• Anonym

Hjälp! - Är min man en missbrukare av alkohol??

"-Någon gång i bland (genomsnitt varannan månad)blir han full på en av helgdagarna efter att jag har lagt mig. Somnar i soffan. Luktar alkohol dagen efter.

Inte så bra, men kan vara hans sätt att varva ner och fly bort en stund. (som sagt, inte så bra)

-Dricker flera gånger i veckan folköl, 3,5 procent. Mellan 1-3 halvliterburkar per gång.

Oj, det tycker jag inte är något att "bråka" om öht, 1-3 folkis är ingenting i mina ögon?!

-Reser periodvis i jobbet, dricker alltid ett par halvliter öl på restaurangen på kvällen. Hör i bland att han låter påverkad när vi pratar. han är då ensam.

Han kopplar förmodligen av det vardagliga stressiga livet när han reser och unnar sig då en öl eller två. Skulle jag inte anmärka på.

-På fester el andra sociala sammanhang är det alltid han som blir fullast. Han kan tom bli packad fast ingen annan är det.

Kan vara pinsamt kanske, men inget att tjafsa om heller tycker jag. Är det fest så är det.

-På semestern slinker det lätt ner två tre halvliter till lunchen, kanske på kvällen oxå (inte varje dag, men på semresorna...)

Ja, så gör nog de flesta på sina semestrar?!!

-Har någon gång tagit till alkoholen för att dämpa stress.

Se mitt första svar, samma sak här.

-Tex vid vår förlovningsmiddag på tu man hand drack han i ett högre tempo och blev rätt full. Jag blev jättebesviken efteråt.

Sånt kan hända alla, men inte så kul för dig, det förstår jag. (förstår säkert han också?!)

-tar han en whiskey på helgkvällen så är det inte en fyra utan en 8-10. Och i bland blir det två...

Jag tycker inte alls att han dricker för mycket eller oroväckande. Men det kan å andra sidan bero på att jag har ett umgänge som dricker alkohol i denna stil/mängd och det har kanske inte du?
    Jag menar att ni inte är "jämnspelta" i detta, eller hur man nu ska säga.

• Anonym

TS - alkolist eller ej...din man har ett missbrukarbeteende! Din oro säger ju nått om det eller hur? Eftersom du lider av detta har ni problem, så enkelt är det! Även om han inte är alkolist i ordets rätta bemärkelse så kan detta beteende leda till ett missbruk längre fram. Alkohol är en stor del av din mans liv och självklart kan man bli för full ibland, ta en folköl varje dag, drick öl på lunchen på semestern, ta ett par glas vin en måndag kväl mm, mm - men problemet här är ju att din man har ALLA ingredienserna.

Det största varningstecknet tycker jag är att du inte vet hur full han kommer att bli. Han kan inte kontrollera detta helt enkelt. Helt klart har han stora problem!!

Jag vet inte vad du ska göra....det får nog bli ett ultimatum. Prata med någon som kan detta! Ta kontakt med något alkoholcenter (anonymt om du vill) och beskrev för dem exakt det du skriver här. Det vet säkert hur du kan gå till väga.

Lycka till.

• Anonym

Det finns ju MASSOR av människor som ligger i riskzonen för missbruk, antagligen umgås du i de kretsarna, men det betyder ju inte att en småbarnsfarsa inte kan har problem med alkohol. Läser du TS alla inlägg så inser du väl att mannen har stora problem. Att supa sig full ensam när barnen och frugan har lagt sig är väl inte normalt, eller att klämma fyra flaskor vin själv!

Anonym skrev 2008-06-24 18:14:12 följande:
    "-Någon gång i bland (genomsnitt varannan månad)blir han full på en av helgdagarna efter att jag har lagt mig. Somnar i soffan. Luktar alkohol dagen efter.Inte så bra, men kan vara hans sätt att varva ner och fly bort en stund. (som sagt, inte så bra)-Dricker flera gånger i veckan folköl, 3,5 procent. Mellan 1-3 halvliterburkar per gång. Oj, det tycker jag inte är något att "bråka" om öht, 1-3 folkis är ingenting i mina ögon?!-Reser periodvis i jobbet, dricker alltid ett par halvliter öl på restaurangen på kvällen. Hör i bland att han låter påverkad när vi pratar. han är då ensam. Han kopplar förmodligen av det vardagliga stressiga livet när han reser och unnar sig då en öl eller två. Skulle jag inte anmärka på.-På fester el andra sociala sammanhang är det alltid han som blir fullast. Han kan tom bli packad fast ingen annan är det. Kan vara pinsamt kanske, men inget att tjafsa om heller tycker jag. Är det fest så är det.-På semestern slinker det lätt ner två tre halvliter till lunchen, kanske på kvällen oxå (inte varje dag, men på semresorna...)Ja, så gör nog de flesta på sina semestrar?!!-Har någon gång tagit till alkoholen för att dämpa stress.Se mitt första svar, samma sak här.-Tex vid vår förlovningsmiddag på tu man hand drack han i ett högre tempo och blev rätt full. Jag blev jättebesviken efteråt.Sånt kan hända alla, men inte så kul för dig, det förstår jag. (förstår säkert han också?!) -tar han en whiskey på helgkvällen så är det inte en fyra utan en 8-10. Och i bland blir det två...Jag tycker inte alls att han dricker för mycket eller oroväckande. Men det kan å andra sidan bero på att jag har ett umgänge som dricker alkohol i denna stil/mängd och det har kanske inte du?Jag menar att ni inte är "jämnspelta" i detta, eller hur man nu ska säga.
  • Anonym

