Fruktansvärt ont efter insättning av spiral
Jag satte in min spiral tidigare idag (ej koppar, utan med hormoner, jag vet inte om det har någon betydelse för hur det känns vid insättningen). Jättehärligt att läsa kommentarer om att det inte behöver göra ont, beror säkert på hur man ser ut inne i kroppen osv. Innan jag skaffade p-piller som jag använt innan, har jag haft jättemycket mesvärk, legat några dagar för att jag haft ont/vart yr och illamående (bara som lite bakgrundsinfo).
Jag vill inte skrämma någon, men insättningen idag var tyvärr något av det värsta jag varit med om tror jag. Innan hade jag inte läst några kommentarer här, men hade hört av en vän att det kunde göra väldigt ont. Jag var avslappand till en början, när bm kollade och mätte osv, kändes inte så mycket. Jag hade tagit 600 mg ipren innan, vilket jag var glad för efteråt. Unde insättningen svimmade jag. Nej, jag var inte nära på att svimma, jag var helt seriöst borta en stund. Jag tror jag svimmade av smärtan, jag har aldrig upplevt något sådant tidigare. Tensen som de satte på magen och som jag hade på ganska hög nivå hjälpte inte jättemycket för mig. När jag vaknade var jag aningen chockad, men nu gjorde det i alla fall inte ont (troligtvis på grund av iprenen jag tagit innan).
När jag kom hem mådde jag jätteilla, men hade inte så ont i magen. Efter att jag spytt upp frukosten som jag åt innan mitt besök hos bm, mådde jag mycket bättre. Ipren och alvedon har jag ätit om vartannat hela dagen, och det har hjälp bra mestadels. "Knivhuggen" som en del beskriver det, kommer då och då, men främst när man märker att värktabletterna slutat verka.
Nu, ca 17 h efter insättningen är det helt okej. Jag blir yr lite då och då och värken/huggen kommer ibland men det är mer som vanlig mensvärk, kan man säga.
Det var min upplevelse. Men som sagt, alla känner så olika.