• stayinshape

Skapar vi blyga och osäkra barn genom våra sovvanor?

Kan barn skämmas bort?

Nedanstående text hittade jag i en bok av Desmond Morris, en bok som heter förstå din baby.

Vad tror ni om följande?

?Ett spädbarn kan aldrig få för mycket kärlek och omvårdnad ? däremot för lite. Man har ofta påstått att barn försöker manipulera och bestämma över sina föräldrar, som om de vore små intriganta personer inställda på att uppnå diverse fördelar.

Det var förr i tiden vanligt att man struntade i att barn skrek och avvaktade ända tills det inte längre hördes snyftanden. Att skrika ansågs vara bra för lungorna, en naturlig och nödvändig aktivitet, något som hörde till utvecklingen.

Om barnens mödrar ändå ville lyda sin instinkt och gå och trösta dem, fick de höra att de måste motstå denna frestelse och låta barnen ligga och skrika för sig själva. Om ett barn började skrika mitt i natten skulle föräldrarna ignorera detta. Så småningom skulle då barnet lära sig att det inte var någon idé att skrika, och föräldrarna skulle få sova i fred.

Tanken var så lockande att många föräldrar lydde dessa råd, trots att de till en början led av att höra barnet skrika och kanske till och med var tvungna att hålla för öronen. Och metoden fungerade. Skriken blev färre och färre. Men detta liknade ju mest av allt någon sorts dressyr.

Barnets fullständigt naturliga rop på hjälp upphörde eftersom de aldrig hörsammades. Innerst inne måste det ha dragit slutsatsen att föräldrarna trots allt inte var de mäktiga beskyddare som det ursprungligen trott. Dess tillit till föräldrarna hade fått sig en ordentlig törn.

Spädbarn är hjälplösa och sårbara, och vad de mest av allt behöver under sitt första levnadsår är att bli älskade och ompysslade. Att försöka disciplinera dem är ännu så länge meningslöst ? de är alldeles för unga. På ett senare stadium, då de blivit så stora att de vill undersöka allting, ofta utan att tänka sig för, är det naturligtvis nödvändigt med regler. Den småtting som vill springa ut mitt i gatan skulle snart dö om föräldrarna inte vore så ?stränga?. Men spädbarn är annorlunda.

Det barn som blir kramat och pussat och vaggat och tröstat har goda chanser att även vidare i livet känna sig tryggt, medan stränga uppfostringsmetoder ofta resulterar i blyghet och osäkerhet.

Det barn som blir omvårdat inser nämligen från början att det förtjänar all denna omvårdnad. Det känner sig älskat och förstår av denna anledning att det är värt att älskas. Tack vare den inre styrka som dessa erfarenheter ger vågar det ge sig ut i världen och utforska den. Det kommer att bli ett utåtriktat barn, därför att det aldrig behöver känna sig otryggt.

För det alltför strängt hållna barnet ter sig framtiden mer skrämmande. Det har lärt sig att livet kan vara grymt, att det kan känna sig totalt utelämnat och ändå inte få hjälp och ömhet.

Den som har fått mycket kärlek som barn kommer att agera i enlighet med mottot ?den som vågar han vinner?, medan den som uppfostrats strängt kanske snarare anser att ?om man inget satsar har man inget att förlora?.

Spädbarnet kan alltså aldrig bli bortskämt.?

Ovanstående känns ju lite olustigt med tanke på alla kurer och metoder som finns för att få barnet att sova i eget rum.

Mvh En nyfiken pappa till en dotter på 8 veckor

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-31 09:58:10:
    Hej allihop!

Som trådstartare är jag oerhört tacksam för alla intressanta svar : )

Är dock nyfiken på hur man vet om man stör barnet genom att sova i samma rum? Vad baserar man i så fall det på? Hur vet man vad det är som väcker barnet och vad de skriker för?

Är också nyfiken på hur man vet att barnet sover hela nätter när det sover i eget rum?

Är det möjligt att barnet ligger vaket livrädd i eget rum utan att säga något?

Mvh En nyfiken pappa till en dotter på 3½ månad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-31 10:33:05:
    Givetvis finns det barn som kan tänkas vilja sova själva, det förtattaren är emot och även jag är att tvinga små barn som inte vill sova själva att sova i eget rum med hjälp av till exempel 5 minuters metoden.

Det jag fortfarande är nyfiken på och som någon kanske kan hjälpa mig att få ett svar på är följande:

Många påpekar att dem stör bebisen, att bebisen får ett eget rum precis bredvid och att de hör minsta knyst från bebisen och går dit direkt om det är något.

Min fråga är då: Hör inte bebisen dem??

Har ännu en fråga : )

I alla årtusenden har spädbarn, barn och vuxna sovit i samma rum, det är endast de senaste årtionden i västvärlden som en förändring skett.

Hur kommer det sig att spädbarn börjat störas av föräldrarna just nu?

Mvh En nyfiken pappa

• Svar på tråden Skapar vi blyga och osäkra barn genom våra sovvanor?
  • Ulfino

"Magkänslan" har blivit vår nya metod här hemma. En flaska välling har visat sig göra susen. Ungen dricker i stora klunkar och snusar sedan tyst in av sig själv.

