få äta... (hon äter väl kanske oftare än "normalt" max 1½ timme mellan målen nu när hon är 4 månader)kan tillägga att hon vägrar ta flaska oxå...
    Nä, det är väl klart att det inte går medans man HELammar, men det gör man ju i regel bara de första sex månaderna men amningsperioden är ju åtminstone 1-2 år och då ammar ju inte barnen så tätt längre
  • EttElaktTroll

Javisst OM jag hade en JÄVLIGT bra lön men då ska han fan sköta allt oxå, precis så som JAG vill ha det hemma Annars får han bo i förrådet

• Tyche82

Vi hade kunnat diskutera det. Jag skulle få jobba massor för att försörja familjen och få ytterst lite tid med dom och det är inte acceptabelt för mig.

Maken jobbar inte så mycket och kan försörja oss bra ändå, och ändå jobba korta dagar, vara lediga någon dag varje vecka samt hela helgen. 
    ♥ I 050520 ♥ E 070307 ♥
  • Zsarah

FrkJenny skrev 2008-12-29 23:34:59 följande:

Svar på #58Zsarah skrev 2008-12-29 23:09:56 följande: Varför inte? Det gick strålande här i mer än ett år "fast" jag ammade.
    Tog du med barnet till arbetet då? jag kan inte pumpa ut så om jag ska amma så måste dottern vara vid bröstet och jag drar inte ner på amningen för att kunna arbeta.
  • Zsarah

FrkJenny skrev 2008-12-29 23:49:31 följande:

Svar på #63sweran skrev 2008-12-29 23:40:21 följande: Nä, det är väl klart att det inte går medans man HELammar, men det gör man ju i regel bara de första sex månaderna men amningsperioden är ju åtminstone 1-2 år och då ammar ju inte barnen så tätt längre
    Men fastän jag inte helammar så ammar jag oftare än med 8 timmars mellanrum. brukar vara 3 timmars mellanrum mellan amningarna.
  • sweran

kan inte citera i denna tråden nu tydligen...

men jag kommer ju ine kunna börja jobba förrän jag slutat amma helt, då jag är borta i nästan 14 timmar när jag jobbar... o mannen har för den delen inget körkort o kan komma med lilltjejen till jobbet heller...

o skulle inte heler dra ner på amningen för att börja jobba o låta mannen vara hemma, min dotter kommer få amma hur ofta o länge hon vill, hon får säga till själv när hon inte vill längre.

• FrkJenny
    Svar på #68
    Zsarah skrev 2008-12-30 00:07:46 följande:
    FrkJenny skrev 2008-12-29 23:49:31 följande:
    Men fastän jag inte helammar så ammar jag oftare än med 8 timmars mellanrum. brukar vara 3 timmars mellanrum mellan amningarna.
    Ja nu kanske. Men det kommer ju att ge sig, med tiden, så du kan vara borta längre och längre pass utan att du behöver sluta amma helt för den sakens skull.
    Amningen i sig behöver inte vara ett hinder; man måste inte sluta amma helt för att kunna lämna över föräldraledigheten.
  • Squeezetoy

Om det hade varit ekonomiskt möjligt hade han nog kunnat få vara hemma, iaf en tid. Typ ta tjänstledigt ett år eller så. Annars skulle jag nog helst vilja att båda kunde gå ner i tid istället.

• Lequisha

Hade hellre valt att båda kunde gå ner i tid, men hade det av någon orsak inte varit möjligt så visst hade han fått vara hemmapappa. Det hade tom varit riktigt skönt tror jag

• Lequisha

Lequisha skrev 2008-12-30 00:20:34 följande:

Hade hellre valt att båda kunde gå ner i tid, men hade det av någon orsak inte varit möjligt så visst hade han fått vara hemmapappa. Det hade tom varit riktigt skönt tror jag
    Nu utgår jag från att frågeställningen gäller_efter_föräldraledigheten. Annars heter det ju varken hemmafru eller hemmapappa.
  • queenpepsi

Vi har det faktiskt så hemma, förrutom att min "man" är en fru:) Jag var hemma med barnen (som är 11 mån och 2,5 år) i nästan 2,5 år och nu är det min frus tur att vara hemma i åtminstone ett år. Sen är det kanske min tur igen, vi ska turas om att vara hemma med båda barnen tills minsta barnet är tre år (om ekonomiskt möjligt).

• cloudberry79

Javisst, absolut. Min sambo har varit hemmapappa sen sonen föddes, med uppehåll för lite jobb i somras. Fungerar utmärkt, förutom att det är snålt med pengarna, så nu ska han börja jobba igen.

Skillz that Killz 10k+
  • Zsarah

FrkJenny skrev 2008-12-30 00:14:19 följande:

Svar på #68Zsarah skrev 2008-12-30 00:07:46 följande: Ja nu kanske. Men det kommer ju att ge sig, med tiden, så du kan vara borta längre och längre pass utan att du behöver sluta amma helt för den sakens skull. Amningen i sig behöver inte vara ett hinder; man måste inte sluta amma helt för att kunna lämna över föräldraledigheten.
    Dottern är snart 13 månader och jag tänker inte dra ner på amningen så länge inte dottern själv väljer att dra ner på det. Och jag skulle inte tro det eftersom man märker att hon helst vill amma.
Svar på tråden Om din sa till dig att han inte ville jobba mer, han vill vara hemma pappa och du ska försörja familjen?