• Mistoffelees

Fruktansvärt ont efter insättning av spiral

Var och satt in min kopparspiral idag. Ingen rolig historia. Var inte bered på att det skulle göra så fruktansvärt ont. Blev illamående, yr och kallsvettig, var nära att svimma så ont gjorde det. Har inte fött barn, så då brukar det väl göra mera ont.

Inte så kul nu efter, får intensiva smärtattacker i perioder, som om någon körtin en kniv i magen och vevar runt, det kommer i vågor , sedan lättar de en stund för att komma tillbaka. Blir alldeles yr och kallsvettig när det händer, nästan så att jag tappar andan under tiden pga av den intensiva smärtan. Ipren hjälper inte. Hoppas verkligen det släpper snart. Har haft det så här sedan 10.00 i morse, då jag satt in den.

Någon mer som har haft det så här när ni satt in en kopparspiral? Eftersom jag inte haft spiral innan, vet jag inte om det är normalt. Det är väl livmodern som protesterar.

• Svar på tråden Fruktansvärt ont efter insättning av spiral
  • Hygea

Det kan vara att du är en aning höftsne så den hamnar en aning fel. Min mor o min syster kan inte ha spiral pga det o hade så ont att de nästan svimmade. Det var bara att ta ut spiralen o försöka med ett annat p-medel. Kolla upp det där om du lite sne eller om det kan vara nåt annat. Annars har jag ingen aning. Hoppas att det blir bättre snart!
    Lycka till tjejen /Kram, Mica.

• Louise

Jag kunde inte ha spiral för jag hade ont. Kändes som du beskriver det emellanåt och speciellt när jag gjorde nått fysiskt, sprang eller så. Stod ut i ett par månader sedan ringde jag och fick komma och ta ut den. Det var SÅ skönt.
    Hoppas att det avtar för dig och att du kan fortsätta ha den för det är ju ett smidigt preventivmedel annars.

• Nella

Hej! Satte själv in kopparspiral för många herrans år sen och det gjorde FÖRBANNAT ont!!! Hade inte heller fött barn då. Vet att det gjorde ont i ca tre dar och var på väg flera ggr akut för att plocka ut skiten...
    På kvällen svepte jag en flarra vin för att kunna somna!
    Tycker det var dåligt av Bm att inte informera om att det skulle göra såå ont och blev helt paralyserad av smärtan,föll ihop på govet efter att hon satt in den och fick ta taxi hem.
    Tyvärr tyckte jag att jag fick ont ofta av den men våga inte ta ut den på tio år pga rädsla för att det skulle göra så ont igen(det gjorde det inte)
    Hoppas att det släpper snart och gör det inte det kontakta gyn så de kollar att den sitter rätt.

• bohusläntös

Jag hade ont 3 dagar i samband med insättning av hormonspiral, är iofs inte samma sak men det borde inte skilja så mycket på hur de sätter in den ändå. Alvedon var som att käka Läkerol. Var som tur var hos mina föräldrar (skulle ha varit ändå värre att vara själv) och låg tidvis på deras säng och skrek, fy 17! Det blev dock bättre så spiralen fick sitta kvar. Håller med Nella att du borde gå till gyn och kolla så att den sitter rätt om inte smärtan försvinner snart. Hoppas det löser sig!

• Annika 1983

Jag satte in en spiral för två år sedan utan att ha fött barn. Och hade fruktansvärd smärtor (typ mesvärk men dubbelt så smärtsam) och känner igen dina symtomer med yrsel o illamående. Jag tror att det äe att kroppen vänjer sig vid spiralen och kopparn som spiralen innehåller och det är säkert därför som det kan göra lite ont.

Nu har jag tagit ut den. Tror det var 4 veckor sen eftersom jag och min sambo planerar för barn. Och jag kan säga att jag hade samma känsla 2 dagar efter som när dom satte in den.
    Jag frågade min gynekolog om jag kunde få ont och eftersom han sa nej kände jag mig någorlunda lugn. Men på kvällen började dom fruktansvärda ''menssmärtorna'' jag blev illamående och kände precissom jag skulle svimma. som tur var varade dessa symtomerna bara över natten och dagen efter hade jag ont och kände mig tom men ändå mcyket bättre än dagen då jag tog ut den. Så jag tror att kroppen reagera både när du sätter in den och tar ut den. men trots detta så hade jag inte velat ha något annat preventivmedel. Spiral som preventiv medel är perfekt i mina ögon.

Så när du vänjer dig så tror jag att du kommer trivas. Min mestration blev kortare (minskade från 6 dagar till 4 dagar) blödde inte alls like mycket och hade inte samma problem med menssmärtor som jag hade innan jag satte in den.

Så ge det lite tid.. Kanske två veckor om det inte gör rent för ont.

Lycka till,
    Kram

• sisley

Hjälp! Efter att ha läst igenom alla svar så vet jag att jag definitivt A-L-D-R-I-G kommer att sätta in en spiral....

• mrs tall

Usch, nej. Att sätta in en spiral är definitivt inte roligt. Jag hade alla de problem som du beskriver, men de försvann gradvis inom ca. 3 dagar. Uttagandet kändes inte alls. Hoppas du grejar det, men det kanske lönar sig att gå och kolla upp det om det inte släpper. Håller tummarna för att det skall gå bra!

• Fommpen

Jag satte in en spiral för några år sedan, å jag håller med om att det gjorde ONT! har aldrig haft så ont i hela mitt liv!

• Mistoffelees

Det värsta släppte efter en dag, dagen efter var det som att ha mensvärk ungefär.

Väntar nu med "spänning" på mensen för att se om jag fått tillbaka mensvärken nu när jag slutat med p-piller och istället fått en spiral, och om menstruationen kommer bli längre nu.
    När jag åt p-piller så hade jag bara menstruation i max tre dagar och sällan mensvärk, himla skönt. Hade mensvärk innan jag började med p-piller.

Fördelen med kopparspiral är att jag inte tillsätter kroppen en massa hormoner, vilket är bra den dagen jag vill skaffa barn. Förhoppningsvis går det snabbare att bli gravid då, om allt är som det skall med ägglossning och sånt.

• meya

Hade spiral i två år, och det funkade jättebra... Det gjorde jätteont att sätta in den, men att ta ut den kändes knappt. Det gör ont första och kanske andra dan, men om man tar en värktablett kan det lindra lite. Jag fick rikligare blödningar och mensvärk, men det var det värt!! Jag hade ju iaf mens när jag skulle... Har provat minipiller, blödde jämt och ständigt då.. Sen blev det p-spruta, då fick jag ett fruktansvärt humör, ingen sexlust och blödde oregelbundet.. Spiralen funkade kanon!

Svar på tråden Fruktansvärt ont efter insättning av spiral