• MaryD

Karlstad förlossning

Kommer precis från en tråd om hemgång från BB. Hur har ni upplevt det på BB i Karlstad?

Jag har inte legat där sen 2002 då min son föddes och fick då känslan av att de ville att man skulle "packa sig därifrån" så snart så möjligt (möjligt att jag bara inbillade mig det).

Men hur är det nu? Hur har ni upplevt det? Känner man sig välkommen att ligga kvar?

• MaryD

Miss Snö skrev 2008-11-19 20:22:07 följande:

Jag ville åka hem efter 2 dygn men de ville inte släppa iväg mig. Men då var min son liten för att vara född i v 40+2. Fast han mådde prima när jag ville åka hem.
    Men då var deras anledning att vilja hålla kvar dig att din son var liten då?
  • MaryD
    Frezalo skrev 2008-11-20 20:36:21 följande:
    Finns ingen vanlig bb-avdelning i Karlstad. Om man haft en komplikationsfri förlossning får man ligga kvar på patienthotellet, men from 080101 finns det inga bm där.
    Ja, på patienthotellet låg jag med mitt första barn. Jag hörde at bm inte fanns där längre nu och känner viss besvikelse då jag tyckte det var hela grejen med patienthotellet.

Så om jag haft en komplikationsfri förlossning så hänvisas jag alltså till patienthotellet eller hem?
    Efter hur lång tid då?
  • MaryD
    Frezalo skrev 2008-11-20 20:55:58 följande:
    Efter 6 timmar görs en sk hemgångskontroll och om allt är ok så får man åka hem. De där 6 timmarna är nån magisk gräns för att inte sjukhuset ska stå ansvarigt om något skulle gå på tok.
    Que? Gå på tok?
  • MaryD
    Frezalo skrev 2008-11-20 21:02:35 följande:
    Menar att man måste stanna 6 timmar eftersom de flesta komplikationer som kan uppstå EFTER en fl kommer inom den tiden, och då är man fortfarande kvar på lasarettet. Man får gå hem tidigare om man vill, men då får man skriva på ett papper om att sjukhuset frånsäger sig allt ansvar om något skulle bli galet.
    Ha ha ha! Jag trodde du menade tvärtom: Att de vill få iväg en fort efter dessa sex timmar för att sedan slippa ta ansvar för de komplikationer som kan uppstå efter det

Shit, du höll på att få mig att föda i nåt annat land
  • MaryD
    Frezalo skrev 2008-11-20 21:10:02 följande:
    Nja, svenska sjukvården har inte sjunkit RIKTIGT så lågt... än...
    Ha ha! Vilken faslig tur Då får det bli en rajd till Karlstad förlossning om sex veckor
  • MaryD

Widgren: Amningen fick jag hjälp med på plats, direkt efter förlossingen och de timmar vi låg kvar innan vi gick till patienthotellet.

• MaryD
    Widgren skrev 2008-11-21 14:09:43 följande:
    Jaha, men det är ju bra att man fick hjälp med ammning innan man får gå till patienthotellet.. Förlossnings brev o så, är det nått man skriver själv eller gör man det hos BM innan förlossning?
    Man brukar sammanställa tillsammans med bm önskemål om bedövning osv. En del skriver säkert förlossningsbrev också. Jag tycker det är onödigt eftersom bm på förlossningen läser journalen där man angett önskemål m.m.
Svar på tråden Karlstad förlossning