• Mistoffelees

Fruktansvärt ont efter insättning av spiral

Var och satt in min kopparspiral idag. Ingen rolig historia. Var inte bered på att det skulle göra så fruktansvärt ont. Blev illamående, yr och kallsvettig, var nära att svimma så ont gjorde det. Har inte fött barn, så då brukar det väl göra mera ont.

Inte så kul nu efter, får intensiva smärtattacker i perioder, som om någon körtin en kniv i magen och vevar runt, det kommer i vågor , sedan lättar de en stund för att komma tillbaka. Blir alldeles yr och kallsvettig när det händer, nästan så att jag tappar andan under tiden pga av den intensiva smärtan. Ipren hjälper inte. Hoppas verkligen det släpper snart. Har haft det så här sedan 10.00 i morse, då jag satt in den.

Någon mer som har haft det så här när ni satt in en kopparspiral? Eftersom jag inte haft spiral innan, vet jag inte om det är normalt. Det är väl livmodern som protesterar.

• Svar på tråden Fruktansvärt ont efter insättning av spiral
  • flopp

Jag satte in en spiral igår och var livrädd inför detta då jag läst alla dessa trådar. Nu vill jag bara säga att det absolut inte behöver göra så ont som det har gjort för de som skrivit här. För mig gick det HELT smärtfritt både under själv insättningen och även efter , har blött pytte lite.  {#lang_emotions_laughing}

Jag talade om för min barnmorska att jag var nervös och hon talade då om att hon skulle avbryta om jag tyckte att det gjorde för ont. Hon mena att det för henne skulle kännas som ett övergrepp om hennes patient skulle uppleva det för smärtsamt. Hon brukar istället skicka dessa till kvinnokliniken där de kan sätta in smärtstillande. Så om någon därute är orolig så ge det ett försök och be henne avbryta om det känns allt för jobbigt och be om en remis till kvinnokliniken.

• flopp
    JAG HADE INTE ONT UNDERTIDEN ELLER EFTER ATT JAG SATT IN MIN SPIRAL, vill bara vara en aningen tydlig med detta då jag själv satt och sökte information inför min insättning. Det ienda jag hitade när jag sökte var andras hemska historier (vilket är helt ok att skriva om) vilket gjorde mig livrädd. För er som står i valet och kvalet så vill jag bara att ni ska veta att för vissa har det gått bara finfint. Har fler vänner som haft samma upplevelse som jag, att det inte gjorde ont alls.

En kram till er som det gjort ont för Nalle
  • längtan84

Jag hade det precis så som du beskriver... hade det i ca tre dagar, och sedan gick det över...
    som tur var så glömmer man fort... och när allt fungerar som det skall är det värt all smärta!
    Kanske ingen hjälp nu, när du har så ont, men det kommer bättre tider!
    Lycka till!

• Tingeling83

Hej ring in och kolla så den sitter rätt , bara läst TS !!
    Jag fick med massa ont av min spiral

♥ ? * ¨
  • tryggo

Har haft kopparspiral som inte gjorde så ont att sätta in men den hamnade snett och gjorde ont under samlag så den åkte ut igen efter 1 år.
     Efter mitt 4 barn så satte jag in en hormonspiral ( sonen var väl 7-9 veckor) BM var jätteduktig Tog en Ipren en halvtimme innan. men då jag skulle byta ut den så gjorde det ONT!!! Höll på att svimma av smärta och blödde massor! BM ringde tom hem till mig för att fråga hur det hade gått. Gå till jobbet efteråt var inte ens att tänka på.

• Jeffelito

Hej' satte in en hormonspiral för lite mer än en vecka sen och det gjorde fruktansvärt ont och har fortfarande sjukt ont! Känns som någon knivhugger mig i magen från och till och är ofta jätte yr! Är det farligt? Borde jag ta ut den??

• sweetangel8403

Jag har en fråga som gäller spiralen hormon spiral ni tjejer som haft den o sen tagit ut den när fick ni tillbaka mensen? Jag tog ut min för10 dagar sen o har ej fått mens jag hade sex en vecka innan uttag och 2 dagar efteråt det enda som kommit va en rosa flytning en gång ?

• denerfarnestankar

Hej! 

