Fruktansvärt ont efter insättning av spiral
Hej!
Ville bara skriva nånstans om min färska men korta erfarenhet av att sätta in kopparspiral. Jag var nämligen hos BM och gjorde detta idag. Hade inte mens (men åt mitt sista ppiller idag och är inte gravid) och ca 3,5 h innan fick jag föra in 2 tabletter i slidan (conetec eller nåt liknande) 1,5 h innan tog jag 1g panamol och 400mg ipren.
Jag var verkligen oerhört nervös innan då jag googlat runt mycket nätet om hur själva insättningen fungerar. Jag har inte fött barn men läste någonstans att detta skulle göra nästan lika ont, att det skulle vara en helt djävulsk smärta. (Önskade att jag läst ett inlägg likt detta innan jag gått till BM) Men jag försökte ändå slappna av så gott jag kunde när jag väl låg där och skulle sätta in den. För jag hade också läst att det bara blev värre om man spänner sig. Sagt och gjort.
Först var det dags för mätning. Det var en mycket underlig känsla och ja, inte direkt trevlig. Kändes lite obehagligt och lite i magen men inte så farligt ändå. Sedan låg jag och försökte andas djupt men undermedvetet tänkte jag hela tiden på "snart kommer det" snart kommer det göra "jävligt förbannat ont". Sedan sa BM
-"Nu är den inne".
- "Är den?" svarade jag. Va? Vad hände med den fruktansvärda smärtan? Visst det gjorde väl lite ont och var obehagligt, en konstig känsla. Men absolut INTE så ont som jag föreställt mig efter att ha läst diverse trådar ang. ämnet. Sedan varierar säkert detta från person till person och att jag tagit smärtstillande kan säkert ha påverkat. Men jag är verkligen positivt överraskad och tycker att alla ni som oroar er ska ta det ni läser med en nypa salt. De t behöver inte alls vara så farligt.
En kort stund senare kändes det inte alls men några minuter efteråt smög sig en liten värk i magen/livmodern på. Det kändes väl ungefär som en kraftig mensvärk. Inte heller denna smärta var i närheten av vad jag föreställt mig. Jag gick hem (ca 15 min) från insättningen. Det gick lite långsamt, men det gick. Sedan la jag mig i soffan och var förvånad över att det inte kändes mycket alls. Unnade mig lite gott. Somnade och vaknade upp utan att känna av någon direkt smärta alls. Antar att värktabletterna slutat verka nu eftersom det var 7h sen jag tog dem. Än så länge känns det bra och jag skulle absolut inte sätta in en spiral pga av att insättningen gör så fruktansvärt ont. För det var inte alls så farligt ;) men att ta smärtstillande innan skadar säkert inte...så var inte allt för rädda!
Sen sa BM till mig att om man som jag förväntat sig att det ska göra så himla ont blir man ofta positivt överraskad och det tror jag stämmer bra! För man ska ju inte förvänta sig att det är det trevligaste man gjort i sitt liv heller.
Så nu återstår det bara att se om kopparspiral passar för mig. Mitt humör har varit fruktansvärt under påverkan av hormoner, har även varit allmänt nedstämd och kombinerade preventivmedel får jag inte äta pga migrän. *peppar peppar*