• Anonym (orolig)

Hjälp! - Är min man en missbrukare av alkohol??

Maken har sedan vi träffades varit en storkonsument av alkohol. Han har sedan vi fick våra barn minskat ner på sitt alkoholintag.

Så här ser det ut i dag:
    -Någon gång i bland (genomsnitt varannan månad)blir han full på en av helgdagarna efter att jag har lagt mig. Somnar i soffan. Luktar alkohol dagen efter.
    -Dricker flera gånger i veckan folköl, 3,5 procent. Mellan 1-3 halvliterburkar per gång.
    -Reser periodvis i jobbet, dricker alltid ett par halvliter öl på restaurangen på kvällen. Hör i bland att han låter påverkad när vi pratar. han är då ensam.
    -På fester el andra sociala sammanhang är det alltid han som blir fullast. Han kan tom bli packad fast ingen annan är det.
    -På semestern slinker det lätt ner två tre halvliter till lunchen, kanske på kvällen oxå (inte varje dag, men på semresorna...)
    -Har någon gång tagit till alkoholen för att dämpa stress.
    -Tex vid vår förlovningsmiddag på tu man hand drack han i ett högre tempo och blev rätt full. Jag blev jättebesviken efteråt.
    -tar han en whiskey på helgkvällen så är det inte en fyra utan en 8-10. Och i bland blir det två...

Finns massor av tillfällen som jag tycker det är för mycket alkohol. Har ovan försökt ge en ungefärlig bild av hur hans alkoholpersonlighet är.

Jag har många gånger varit arg, ledsen osv över att han aldrig kan sätta stopp. Jag hade inte brytt mig om han drack för mkt ngn gång i bland... Är själv ingen nykterist utan dricker gärna vin på helgerna och har varit "packad" när jag varit yngre. Tycker även det är ok att man tar ett glas vin på söndag till lunch. I bland får jag avsmak när jag ser att han drar i väg och dricker då ingenting. Det är inte alltid att han dricker mycket och starkölen kommer bara fram på helgkvällen.

Jag tror absolut inte att han är beroende ännu men tycker att det bara är för mycket alkohol. När vi bråkar om detta undrar han "på vilket sätt det drabbar mig"??. Där har jag svårt att argumentera. Bortsett från personlighetsförändringen (som alla får när de dricker) är det svårt att bemöta det. Jag mår bara så uselt av detta. Är han bara en storkonsument och att vi är olika där.

De gånger han blivit full här hemma i soffan har han ångrat sig dagen efter och tyckt det varit onödigt och har därmed skärpt till sig ett tag efteråt.

Han tar för det mesta sitt ansvar när det gäller barnen, så där har jag inget att klaga på. Att det går ut över det...

Hjälp! Är jag känslig eller? Får tankar i bland att jag måste lämna honom eftersom det inte hjälper med mitt "tjat". Mina känslor finns där för honom och så har vi barn i hop. Ska man bara acceptera det hela så slipper man i alla fall bråken??

Tack för att ni orkade läsa!

• Svar på tråden Hjälp! - Är min man en missbrukare av alkohol??
  • Tavelkrok

TS, ditt senaste inlägg ger ju en aning mer nyanserad bild av hur det sett ut vilket självklart är relevant i sammanhanget. Med den bakgrunden så kommer dagens konsumtion i ett annat ljus. Uppenbarligen så dricker han inte för att njuta av drycken i sig utan för effekten. Om du ser en ökande tendens så är det fara å färde. Sen kan jag inte riktigt släppa tanken att han dricker mer än det du ser. Att gå från den konsumtionen du nämner i ditt senaste inlägg till dagens relativt blygsamma intag verkar smått otroligt. Genom sin tidigare konsumtion har han utvecklat en tolerans som inte försvinner bara sådär, så när han är märkbart berusad har han utan tvivel druckit mer än det du skriver i exemplet.

Med det i tanken så kan han vara på väg åt fel håll. Men jag hävdar fortfarande att det är fel väg att gå in och försöka förändra och styra honom. Han måste komma till insikt själv, vill han inte göra något åt det så kan ingen annan få honom att ändra sig heller. Det är återigen konsekvenser det handlar om. När konsekvenserna av hans drickande blir tillräckligt jobbiga så kan han bli motiverad att lägga om kurs.

