Inlägg från: Bumbo |Visa alla inlägg
  • Bumbo

Skapar vi blyga och osäkra barn genom våra sovvanor?

Här är en som provade allt från 5-minuter till att sova i samma säng. Inget fungerade. Vid 8-11 månader brukar de flesta barn få svårt att sova tryggt. Det visste inte vi. Alma är 3,5 idag. Hon sover fortfarande dåligt, men hon är en social och utåtriktad friskus på dagarna. Jag försöker inbilla mig att hennes sömnproblem beror på att hon är så intelligent att hjärnan går på högvarv för att bearbeta hela dagen, men kan inte riktigt släppa tanken på att om vi bara tagit det lite lugnt med alla metoder och FL-råd hade hon kanske sovit bättre idag.

Någon sa "lita på magkänslan". Det ska jag göra med den som är på väg nu. Ang texten om att det kan vara farligt för barn att skrika utan att få respons måte jag säga att det stämmer helt. När ett barn upprepat dag efter dag inte får respons på när det uttrycker sina behov kan det hamna i spädbarnsdepression, eller som man idag kallar det - konsekvent tillbakadragande. Däremot kan man inte säga att 5-minuters etoden ger denna risk. Det handlar då om en begränsad tid under ca 1-2 veckor. Barnet får under dagen mycket stimulans och kärlek. Även under själva metoden får barnet trygghet av föräldern. Tror därför inte att man kan koppla ihop 5minuters med tillbakdragande.

Att barn är blyga och otrygga är naturligt. Vissa mer än andra. Man ska inte använda deras mått av blyghet som en måttstock för ur bra uppfostran de fått. Ofta kan det vara ett bra tecken på en bra uppfostran att barn är blyga och tyr sig till sina föräldrar.

• Bumbo
    Ulfino skrev 2007-06-26 12:10:57 följande:
    "Magkänslan" har blivit vår nya metod här hemma. En flaska välling har visat sig göra susen. Ungen dricker i stora klunkar och snusar sedan tyst in av sig själv.Det var väl det som ni menade med "magkänslan", eller? Känns lite som en god natt-muta och vi är lite oroliga för hur hans tänder kommer att påverkas.
    Vi har också kört med välling sedan amningen slutade. Det är inte bra enligt tandläkare om man inte borstar tänderna efteråt. Någon tandlossning blev det dock inte och idag borstar vi friskt varje kväll...Kör på med magkänslan!
Svar på tråden Skapar vi blyga och osäkra barn genom våra sovvanor?