Ville bara skriva nånstans om min färska men korta erfarenhet av att sätta in kopparspiral. Jag var nämligen hos BM och gjorde detta idag. Hade inte mens (men åt mitt sista ppiller idag och är inte gravid) och ca 3,5 h innan fick jag föra in 2 tabletter i slidan (conetec eller nåt liknande) 1,5 h innan tog jag 1g panamol och 400mg ipren. 

Jag var verkligen oerhört nervös innan då jag googlat runt mycket nätet om hur själva insättningen fungerar. Jag har inte fött barn men läste någonstans att detta skulle göra nästan lika ont, att det skulle vara en helt djävulsk smärta. (Önskade att jag läst ett inlägg likt detta innan jag gått till BM) Men jag försökte ändå slappna av så gott jag kunde när jag väl låg där och skulle sätta in den. För jag hade också läst att det bara blev värre om man spänner sig. Sagt och gjort. 

Först var det dags för mätning. Det var en mycket underlig känsla och ja, inte direkt trevlig. Kändes lite obehagligt och lite i magen men inte så farligt ändå. Sedan låg jag och försökte andas djupt men undermedvetet tänkte jag hela tiden på "snart kommer det" snart kommer det göra "jävligt förbannat ont". Sedan sa BM
    -"Nu är den inne". 
    - "Är den?" svarade jag. Va? Vad hände med den fruktansvärda smärtan? Visst det gjorde väl lite ont och var obehagligt, en konstig känsla. Men absolut INTE så ont som jag föreställt mig efter att ha läst diverse trådar ang. ämnet. Sedan varierar säkert detta från person till person och att jag tagit smärtstillande kan säkert ha påverkat. Men jag är verkligen positivt överraskad och tycker att alla ni som oroar er ska ta det ni läser med en nypa salt. De t behöver inte alls vara så farligt. 

En kort stund senare kändes det inte alls men några minuter efteråt smög sig en liten värk i magen/livmodern på. Det kändes väl ungefär som en kraftig mensvärk. Inte heller denna smärta var i närheten av vad jag föreställt mig. Jag gick hem (ca 15 min) från insättningen. Det gick lite långsamt, men det gick. Sedan la jag mig i soffan och var förvånad över att det inte kändes mycket alls. Unnade mig lite gott. Somnade och vaknade upp utan att känna av någon direkt smärta alls. Antar att värktabletterna slutat verka nu eftersom det var 7h sen jag tog dem. Än så länge känns det bra och jag skulle absolut inte sätta in en spiral pga av att insättningen gör så fruktansvärt ont. För det var inte alls så farligt ;) men att ta smärtstillande innan skadar säkert inte...så var inte allt för rädda!

Sen sa BM till mig att om man som jag förväntat sig att det ska göra så himla ont blir man ofta positivt överraskad och det tror jag stämmer bra! För man ska ju inte förvänta sig att det är det trevligaste man gjort i sitt liv heller.  

Så nu återstår det bara att se om kopparspiral passar för mig. Mitt humör har varit fruktansvärt under påverkan av hormoner, har även varit allmänt nedstämd och kombinerade preventivmedel får jag inte äta pga migrän. *peppar peppar*

• kalastjej

Jag satte in kopparspiral idag. Jag hade inte tänkt så mycket på det faktiskt så på vägen in till gyn.kliniken strögooglade jag lite på "kopparspiralinsättning". Jag önskar att jag aldrig hade gjort det. Så sjukt mycket skräckhistorier överallt om hur folk svimmar och blöder och åker till akuten och kräks. Jag var rädd och jag var supernervös när jag kom fram. När jag väl låg där med en ipren i kroppen och hon skulle göra själva insättningen gjorde det superont under kanske 5-10 sekunder sen var det klart. Inte alls så farligt! Efteråt hade jag typ inge ont alls. Det släppte så fort spiralen var på plats. Nu på kvällen har jag iofs haft mensvärk i vågor men jag har inte behövt ta tabletter än.

Det som gjorde det lättare för mig var:
    Att hon hela tiden talade om vad hon gjorde och hur det skulle kännas.
    Att jag andades som en yogisk blåval och verkligen koncentrerade mig på att andas.
    Det hjälpte också väldigt mycket när jag fick ligga mer platt på rygg istället för att liksom halvsitta tyckte jag.
    Hon lät mig vila lite emellan mätningen (värre än insättningen) och själva insättningen.

