Om din sa till dig att han inte ville jobba mer, han vill vara hemma pappa och du ska försörja familjen?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-16 16:11Om du hade haft ett jobb som var rätt välbetalt, alltså om det vore ekonomiskt möjligt.
Ett osannolikt scenario, men vi hade väl fått diskutera saken i alla fall.
Självklart. Just nu är det han som står för den största ekonomiska inkomsten. Han har varit pappaledig i 4 månader och älskade det och skötte hemmet mkt bättre än jag gör
Det är helt osannolikt att detta skulle inträffa. Men visst, OM han ville gå hemma och OM jag tjänade såpass bra att jag kunde försörja familjen så att det räcker och blir över (jag har ingen lust att bara precis gå runt varje månad) så visst kan han få vara hemmapappa. Det vore ju rätt skönt för mig också att ha markservicen fixad.
I grund och botten: självklart!
Men om maken skulle säga något sådant skulle jag framförallt börja fundera på vad som hänt - han är inte den som vill vara hemmapappa direkt.
Varsågod, men då vill jag ha det servat så som jag gör.Och det gäller allt!
Min man ska vara pappaledig snart och det ska bli spännande..
C
Det kan vi absolut diskutera vidare, jag har inget emot om min man tar hand om barn och hem och jag arbetar
Vi måste dock ändå diskutera när och hur det skulle ske och under hur lång period han har tänkt sig.
Nej det skulle inte vara möjligt sålänge jag ammar.
Vi hade nog diskuterat saken. Jag vet att det är det han vill, egentligen, men det är inte ekonomiskt möjligt just nu. Även om jag tjänade så bra att det räckte till att betala huslån, mat och andra räkningar, så innebär det ju en ekonomiskt försämrad situation om en slutar jobba (särskilt om man inte har föräldradagar kvar att plocka ut). Diskussionen skulle i så fall handla om hur vi skulle prioritera ekonomiskt. (Sparande, resor m.m.)
"Javisst, absolut" är det alternativ som kom närmast verkligheten i vårt fall.
När maken skulle tillbaka till jobbet efter sin föräldraledighet när sonen var knappt två år skulle han förflyttas till en position han inte ville ha så vi bestämde utan vidare diskussion att han skulle fortsätta vara hemma åtminstone ett halvår till medan vi stakade ut nya "karriärsplaner".