Inlägg från: Alice S |Visa alla inlägg
  • Alice S

Fruktansvärt ont efter insättning av spiral

Vill dela med mig av min upplevelse av att sätta in kopparspiral för att alla som googlar på det ska veta att det inte bara är blod, svimningar och outlidlig smärta!

Lite kort om mig är att jag är 21år, har aldrig fött barn och har sedan 15års ålder ätit prionelle, vilket funkar bra men har haft lite problem med bla fett hår, dålig hy och trötthet pga hormonerna.

Efter att ha bestämt mig för att sätta in kopparspiral (då jag inte vill fortsätta använda preventivmedel med hormoner) började jag göra research om kopparspiralen, alltifrån skydd till biverkningar och insättning. Fick läsa den ena skräckhistorien efter den andra (som ni som läser detta säkert också har läst) och blev ordentligt nervös och orolig inför insättningen.

Ganska prick 1h innan min bokade tid tog jag 2 alvedon (paracetamol) och 2 Ipren (ibuprofen) då jag fått detta tips av min gynekolog när jag bokade tiden för insättningen. Tydligen ska kombinationen av dessa två läkemedel (paracetamol och ibuprofen) vara optimal för smärtlindring så följ detta råd!!

På ungdomsmottagningen träffade jag först en gynekolog som berättade hur insättningen skulle gå till steg för steg och visade vilka instrument hon skulle använda, detta kändes väldigt bra. När jag sedan satt i gungstolen kände gynekologen efter hur min livmoder satt och satte på lite bedövningssalva på livmodertappen, detta skulle tydligen kännas lite kallt men jag kände absolut ingenting! Därefter kom ytterligare en kvinna som jobbar på UM in för att hålla mig i handen (så har dom det vid alla insättningar oavsett om man ber om det eller ej) och hon var supergullig o liksom lite distraherande.

När gynekologen sen skulle "nypa tag" i min livmodertapp för att kunna öppna den (låter jättehemskt men finns ingen bättre beskrivning, är iaf inte hemskt!) så kände jag första absolut ingenting. Alltså INGENTING, det var som att hon inte rörde mig alls. Tydligen lyckades hon inte öppna den tillräckligt mycket första gången utan fick ta tag i livmodertappen igen och då kändes det i ca 3 sekunder, mest som att det sved till lite eller som att man skulle haft pyttelite mensvärk i 3 sekunder. Därefter skulle hon mäta min livmoder för att se att den är tillräckligt stor för att sätta in en spiral i - detta tyckte jag kändes mest av alla steg. Tar väl ca 10-20 sekunder totalt o då kändes det inte ens hela tiden, utan som lite mensvärk som kom och gick under denna tiden. Trodde att det var nu det skulle börja göra ondare och ondare men det gjorde det aldrig, för vips kändes lite som att någon körde in en tops lite gör långt i örat (fast det var i muttis) och sedan var spiralen på plats! Känslan därefter var som en svag träningsvärk i nedre delen av magen, vilket efter ca 15 minuter ersattes av en ganska normal och molnande mensvärk.

Nu har det gått prick 2 timmar sedan jag satte in spiralen och som jag skrev känns det som mensvärk men inte värre än så. Blödde pyttelite (nått stänk) hos UM men det berodde nog främst på att väggarna i muttis är känsliga för instrumenten som användes vid insättandet. Har nu binda om jag skulle börja blöda men har ännu inte kommit något!

Avslutningsvis: är såååå himla nöjd!!!! Var verkligen nervös innan men för mig var det helt i onödan! Sjävklart är det olika från person till person men låt inte "skräckhistorier" avskräcka er, det går oftast väldigt bra att sätta in :) Så gör det om det känns rätt, i värsta fall är det ju (som någon skrivit i ett tidigare inlägg) bara att avbryta!

I övrigt har jag fått OK på att använda tampong så länge den byta ca var 6e timma och det är OK att duscha men ska undvika bad (även i badkar) och sex de närmaste dagarna för att inte rubba bakteriefloran. I övrigt skyddar spiralen direkt från insättning (fick bla en broschyr om detta) så man kan sluta med tidigare preventivmedel samma dag! :)

Svar på tråden Fruktansvärt ont efter insättning av spiral