Karlstad förlossning
Hej, någon som vet hur karlstad förlossning är? Nu (redan börjar jag bli nervös) ska föda i Januari...
Har haft så ont denna vekca och kännt mig så ensam.
Hej, någon som vet hur karlstad förlossning är? Nu (redan börjar jag bli nervös) ska föda i Januari...
Har haft så ont denna vekca och kännt mig så ensam.
Jag födde på karlstad BB -06 och det var otroligt bra o omtänksam personal...
Jag förlorade dock lite blod och fick utan disskution hamna på eftervården... men där var allting jätte bra. Alla mammor och barn som behöver kollas eller övervakas lite efter förlossningen får komma till avd11 efteråt och ligga kvar där.
Om du är förstföderska får du välja om du vill ligga på avd11 med personal eller på patienthotellet... Men bara om du oroar dig. Så om du är nervös för något så kan du be om att placeras där. Super bra personal att disskutera det med :D:D
Du ligger kvar på avd tex om du föder kl 23.00 på kvällen så brukar du oftast få sova kvar på förlossningsavdelningen om du är trött och inte orkar "byta". Och du blir aldrig flyttad till patienthotellet förens du själv kan GÅ dit.... dom vill se att du orkar med att stå på benen m.m och det är ju en bit att gå :)
Att dom säger att du ska vara där ifrån efter minst 6 timmar är för att många föräldrar ber om att få gå nästan direkt.... Därför vill dom ha de 6timmarna som en liten gräns... :)
Så ingenting att oroa sig för ;) De är super bra där.
Det är så skönt att få höra vad alla tycker.
AnnaOchRebecca: Det låter ju ändå bra där tycker jag...
Det är ju lite delade åsikter om patienthotell och så... Men jag hoppas verkligen att det blir en bra förlossning för mig och min bebis + sambo.. Längtar till januari då det är dax!
Men kan man få lite hjälp med att sköta bebis första gången och så? och ammning och sånt, får man hjälp med det?
När jag var där -07 så hade de information i en lite grupp om amning som jag gick på. Detta var någon dag efter jag hade fött. Där berättade de en del och så fick man ställa frågor.
jaha, var det en bra info?
Widgren: Amningen fick jag hjälp med på plats, direkt efter förlossingen och de timmar vi låg kvar innan vi gick till patienthotellet.
Ja då det var det. Jag hade sån himla tur så ammningen funkade från start men jag fick lite tips om hur bebisen skulle ligga för att man inte skulle få sår på brösten och sånt. Sen vet jag ju att endel funkar det inte för trotts alla goda råd och så vidare. Jag hoppas att nästa bebis är lika "lättvindig". Men man vet ju aldrig.
min tös föddes i karlstad i oktober 06. Jag kommer inte ihåg så mycket från den natten men jag vet att jag tyckte personalen var väldigt bra. det fanns en underbar uska som hade praktik då, jag hade skrivit i förlossningsbrevet att jag ville slippa vara naken så mycket som möljigt. uskan var jätte noga med att försöka skyla mig men i det tillståndet så struntade jag fullständigt om jag hade en filt eller nåt över mig. Jag förlorade ganska mycket blod och hamnade på avd 11 (tror jag det var) personalen där var jättesnälla och hjälpte oss på alla möjliga sätt. vi hade tur att få ett familjerum så att pappan kunde bo kvar med oss. Kan varmt rekomendera karlstad bb ( om det nu finns kvar)
Jaha, men det är ju bra att man fick hjälp med ammning innan man får gå till patienthotellet..
Förlossnings brev o så, är det nått man skriver själv eller gör man det hos BM innan förlossning?
Hur har det funkat för er som fött tidigare när det gäller mat och sånt på förlossningen, Hur mycket bör man ta med sig och hur mycket får man där, det verkar vara så olika från olika län så jag tänkte bara dubbelkolla.
Ja, om du hamnar på patient hotellet så kan du när som hellst på dygnet gå till avd 11 eller förlossningen för att få råd och stöd... där är dom mkt hjälpsamma. Dessutom finns avd 10 oxå (förtidigt födda barn), där kan man oxå få en massa hjälp... man får även gå dit och pumpa ur brösten under sjukhus vistelsen... där är dom näst intill proffs :D Mycket mycket handlar om amning där och du kommer inte bli nekad hjälp :D Har själv jobbat där i 8veckor :D
Föder ni efter kl 11 på på förmiddan blir ni kvar på förlossningen, då en läkare ska kolla barnet när han/hon är minst 4h.
Läkaren gör sista ronden vid 15, så får ni efter 11 på fm så blir man kvar på förlossningen fast i ett samvårdsrum.