Hur kan du skriva att mannen inte är storkonsument av alkohol? Att dricka mer eller mindre varje dag och att dessutom allt som oftast bli berusad av det är konsumtion av hög grad. Allt över detta är ju missbruk, jag menar en alkolist sedan många år dricker naturligtvis enormt mycket mer, men då har det ju gått långt i missbruket (har precis läst boken "snälla mamma sluta dricka)! TS vill INTE att hennes man ska hamna där och hon har all rätt att vara orolig! De har små barn och mannen kan INTE kontrollera sitt drickande och detta kommer med all säkerhet att försöra deras relation om inget händer! Att sedan berätta om hur enormt mycket mer man drack själv eller hur mycket man kan dricka är ju rätt orelevant i sammanhanget!

Tavelkrok skrev 2008-06-24 23:45:17 följande:
    Jag vet ärligt talat inte om jag kan kalla honom storkonsument. Inte på det du nämner som exempel. Hur mycket han dricker när han är borta kan du bara gissa, går inte att veta. Starköl är vanligen 5,2-5,7% så det är inget konstigt. Hade han druckit öl som är 7,2 eller över så hade det varit en annan sak. Jag tycker han dricker ganska normalt faktiskt. Det man bör vara vaksam på är om det ökar. När jag drack så brukade jag köpa ett par flaskor vin eller en baginbox på 3L till helgen. Men sedan hade jag några flaskor sprit undanstoppade, så jag drack dels först nån whisky när jag lagade mat, vin till maten men sedan fick jag oftast i mig nästan en helflaska sprit också. Eller så drack jag upp boxen, eller hade en egen box någonstans. På vardagarna kunde det bli en kvarting om jag skulle upp till jobbet. 2 flaskor vin en vardag var heller inget konstigt.Sen att han blir lite baggig när han druckit är ju effekten av alkohol, då säger man saker man inte vågar säga annars, eller släpper banden man lägger på sig annars. Jag var riktigt vass emellanåt, särskilt om min fru tjatade om mängden. Jag höll inte igen om jag var berusad. Men i mina ögon känns det inte som det är någon direkt fara på taket faktiskt. Så länge det inte ökar som sagt.
  • Anonym

Jag blev helt chockad över era inlägg faktiskt! De har ju för sjuttsingen tre små barn ihop, så SJÄLVKLART har man rätt att ställa krav på sin partner! Att ta en återställare på morgonen som småbarnsfarsa är väl inte normalt! Att bli full på egen hand och lukta alkohol på morgonen när man ska ta hand om barn är väl inte ansvarsfullt heller? HAN har också ett ansvar att se till att familjen fungerar och att relationen är stabil. Att ALLA mår bra! Att aldrig kunna gå på fest och lite på att partnern finns till hand sför barnen (för att han alltid bli så jäkla full) är väl inte normalt. Alkohol styr hans liv!

Jag är gift med en Italienare som dricker vin varje dag, så jag är verkligen alkoholliberal till max - men detta är någon helt annat! Det handlar om att kunna styra upp och ta kontroll, vilket mannen inte kan.