Det var väl det som ni menade med "magkänslan", eller?

Känns lite som en god natt-muta och vi är lite oroliga för hur hans tänder kommer att påverkas.

• Bumbo
    Ulfino skrev 2007-06-26 12:10:57 följande:
    "Magkänslan" har blivit vår nya metod här hemma. En flaska välling har visat sig göra susen. Ungen dricker i stora klunkar och snusar sedan tyst in av sig själv.Det var väl det som ni menade med "magkänslan", eller? Känns lite som en god natt-muta och vi är lite oroliga för hur hans tänder kommer att påverkas.
    Vi har också kört med välling sedan amningen slutade. Det är inte bra enligt tandläkare om man inte borstar tänderna efteråt. Någon tandlossning blev det dock inte och idag borstar vi friskt varje kväll...Kör på med magkänslan!
  • Ulfino

Ja, inte lär vi väcka den ängel som sover för att borsta tänderna inte...

• Papito

Tror absolut inte på att låta barnen gråta sig till sömns. Därmed inte sagt att man ska behöva vagga dem till sömns varje gång. En god flaska välling, sen läggning i egen säng (men samma rum, hon är 10 månader) med möjligheten för henne att hålla i mitt eller sambons finger. Funkar skitbra!

Bara man är konsekvent så funkar det!

• Angelven

Har två 4-åringar numera - och de fick sova i eget rum ganska tidigt för jag väckte dom varje gång jag vände mig (de låg i spjälsängar dock).

Vi använde 5-minuters metoden, det fungerade utmärkt men är nog tuffast mot pappas hjärta som ville brista med jämna mellanrum.

MEN - vad jag märkte framförallt på äldsta tvillingen hur oerhört han växte i mognad den första veckan då han sov själv hela nätterna. Han fixade och donade och bäddade sina gosedjur och månade om alla. Oerhört empatisk blev han.

... och idag har vi två stycken lugna harmoniska trygga killar som lägger sig i sovrummet utan större protester och sover hela natten, evt. kliver upp och kissar, samt ger oss sovmorgon ibland.

Men det var ett par tuffa dar då vi tog beslutet - man får som vanligt inte vackla utan vara konsekvent - och dessutom hålla tiden och gå in till dom efter 5 minuter.

Sen får man inte glömma att man har rätt att vara ledsen som liten, rätt att uppleva också den känslan - jag menar, man tar ifrån sina barn en del av deras känsloliv om man direkt tröstar alltid, ger dom en kaka, avleder eller vad man nu väljer att bryta med.

• kramer

Hej,

Inte utan att man blir lite ambivalent när man läser. Som sagt, det är så många do´s and doesn´t.

Vår dotter (8 veckor) sover i eget rum och började göra det tidigt eftersom vi upplevde att vi störde henne i hennes sömn. Nu har vi förvisso nära till hennes rum och öppna dörrar, vilket gör att jag i princip hör varenda andetag (man får vissa supermanegenskaper som nybliven farsa. Förmågan att höra sin dotter är helt klart en sådan).

Nu har jag förvisso inget dåligt samvete över det här eftersom min dotter får tokmycket kärlek. Jag upplever att hon är trygg i sin säng (o i övrigt oxå för den delen) och i vårt fall funkar det att vi nattar henne i hennes säng med en hand på hennes bröst och lätt vaggande av spjälsängen och pappas egenkomponerade vaggvisa på fyra rader. Jag tror helt enkelt att man kan bygga upp tryggheten genom att hon är trygg i sin säng. Sen är det givetvis så att ibland är det närhet hon behöver och då är i alla fall min dotter för liten för att ligga o skrika, det klarar inte mitt hjärta av.

För min del får var och en göra som den vill, inga fördömmande passerar mina läppar.

Men visst är det så att vad och hur man än gör så finns ett tvivel om det är rätt? Därför tror jag att lita på magkänslan är a och o. Till sist är det ju ändå varje förälder som känner sitt barn bäst.

Lycka till med ert faderskap. Det är så sjukt mäktigt att vara pappa

• pandakungen
    Ulfino skrev 2007-06-12 22:35:36 följande:
    Vi har därför beslutat att hela barnbidragspengen skall gå till en "psykolog terapi fond" för att reparera föräldrars skadliga påverkan på vårt barn. Det gäller att vara förutseende.
    Den va bra, ska rekomendera den till frugan
  • rudd

Tycker alla "metoder" är helt ointressanta! som tidgare talare sa: gå på magkänsla.
    Vår grabb sov den första månaden i egen säng i vårat rum, men vaknade och gnällde väldigt ofta, då prövade vi att flytta in honom till hans rum och sedan dess har han sovit hela nätter.
    Vi kom fram till att vi väckte honom med våra snarkningar och "bökande".
    Undantag då han vaknar är mardrömmar och växtvärk, och när han vaknar går jag bara in till honom UTAN att ta upp honom och smeker honom på huvudet utan att säga någonting tils han somnar om.
    Tycker huvudsaken är att dom känner att man är där och bryr sig.