• Tavelkrok
    Anonym skrev 2008-06-25 09:09:57 följande:
    Hur kan du skriva att mannen inte är storkonsument av alkohol? Att dricka mer eller mindre varje dag och att dessutom allt som oftast bli berusad av det är konsumtion av hög grad. Allt över detta är ju missbruk, jag menar en alkolist sedan många år dricker naturligtvis enormt mycket mer, men då har det ju gått långt i missbruket (har precis läst boken "snälla mamma sluta dricka)! TS vill INTE att hennes man ska hamna där och hon har all rätt att vara orolig! De har små barn och mannen kan INTE kontrollera sitt drickande och detta kommer med all säkerhet att försöra deras relation om inget händer! Att sedan berätta om hur enormt mycket mer man drack själv eller hur mycket man kan dricka är ju rätt orelevant i sammanhanget!
    Att definiera vad som är storkonsument går inte eftersom det är ett relativt begrepp. En som dricker 10 folköl varje vecka är storkonsument jämfört med en som dricker en. Det är därför jag beskriver hur en storkonsument som jag själv drack. I exemplet som gavs dricker han varannan dag de veckor han reser och när han inte reser kan det bli någon folköl på vardagskvällarna. Enligt mitt förmenade är inte det något missbruk eller överkonsumtion. Att det däremot kan eskalera är en annan sak och det måste man vara vaksam på. Då tyder det på ett medicinskt användande. Sen finns det andra aspekter, att han inte är berusad inför barnen är ju bra men att han vill berusa sig på kvällarna när resten av familjen sover är inte ett bra beteende, tyder också på effektsökande. Det är det jag menar med att det finns mönster som man ska passa på.

www.aa.se/texter/read.php&start=0

Det är en länk till tolv frågor som egentligen bara den som dricker kan svara på men det kan ändå ge en fingervisning om hur man dricker och tänker om man är alkoholist.
  • Anonym

Jag menar storkonsument i begreppet att riskera bli beroende och utveckla alkolisim!! Jag vet inte vad du har för erfarenhet utifrån ett medicinskt perspektiv, men det finns forskning på detta som visar risker med hög alkoholkonsumtiom! Sedan kan man ju jämföra olika människor, men det blir ju rätt tramsigt, eller hur? Klart att en som dricker en snapps i månaden är storkonsumtion om man jämför med en som bara tar en snapps till midsommar!

Jag vet lite om detta eftersom min pappa är alkolist (fast han alltid skött sitt jobb som högutbildad chef mm.) Jag vet att det bli mycket mer alkohol under tjänsteresor eftersom man trots att "skärper till sig" hemma. Min pappa var aldrig raglande full eller körde full eller betedde sig illa, men trots det alkolist (läkare har sett det på levervärden, hans hälsa är kass mm).

jag vill därför råda TS att gå på sin magkänsla! Även om din man inte är full inför barnen (jag förstår att du inte vill att han ska framstå som en usel människa), så är han på väg åt fel håll. Jag vet inte hur gammal han är??? Min pappa är nu 65 år och ser ut som ett levsnde skelett (det gjorde han inte när han var 40 år). Han har alltid varit en bra pappa, men jag antar att man mamma fått lida över "missbruket".

jag förstår att han inte dricker fyra flaskor själv idag, men han har trots allt gjort det och utvecklat en tolerans (jag hade väl dött av fyra flaskor).

Vad jag menar är att fortsätter han så här kommer han att utveckla en alkolism, så ta tag i det nu!

Tavelkrok skrev 2008-06-25 10:53:53 följande:
    Att definiera vad som är storkonsument går inte eftersom det är ett relativt begrepp. En som dricker 10 folköl varje vecka är storkonsument jämfört med en som dricker en. Det är därför jag beskriver hur en storkonsument som jag själv drack. I exemplet som gavs dricker han varannan dag de veckor han reser och när han inte reser kan det bli någon folköl på vardagskvällarna. Enligt mitt förmenade är inte det något missbruk eller överkonsumtion. Att det däremot kan eskalera är en annan sak och det måste man vara vaksam på. Då tyder det på ett medicinskt användande. Sen finns det andra aspekter, att han inte är berusad inför barnen är ju bra men att han vill berusa sig på kvällarna när resten av familjen sover är inte ett bra beteende, tyder också på effektsökande. Det är det jag menar med att det finns mönster som man ska passa på.www.aa.se/texter/read.php&start=0Det är en länk till tolv frågor som egentligen bara den som dricker kan svara på men det kan ändå ge en fingervisning om hur man dricker och tänker om man är alkoholist.
  • Anonym

TS skriver inte att det är någon folköl på vardagskvällarna, hon skriver att "Dricker flera gånger i veckan folköl, 3,5 procent. Mellan 1-3 halvliterburkar per gång" och hon skriver att när han reser dricker han sig berusad (hon hör det på rösten) och jag antar att detta är på vardagar!

