Hjälp! - Är min man en missbrukare av alkohol??
Jag går emot resten här. Mängden din man dricker tycker jag inte är oroväckande direkt. Tycker däremot att det finns ett begynnande mönster och tendenser på visst drickande och om han inte är vaksam så skulle det kunna eskalera. Nu vet jag inte hur mycket du märker men själv gjorde jag så att jag tog en eller två folköl på kvällen men hade mitt förråd undangömt och där drack jag istället desto mer. Sökte ensamhet hemma för att kunna dricka ifred. Gjorde mig små ärenden till garage och förråd etc. Folkölen var till för att förklara alkoholdoften.
En bidragande faktor i mitt fall som resulterade i ett felaktigt drickande var att min fru var rabiat anti-alkohol, hon drack själv men med extrem måtta. Hon var extremt kontrollerande och påpekade ständigt vad och hur mycket jag drack. Det gjorde att jag, för att undvika konflikter, gömde och smög. På fester ibland så kunde det bli för mycket, särskilt om hon började påpeka att jag hade druckit två öl redan, då kunde jag dricka mer bara för att visa att jag bestämmer själv. Så att kontrollera genom tjat och förmaningar är inte en bra väg. Då är det bättre att låta honom dricka men att låta det få konsekvenser. Inget sex t ex om han har druckit. Om han dricker så håller han sig på armlängds avstånd till dig. Likadant om han dricker och ska upp på morgonen så får han sköta sin egen väckning, du blandar dig inte i det. Lite såna småkonsekvenser men utan förmaningar och tjat kan göra att han själv tar ansvar för sitt drickande. Kort sagt, låta det bli lite besvärligt om han inte sköter det.