Ni som vill testa: Prova och bli inte alltför vettskrämd!  Det är ju inte värre än att man får säga stopp och testa något annat om det blir för mycket pain.

• iare

För mig var det bara lite obehagligt. Jag har tidigare haft väldigt smärtsam mensvärk. Jag tror nog att de som säger att det gör fruktansvärt ont inte brukar ha mensvärk och därför kommer det som en chock för dem.

• Hannathoresson

Hej!

Satte in en spiral för 4 dagar sedan och vill gärna berätta min historia - att det inte alls gjorde ont. Under några sekunder var det en underlig känsla och man blev svimfärdig. Men 2 värktabletter innan gjorde att smärtan inte alls var så intensiv.

Alltså, det behöver inte vara en mardröm att sätta i en spiral.

• Juliablomberg

Hej!

Jag satte in min hormonspiral för lite mer än 1månad sen.

När jag satte dit den gjorde det väldigt ont för mig med, jag blev också kall, yr, svettig och illamående och var nära på att svimma!

Men än idag har jag ont, det borde inte vara 1månad med smärta konstant varje dag..

Några förslag om vad jag ska göra?..

• Bebsii

Idag satte jag in en hormonspiral. Kl 14 för att vara exakt. Nu säger jag bara fyfan. 8 timmars konstant helvete. Hade ALDRIG kunnat tänka mig detta. Bara att mäta fick mig att börja blöda och gjorde otroligt ont. Jag är inte speciellt gnällig av mig och anser att jag har väldigt hög smärttröskel, men ni som beskriver känslan av att bli huggna med kniv överdriver inte. Har käkat starka värktabletter utan resultat, önskar att jag googlat hur ont det kunde göra innan så det hade varit tvek över detta alltså

• jejo91

Jag satte in en kopparspiral idag och tyvärr så är jag uppenbarligen en utav de som får ont, för FY vad ont det gjorde. Jag grät tom och fick tom hålla handen. Jag har i regel rätt hög smärttröskel, men det finns ju såklart olika typer utav smärta. Jag var helt skakis efteråt, lite chockad. Hade inte fått info om att ta smärtstillande innan heller, så det gjorde det knappast bättre. Nu har jag "molande mensvärk" och det är en fis i rymden. Var så lättad när det var över. Fy :(

• MLund

Jag satte in min spiral tidigare idag (ej koppar, utan med hormoner, jag vet inte om det har någon betydelse för hur det känns vid insättningen). Jättehärligt att läsa kommentarer om att det inte behöver göra ont, beror säkert på hur man ser ut inne i kroppen osv. Innan jag skaffade p-piller som jag använt innan, har jag haft jättemycket mesvärk, legat några dagar för att jag haft ont/vart yr och illamående (bara som lite bakgrundsinfo).

Jag vill inte skrämma någon, men insättningen idag var tyvärr något av det värsta jag varit med om tror jag. Innan hade jag inte läst några kommentarer här, men hade hört av en vän att det kunde göra väldigt ont. Jag var avslappand till en början, när bm kollade och mätte osv, kändes inte så mycket. Jag hade tagit 600 mg ipren innan, vilket jag var glad för efteråt. Unde insättningen svimmade jag. Nej, jag var inte nära på att svimma, jag var helt seriöst borta en stund. Jag tror jag svimmade av smärtan, jag har aldrig upplevt något sådant tidigare. Tensen som de satte på magen och som jag hade på ganska hög nivå hjälpte inte jättemycket för mig. När jag vaknade var jag aningen chockad, men nu gjorde det i alla fall inte ont (troligtvis på grund av iprenen jag tagit innan).

När jag kom hem mådde jag jätteilla, men hade inte så ont i magen. Efter att jag spytt upp frukosten som jag åt innan mitt besök hos bm, mådde jag mycket bättre. Ipren och alvedon har jag ätit om vartannat hela dagen, och det har hjälp bra mestadels. "Knivhuggen" som en del beskriver det, kommer då och då, men främst när man märker att värktabletterna slutat verka.

Nu, ca 17 h efter insättningen är det helt okej. Jag blir yr lite då och då och värken/huggen kommer ibland men det är mer som vanlig mensvärk, kan man säga.

Det var min upplevelse. Men som sagt, alla känner så olika.