Anonym (***) skrev 2008-06-25 08:55:27 följande:

Jag tycker Tompavan ger en väldigt klarsynt och klok bild av var ni är nånstans i er relation. Du TS har din del av problematiken och för att inte köra relationen i botten behöver du ändra på ditt beteende. Jag kan inte annat än hålla med om att du ÄR kontrollerande. Det är svårt att inse sitt eget problem när den andres problem verkar så uppenbart.Du behöver inte ta ansvar för hur full din man blir på en fest. Det är HANS beslut att dricka och HANS eventuella skam, om han blir för full. Vet att det är lättare sagt än gjort, du är så van vid att fokusera på hans drickande och din oro blir svår att släppa... men försök kamouflera den i alla fall, så den inte styr dina handlingar.Man kan aldrig förändra en annan människa, bara sig själv.(sen kan jag också hålla med om att han konsumerar väldigt mycket, och att det påverkar ert liv. men försök hantera DITT liv inte hans)
  • Anonym

Jag menar storkonsument i begreppet att riskera bli beroende och utveckla alkolisim!! Jag vet inte vad du har för erfarenhet utifrån ett medicinskt perspektiv, men det finns forskning på detta som visar risker med hög alkoholkonsumtiom! Sedan kan man ju jämföra olika människor, men det blir ju rätt tramsigt, eller hur? Klart att en som dricker en snapps i månaden är storkonsumtion om man jämför med en som bara tar en snapps till midsommar!

Jag vet lite om detta eftersom min pappa är alkolist (fast han alltid skött sitt jobb som högutbildad chef mm.) Jag vet att det bli mycket mer alkohol under tjänsteresor eftersom man trots att "skärper till sig" hemma. Min pappa var aldrig raglande full eller körde full eller betedde sig illa, men trots det alkolist (läkare har sett det på levervärden, hans hälsa är kass mm).

jag vill därför råda TS att gå på sin magkänsla! Även om din man inte är full inför barnen (jag förstår att du inte vill att han ska framstå som en usel människa), så är han på väg åt fel håll. Jag vet inte hur gammal han är??? Min pappa är nu 65 år och ser ut som ett levsnde skelett (det gjorde han inte när han var 40 år). Han har alltid varit en bra pappa, men jag antar att man mamma fått lida över "missbruket".

jag förstår att han inte dricker fyra flaskor själv idag, men han har trots allt gjort det och utvecklat en tolerans (jag hade väl dött av fyra flaskor).

Vad jag menar är att fortsätter han så här kommer han att utveckla en alkolism, så ta tag i det nu!

Tavelkrok skrev 2008-06-25 10:53:53 följande:
    Att definiera vad som är storkonsument går inte eftersom det är ett relativt begrepp. En som dricker 10 folköl varje vecka är storkonsument jämfört med en som dricker en. Det är därför jag beskriver hur en storkonsument som jag själv drack. I exemplet som gavs dricker han varannan dag de veckor han reser och när han inte reser kan det bli någon folköl på vardagskvällarna. Enligt mitt förmenade är inte det något missbruk eller överkonsumtion. Att det däremot kan eskalera är en annan sak och det måste man vara vaksam på. Då tyder det på ett medicinskt användande. Sen finns det andra aspekter, att han inte är berusad inför barnen är ju bra men att han vill berusa sig på kvällarna när resten av familjen sover är inte ett bra beteende, tyder också på effektsökande. Det är det jag menar med att det finns mönster som man ska passa på.www.aa.se/texter/read.php&start=0Det är en länk till tolv frågor som egentligen bara den som dricker kan svara på men det kan ändå ge en fingervisning om hur man dricker och tänker om man är alkoholist.
  • Anonym

TS skriver inte att det är någon folköl på vardagskvällarna, hon skriver att "Dricker flera gånger i veckan folköl, 3,5 procent. Mellan 1-3 halvliterburkar per gång" och hon skriver att när han reser dricker han sig berusad (hon hör det på rösten) och jag antar att detta är på vardagar!

Tavelkrok skrev 2008-06-25 10:53:53 följande:
    Att definiera vad som är storkonsument går inte eftersom det är ett relativt begrepp. En som dricker 10 folköl varje vecka är storkonsument jämfört med en som dricker en. Det är därför jag beskriver hur en storkonsument som jag själv drack. I exemplet som gavs dricker han varannan dag de veckor han reser och när han inte reser kan det bli någon folköl på vardagskvällarna. Enligt mitt förmenade är inte det något missbruk eller överkonsumtion. Att det däremot kan eskalera är en annan sak och det måste man vara vaksam på. Då tyder det på ett medicinskt användande. Sen finns det andra aspekter, att han inte är berusad inför barnen är ju bra men att han vill berusa sig på kvällarna när resten av familjen sover är inte ett bra beteende, tyder också på effektsökande. Det är det jag menar med att det finns mönster som man ska passa på.www.aa.se/texter/read.php&start=0Det är en länk till tolv frågor som egentligen bara den som dricker kan svara på men det kan ändå ge en fingervisning om hur man dricker och tänker om man är alkoholist.
Svar på tråden Hjälp! - Är min man en missbrukare av alkohol??