Hur kan en "expert" veta hur DITT barn fungerar? ingen känner väll ditt barn så bra som DU?

• Julias Farsa

Vi körde nästan direkt med dammsugar metoden.

Dammsugaren har ett läte som påminner om ljudet i moderkakan då blodet susar i magen. När det var dags för nattning så slog vi på dammsugaren och lät den vara på i 30 minuter. Sen sov hon som en stock. När hon blev 6-7 månader så satte vi på en klockradio samtidigt, som fick gå efter att vi slagit av dammsugaren.

Nu räcker det med att bara ha på lite musik på låg volym så somnar hon varje gång. Nu när hon har blivit äldre så läser vi en saga och sen slår på radion, vinkar godnatt till katterna och leksakerna, sedan på med radion.

Hon har aldrig gråtit en enda gång.

Måste vara en påse med microfilter(typ 10 lager) så det inte blåser omkring massa partiklar som kan ge allergi m.m.

• Cerasus

Vad man än tycker så kan man nog helt säkert fastställa att den som påstår sig ha en metod som passar alla barn är den vi ska lyssna minst på eftersom han/hon snackar i nattmössan.

• stayinshape

Hej allihop!

Som trådstartare är jag oerhört tacksam för alla intressanta svar : )

Är dock nyfiken på hur man vet om man stör barnet genom att sova i samma rum? Vad baserar man i så fall det på? Hur vet man vad det är som väcker barnet och vad de skriker för?

Är också nyfiken på hur man vet att barnet sover hela nätter när det sover i eget rum?

Är det möjligt att barnet ligger vaket livrädd i eget rum utan att säga något?

Mvh En nyfiken pappa

• stayinshape

Givetvis finns det barn som kan tänkas vilja sova själva, det förtattaren är emot och även jag är att tvinga små barn som inte vill sova själva att sova i eget rum med hjälp av till exempel 5 minuters metoden.

Det jag fortfarande är nyfiken på och som någon kanske kan hjälpa mig att få ett svar på är följande:

Många påpekar att dem stör bebisen, att bebisen får ett eget rum precis bredvid och att de hör minsta knyst från bebisen och går dit direkt om det är något.

Min fråga är då: Hör inte bebisen dem??

Har ännu en fråga : )

I alla årtusenden har spädbarn, barn och vuxna sovit i samma rum, det är endast de senaste årtionden i västvärlden som en förändring skett.

Hur kommer det sig att spädbarn börjat störas av föräldrarna just nu?

Mvh En nyfiken pappa

• Cerasus
    stayinshape skrev 2007-07-31 10:37:52 följande:
    Givetvis finns det barn som kan tänkas vilja sova själva, det förtattaren är emot och även jag är att tvinga små barn som inte vill sova själva att sova i eget rum med hjälp av till exempel 5 minuters metoden.Det jag fortfarande är nyfiken på och som någon kanske kan hjälpa mig att få ett svar på är följande:Många påpekar att dem stör bebisen, att bebisen får ett eget rum precis bredvid och att de hör minsta knyst från bebisen och går dit direkt om det är något.Min fråga är då: Hör inte bebisen dem??Har ännu en fråga : )I alla årtusenden har spädbarn, barn och vuxna sovit i samma rum, det är endast de senaste årtionden i västvärlden som en förändring skett.Hur kommer det sig att spädbarn börjat störas av föräldrarna just nu?Mvh En nyfiken pappa
    Skulle tro at det beror på att många överlag smyger för mycket i början, så att barnet vänjersig av med att sova i en ljudlig miljö. Ven sak som barnet egentligen redan är bra på efter 9 månader av miljöljud av både mammans kropp och av omgivningen. Om man ser till att väsnas som vanligt hela tiden så tror jag att barnet blir mindre lättstört. Det är iaf så jag och sambon tänker försöka göra när vår kotte föds om knappt två månader.
  • Ulfino

Julias Farsa - Damsugarmetoden, intressant... Jag tror att vi redan kör den i och med att vi har en luftrenare igång som avger ett visst konstant fläktljud. Kom att tänka på att han faktiskt sover sämre nu när vi tagit bort den (kunde inte hitta nya filter...)

• kramer

Till Styainshape.

Mycket möjligt att vår dotter hör oss från sitt rum, men det verkar inte beskymra henne. Att vi "störde" henne när hon sov i vårt sovrum är inte vetenskapligt bevisat, utan magkänsla Men som Cerasus skriver var vi kanske för försöktiga i början och vande henne vid tystnaden när hon skulle sova.....

Huruvida det funkade förr eller inte, kan man ju undra. Men som så mycket annat så får man gilla läget. Bor man i en 1:a behöver man ju helt enkelt inte fundera över det här. Praktiskt!

Min dotter har väldigt mycket ljud för sig, så jag springer inte upp för minsta knyst. Däremot vet jag vilka ljud som betyder "Pallra dig hit gubbe"

ha d gott

Svar på tråden Skapar vi blyga och osäkra barn genom våra sovvanor?