• Lisa D

Jag tänkte skriva om min korta upplevelse nu när minnet är färskt. Jag tog 2 ipren och 2 alvedon innan insättningen. Själva mätningen gjorde ont, men hanterbart. Sen när hon väl skulle sätta in kopparspiralen, så gick det inte, hon kom in i livmodern men fick inte dit den pga att jag vred på mig av smärta. Aldrig känt en sån smärta tidigare i mitt liv, det var verkligen hemskt. Jag grät och en annan barnmorska höll mig i handen.

Men då bestämde sig barnmorskan som försökt föra in den, för att hämta en annan barnmorska som tydligen var superduktig på att sätta in just spiral. Och när denna kvinna mätta och satte in, kändes otroligt mycket mindre! Så jag tror insättningen kan kännas olika mycket beroende på hur skicklig barnmorskan är också. Gjorde fortfarande ont, men inte alls i närheten av smärtan jag upplevde tidigare.

Efteråt kände jag mig väldigt illamående och smått chockad. Satt kvar o pratade med BM ca 10 minuter efteråt, sen gick jag hem(promenad på ca 10 minuter) och det var inga problem. Det var som en extrem mensvärk efter, jag gick hem och däckade i sängen, vaknade och åt en ipren, somnade om och vaknade nu klockan 13 (satte in spiralen vid 9 imorse). Jag har fortfarande ont, men absolut hanterbart och värktabletterna hjälper dessutom. Hoppas verkligen på att det här blir bra nu, vill inte behöva utsätta kroppen för hormoner igen!

• Alice S

Vill dela med mig av min upplevelse av att sätta in kopparspiral för att alla som googlar på det ska veta att det inte bara är blod, svimningar och outlidlig smärta!

Lite kort om mig är att jag är 21år, har aldrig fött barn och har sedan 15års ålder ätit prionelle, vilket funkar bra men har haft lite problem med bla fett hår, dålig hy och trötthet pga hormonerna.

Efter att ha bestämt mig för att sätta in kopparspiral (då jag inte vill fortsätta använda preventivmedel med hormoner) började jag göra research om kopparspiralen, alltifrån skydd till biverkningar och insättning. Fick läsa den ena skräckhistorien efter den andra (som ni som läser detta säkert också har läst) och blev ordentligt nervös och orolig inför insättningen.

Ganska prick 1h innan min bokade tid tog jag 2 alvedon (paracetamol) och 2 Ipren (ibuprofen) då jag fått detta tips av min gynekolog när jag bokade tiden för insättningen. Tydligen ska kombinationen av dessa två läkemedel (paracetamol och ibuprofen) vara optimal för smärtlindring så följ detta råd!!

På ungdomsmottagningen träffade jag först en gynekolog som berättade hur insättningen skulle gå till steg för steg och visade vilka instrument hon skulle använda, detta kändes väldigt bra. När jag sedan satt i gungstolen kände gynekologen efter hur min livmoder satt och satte på lite bedövningssalva på livmodertappen, detta skulle tydligen kännas lite kallt men jag kände absolut ingenting! Därefter kom ytterligare en kvinna som jobbar på UM in för att hålla mig i handen (så har dom det vid alla insättningar oavsett om man ber om det eller ej) och hon var supergullig o liksom lite distraherande.

När gynekologen sen skulle "nypa tag" i min livmodertapp för att kunna öppna den (låter jättehemskt men finns ingen bättre beskrivning, är iaf inte hemskt!) så kände jag första absolut ingenting. Alltså INGENTING, det var som att hon inte rörde mig alls. Tydligen lyckades hon inte öppna den tillräckligt mycket första gången utan fick ta tag i livmodertappen igen och då kändes det i ca 3 sekunder, mest som att det sved till lite eller som att man skulle haft pyttelite mensvärk i 3 sekunder. Därefter skulle hon mäta min livmoder för att se att den är tillräckligt stor för att sätta in en spiral i - detta tyckte jag kändes mest av alla steg. Tar väl ca 10-20 sekunder totalt o då kändes det inte ens hela tiden, utan som lite mensvärk som kom och gick under denna tiden. Trodde att det var nu det skulle börja göra ondare och ondare men det gjorde det aldrig, för vips kändes lite som att någon körde in en tops lite gör långt i örat (fast det var i muttis) och sedan var spiralen på plats! Känslan därefter var som en svag träningsvärk i nedre delen av magen, vilket efter ca 15 minuter ersattes av en ganska normal och molnande mensvärk.