Tavelkrok skrev 2008-06-25 10:53:53 följande:
    Att definiera vad som är storkonsument går inte eftersom det är ett relativt begrepp. En som dricker 10 folköl varje vecka är storkonsument jämfört med en som dricker en. Det är därför jag beskriver hur en storkonsument som jag själv drack. I exemplet som gavs dricker han varannan dag de veckor han reser och när han inte reser kan det bli någon folköl på vardagskvällarna. Enligt mitt förmenade är inte det något missbruk eller överkonsumtion. Att det däremot kan eskalera är en annan sak och det måste man vara vaksam på. Då tyder det på ett medicinskt användande. Sen finns det andra aspekter, att han inte är berusad inför barnen är ju bra men att han vill berusa sig på kvällarna när resten av familjen sover är inte ett bra beteende, tyder också på effektsökande. Det är det jag menar med att det finns mönster som man ska passa på.www.aa.se/texter/read.php&start=0Det är en länk till tolv frågor som egentligen bara den som dricker kan svara på men det kan ändå ge en fingervisning om hur man dricker och tänker om man är alkoholist.
  • Anonym (orolig)

Tompavan:
    Effektsökande som du skriver tror jag att det handlar om. För tillfället är vi pressade (tre småbarn) och maken har även ett krävande jobb med lite egentid. Han och jag hanterar den pressen på olika sätt tror jag.

Dock går han inte och smådricker så att han luktar alkohol. Om det bara erbjuds en öl typ så kan han likaväl avstå och dricka ramlösa.

Han är en person som är ganska "spänningsökande". Han älskar dykning och har hoppat fallskärm flera gånger. Dock får han utöva detta mindre i dag, nästan ingenting. Han är en känslomänniska som älskar att flyta in i musiken och även när han är nykter kan musiken bli som en "drog". Till vardags är han väldigt rationell, fokuserar på arbetet och självklart familjen på ledig tid. Svårt att förklara, men försöker beskriva hans personlighet...

• Anonym (M)

Jag tycker också att det är självklart att man kan ställa krav på varandra. Är man en familj så ska den ju fungera tilssammans.

Att medvetet dricka för att straffa någon annan ÄR sjukt och inte normalt. Alla alkoholister följer inte samma mönster så jag tycker att man kan säga att din man har uppenbarliga alkoholproblem.
    När du pratar med honom nykter, vad säger han då?
    Vad tycker han om att du blir sårad av hans beteende och saker han säger när han är full? För bara för att man är full får man ju inte säga vad som helst!

Min man blir stöddig och ful i munnen när han dricker mycket och jag brukade ta för vana förut att skriva upp det han sa när han blev full (utan att han märkte det) och sen läsa upp det för honom när han var nykter. Det var MYCKET effektivt.

• Anonym (*****)

Om det bara är Tompavans inlägg du svarar på och lyssnar till, så varför skickar du inte via inbox istället för att få en massa svar här som du ändå inte reagerar på?

Anonym (orolig) skrev 2008-06-25 11:18:56 följande:

Tompavan:Effektsökande som du skriver tror jag att det handlar om. För tillfället är vi pressade (tre småbarn) och maken har även ett krävande jobb med lite egentid. Han och jag hanterar den pressen på olika sätt tror jag. Dock går han inte och smådricker så att han luktar alkohol. Om det bara erbjuds en öl typ så kan han likaväl avstå och dricka ramlösa. Han är en person som är ganska "spänningsökande". Han älskar dykning och har hoppat fallskärm flera gånger. Dock får han utöva detta mindre i dag, nästan ingenting. Han är en känslomänniska som älskar att flyta in i musiken och även när han är nykter kan musiken bli som en "drog". Till vardags är han väldigt rationell, fokuserar på arbetet och självklart familjen på ledig tid. Svårt att förklara, men försöker beskriva hans personlighet...
  • Anonym (orolig)

Anonym:
    Jag har svarat på flera inlägg här i tråden om du tittar efter. Dock har det Tompavan skrivit påverkat mig mest kanske beror det på hans egna erfarenhet som nykter alkoholist i dag.