Dom kan 'ven skicka er till avd 11, men som dom sa till oss så ligger man kvar på förlossningen-.
Jag ska dit vilken dag som helst & klämma ut mitt första barn! Så kan jag lämna en liten rapport när jag kommer tillbaka
Ja, gör gärna det! Va spännande! Hoppas allt går bra och att ni får en fin förlossning!! =) Lycka till!!
Nu så kan ni få en färsk uppdatering från mig Födde min son där nu den 11/12 personalen var helt underbar, blev bra bemött redan på telefon då jag ringde och berättade att vi var på väg in! När vi kom dit kom glad & trevlig personal och tog emot oss, finns ingenting att klaga på! Vi hamnade förståss i ett skiftbyte men det märktes inte av, den gamla personalen kom in & presenterade den nya som var lika trevliga, pratsamma, lätta osv
Efter födseln hamnade vi dock på avd 11 pga att jagvar tvungen att sys på operation & hade långt blodvärde! Personalen där var oxå helt underbar, det var en sköterska tyvärr som vi inte kunde med, hon var inte alls lika trevlig som de andra! Denna var kort små grinig av sig det kändes väldigt tråkigt men vi träffade bara henne en dag av de 3½ vi var där!
Något ni funderar över bara ni frågar
Tyckte min förlossning gick "lätt" trodde inte det skulle vara så "enkelt" Började med att jag vaknade på morgonen vid 7 lätt mensvärk, jaja tänkte ja men de har jag ju haft förut med, timme senare gick även slemproppen, tänkte ja jaha nu kom den med kanske det händer nått snart.... Efter ytterliggare en timme så började jag få lite mera ont men jag hade ju ingen tanke på att klocka värkarna som så utan jag levde livet som vanligt, jag ville väll lägga mig och sova en stund till men sambon såg på mig att jag borde nog vara uppe iställe men jag ville ju såklart försöka somna om men det gick inte för det blev ännu lite starkare i värkarna! så jag gick väl upp & tog mig en dusch skönt var det men när jag väl kom ur duschen kände jag mig lite konstig kunde inte få i mig nån mat antagligen för mensvärken.. Till slut sa sambon åt mig nu packar jag i bilen så åker vi till förlossningen om inte annat för koll iaf, men det va ju inte jag så pigg på skulle ja föda barn nu??nej jag har ju inte så ont sa ja till han! men men det slutade väl med att han fick in mig i bilen iaf vet att jag hade kl värkarna då på 20min iaf,, vi hade iaf lite mer än 10mil till förlossningen... Väl i bilen så släppte det på som attanas sen vi hade åkt knappt 5km utanför orten så hade jag värkar på 7min som SNART var nere i 3-4 min mellan gick fort där.. kom till förlossningen vid 11 tidenpå fm då fråga bm mig om jag inte ville sätta mig i ett varmt bad för & koppla av, men först skulle jag bli undersökt vilket visade att jag var öppen 2cm redan, sen ner i badet satt jag i 10-15 min tror jag sen kände jag mig trött & ville bara upp & då började det ta i mer i värkarna! Kom iaf upp tillbaka till sängen blev undersökt igen öppen då 4cm, låg ett tag till sen kollade de mig igen då öppen 5-6cm frågade de om jag ville ha lustgasen jag pratat om självklart sa jag, hade ju inte en tanke på att ta den nu trodde ju man skulle ha JÄTTE ont men men! efter ha haft den mot ansiktet så blev man ju helt snurrig vet inte vart tiden tog vägen men fort gick det mot slutet tyckte de.. 17.42 är sen sonen född... Fatta ingenting sammandragningar som man haft under graviditeten kände jag ju av & sen vänta jag på att jag skulle bajja på mig men de visade sig det var junior som tryckte på rätt vad de var låg han på mitt bröst kände ju inte när han kom ens... HALLÅ vart var den där hemska smärtan osv man hört talas om??
Jag var nöjd med salen ljus & fint helt perfekt! Sambon gillade all personal han var hel nöjd blev väldigt bra bemött & de rapporterade till han hela tiden vad som hände osv!
Önskar dig lycka till & hoppas den blir lika underbar för dig som mig, skriv gärna o berätta
tack för så mycket info! Jätte kul att höra att allt gick bra!!! =) Grattis till sonen och hoppas allt går bra i fortsättningen!! Härligt att höra någon som inte hade så fruktansvärt ont som alla säger att det gör. Har själv sammandragningar rätt ofta och en del av dem gör ont, så jag har varit lite nervös hur ont det kommer göra.
Men tack så mycket!! God jul!