Nu har det gått prick 2 timmar sedan jag satte in spiralen och som jag skrev känns det som mensvärk men inte värre än så. Blödde pyttelite (nått stänk) hos UM men det berodde nog främst på att väggarna i muttis är känsliga för instrumenten som användes vid insättandet. Har nu binda om jag skulle börja blöda men har ännu inte kommit något!

Avslutningsvis: är såååå himla nöjd!!!! Var verkligen nervös innan men för mig var det helt i onödan! Sjävklart är det olika från person till person men låt inte "skräckhistorier" avskräcka er, det går oftast väldigt bra att sätta in :) Så gör det om det känns rätt, i värsta fall är det ju (som någon skrivit i ett tidigare inlägg) bara att avbryta!

I övrigt har jag fått OK på att använda tampong så länge den byta ca var 6e timma och det är OK att duscha men ska undvika bad (även i badkar) och sex de närmaste dagarna för att inte rubba bakteriefloran. I övrigt skyddar spiralen direkt från insättning (fick bla en broschyr om detta) så man kan sluta med tidigare preventivmedel samma dag! :)

• Chaminade

Jag har gjort tre försök med att sätta in hormonspiral. Första gången kunde inte BM ens komma in genom livmoderhalsen för att mäta livmodern pga det var för trångt. Jag var precis vid ägglossning då, så hon sa att jag skulle komma tillbaka precis i slutet av nästa mens, eftersom livmoderhalsen är lite öppen då.

Vid andra försöket var det precis samma grej: livmoderhalsen var för trång, BM kom endast in ca 4 cm och kunde inte ens mäta livmodern. Blev remitterad till sjukhusets kvinnoklinik.

Vid tredje försöket lyckades det! En timme innan insättningen fick jag en livmodertappsvidgande tablett, två st difloklenak och två st alvedon. Eftersom de två första försöken gjorde väääldigt ont så var jag väldigt nervös. 

Första gången var riktigt jobbig, andra gången gick snabbare och de insåg snabbt att det inte gick så det gjorde inte lika ont. Men smärtan jag upplevde var inte att leka med. Blev svimfärdig, kallsvettig, kraftlös och hade otroligt ont, en smärta som strålade ut i höfterna och benen ända ut i tårna och försvagade mina ben så jag knappt kunde gå. Tredje gången gillt var värst, och jag fick stanna kvar på sjukhuset i ca 1,5 h efter den lyckade insättningen pga var för svag och hade riktigt ont. Fick även göra ultraljud efteråt för att se att spiralen satt rätt, och det gjorde den, men det visade sig att jag hade en gulkroppscysta (som är ofarliga och kan uppkomma efter ägglossning) som förmodligen gjorde att det gjorde så hemskt ont för mig just då. 

Men det som är bra, mina vänner, det är att jag faktiskt inte har ont alls nu, ca sex timmar efter insättningen. Jag mår lite illa och känner mig väldigt svag, men jag har inte ont alls! Varenda försök av insättning har gjort så förbannat ont, och jag var beredd på att det skulle fortsätta göra ont, men jag känner ingenting alls. Det finns hopp! Blöder gör jag, men det kommer man ju fortsätta göra ett tag så det är bara att acceptera. 

Jag har hormonspiralen för min rikliga mens och mina svåra menssmärtor, och det är tur att jag inte har någon partner för jag skulle absolut inte vilja ha sex nu på ett tag. Blotta tanken på någon/något nära mitt underliv gör mig nervös, alla misslyckade insättningar och smärtan de har gett mig har satt sina spår.

En spiralinsättning är nog olik för alla. För mig har det gjort väldigt ont varje gång, men det behöver inte göra det för alla. Insättningen går trots allt ganska fort, och om ni är för trånga första gången - be om remiss till kvinnoklinik/ställe där man kan få utvidgande tablett så kommer det gå bra! En annan sak som är viktig är snäll och förstående sjukvårdspersonal, alla som jag har träffat under mina besök har varit väldigt snälla och gulliga och verkligen stöttat. Lycka till! 

Svar på tråden Fruktansvärt ont efter insättning av spiral