• Anonym (*****)

Så om jag är sjuksköterska på en alkoholklinik och jobbat med det i 10 år så är inte mina kommentarer intressanta! Tompavan tycker att din mans alkoholnivå är rimlig - det borde säga dig mer än det jag skriver!

• Anonym (orolig)

Anonym:
    Jo absolut! Vet inte om du följt diskussionen. Jag uppfattar inte att Tompavan tycker att min mans alkoholdiskussion är rimlig.

Skriver mer senare.... läggdags av barn...

• Anonym (orolig)

Anonym (M):
    Jag har gjort exakt samma sak en gång tidigare och det hade hyfsad effekt på min man.

I kväll kommer maken hem från flyget med taxi och han luktar öl/alkohol. Han är inte påverkad men har uppenbarligen druckit på flygplatsen när han väntat. Hade han haft bilen till flygplatsen tror jag inte att han hade druckit. Det brukar vara mest de gånger han tar taxi.

Jag reagerar direkt och tycker det är så förbaskat onödigt. MEN har tagit till mig det ni skrivit här om att inte tjata och gå på. MEN tänker prata med honom senare i kväll om det. Han är i dag ingen alkoholist men fortsätter han med det här beteendet så är det stor risk att han blir det.

Har ni tips om hur jag kan prata med honom??

Jag kommer att ändra taktik och inte angripa honom. Läste den länken som någon skickade med Lena Holfe att där jämförs alkoholmissbruk med cancer. Båda två är en sjukdom. Går inte in på det men jag fick mig en tankeställare om mitt "angripsätt" kring det hela.

Dock kan jag inte vänta och tiden, åren går för att invänta konsekvenserna...
    Men hur ska jag ta upp det hela med honom? Tror han delvis är mottaglig. Han har varit det många gånger tidigare när vi pratat. Han håller inte på och förnekar hela tiden utan har många gånger skärpt till sig när jag pratat med honom.

Tacksam för råd av er!

• Anonym (orolig)

Maken hade druckit öl på flygplanet då det serverades i går. Väntade med kommentaren tills barnen lagt sig och pratade med honom senare.

Försökte under samtalet se på alkoholen som det faktiskt var en sjukdom, typ cancer. Maken kommenterade att han får mer respekt för mig och min åsikt när jag pratar på det här sättet.

Den länken om Lena Holfe som "anonym" skickade har jag läst och det har stärkt mig i hur jag ska bemöta hans drickande. Kommer säkerligen känna mig frustrerad men när man vet att tjat och påhopp inte hjälper så är det lättare att luta sig tillbaka.

Ha en bra dag alla!

• RRM

Hej! Jag tycker att det är viktigt att lyssna på magkänslan och lita på den, och tänka på vad du själv vill och vad som är bra för dig. Själv så är jag uppvuxen mex en pappa som drack, dras till männ med samma problem som min far. Nu är jag trött på att tro att jag kan förändra mannens drickande, jag är en medberoende människa som har lätt att glömma bort mig själv måste hjälpa mig själv. Trött på destruktiva förhållande ger bara oro och ångest, förlåter mig själv för jag visst iinte bättre...vet att min barndom har påverkat mig. Nu ska jag söka hjälp. Ska nu flytta...inte lätt beslut, svårt att lita på mina beslut men vet att det är bäst för mig. Jag ger tips att söka upp Alannon eller Aceoa finns grupper i hela landet gå in på nätet och kolla.

• Anonym (missbrukat ord)
    Anonym (M) skrev 2008-06-24 13:25:50 följande:
    Min man har alltid skött sig i veckorna men spårat ur på helger och på fester. Han har även använt alkohol för att trösta sig när det har varit stressigt (då endast på helgerna).
    Efter mycket tjat från mig insåg han att han inte drack normalt och tog kontakt med en alkoholklinik. Där sa dom att det finns olika varianter av alkoholister och att han var en typisk helg och fest alkoholist. På kliniken har dom hjälpt honom att få insikt i vad har han har för problem och vad man kan göra åt det.
    Alkoholism är ett extremt missbrukat begrepp. Det tar många år av intensivt supande för att utveckla ett fysiskt alkoholberoende. Att kalla ovanstående för alkoholist är ett hån mot riktiga alkoholister och slöseri på vårdresurser. 
    Har man taskiga alkoholvanor är det bara att ta sig i kragen och sluta, INNAN man blir alkoholist.
Svar på tråden Hjälp! - Är min man en missbrukare av alkohol??